Partij van de Arbeid
Nieuws >> Notities
Notitie over de Combino
21-11-2002
Notitie van de raadsleden Reuten, Olij, Marres, De Wolf en Bijlsma ten
behoeve van de bespreking van het agendapunt 'Combino' in de
raadsvergadering van 4 december 2002
Aan de Gemeenteraad
Aanleiding
De PvdA-fractie is na berichten over problemen met het gebruik van de
Combino en enkele persoonlijke ervaringen van raadsleden op de nieuwe
tram op onderzoek uitgegaan. Er is door drie raadsleden op 13 november
een quickscan uitgevoerd als onderdeel van de PvdA-campagne 'Meer rood
op straat' In het kader van 'Meer rood op straat' bezoeken
PvdA-raadsleden elke maand verschillende plekken in de stad en praten
vooral met Amsterdammers en de mensen op de vloer om te horen wat er
goed en slecht gaat. Meerijden op diverse trams op verschillende
lijnen in de ochtendspits leverde zowel van personeel als van
reizigers een duidelijke bevestiging op van de eerder gesignaleerde
gebruiksproblemen van de Combino. Daarnaast is recent bekend geworden
dat er een technisch probleem is. Het piepen van de wielen. Hiervoor
moet nog een oplossing worden gevonden in overleg met de fabrikant.
Deze notitie is als volgt opgebouwd:
1. De belangrijkste problemen op een rijtje
2. Gevolgen voor de exploitatie en ervaringen gebruikers
3. Vragen en oplossingen
Met het oog op de regelmatige levering van een nieuwe Combino is
gekozen voor de nieuwe manier om snel iets te agenderen dat actueel is
en haast heeft. Deze notitie kan dienen als basis voor de bespreking
in de Raad. Het college van Burgemeester en Wethouders wordt uiteraard
uitgenodigd om aan het debat deel te nemen.
1. De problemen op een rijtje
In het dagelijks gebruik door reizigers en personeel van de nieuwe
Amsterdamse tram de Combino doen zich naar onze waarneming problemen
voor die te maken hebben met ontwerp en realisatie daarvan. We baseren
ons daarbij op eigen waarneming, gesprekken met bestuurders,
conducteurs en reizigers.
* De conducteur zit op de verkeerde plaats. Belangrijkste nadeel is
het daardoor veroorzaakte extra oponthoud bij de haltes. Dit wordt
veroorzaakt doordat reizigers langs de conducteurscabine moeten en
zich dus min of meer in een rij opstellen die zich in de
deuropening en op de halte vormt. (eigen waarneming en bevestigd
door conducteurs)
* Als de conducteur met het oog op snel verder rijden iedereen
binnenlaat ontstaat een onoverzichtelijke situatie, met name voor
de conducteur. De reizigers moeten twee kanten op de tram in en
kunnen bij drukte niet meer gecontroleerd worden of van een
kaartje worden voorzien. (eigen waarneming en bevestigd door
conducteurs)
* Het overzicht bij de conducteur is door de nieuwe plaats in het
algemeen minder goed, vooral over het achterste deel van de tram.
Bij het in- en uitstappen kan de conducteur niet zoals in de oude
trams alle overige deuren in één keer in de gaten houden.
Bovendien gaat de aandacht meteen naar stempelen en controleren
i.v.m. genoemd oponthoud door rij-vorming.
Enkele kleinere problemen:
* Enkele conducteurs klagen over schouder- en rug problemen door de
plaats van het paneeltje en over gebrek aan beenruimte als ze
recht voor het raampje zitten.
* De tram rijdt volgens verschillende bestuurders en reizigers
heerlijk, maar schommelt wel. Dit veroorzaakt bij sommige
personeelsleden zo blijkt uit gesprekken - en wellicht ook
reizigers wagenziekte.
* De plek voor een rolstoel met onhandig hangende beugel met
stempelautomaat ernaast is niet veilig wanneer die wordt gebruikt
voor een kinderwagen. Kinderwagens met babys zijn sowieso een
probleem. De moeders weten dat de kinderen uit de wagen moeten en
dat het wagentje opgeklapt meegenomen dient te worden. De regel is
echter moeilijk te handhaven en wordt zeker op rustige uren niet
nageleefd.
* Volgens conducteurs vinden sommige reizigers dat de uitgangen
onvoldoende aangegeven zijn en moeilijk te herkennen bij een volle
tram.
* De hekjes om verkeerd instappen te voorkomen (iedereen was gewend
aan de achterste deur, maar dat is bij de nieuwe tram fout) zijn
te kort waardoor in de praktijk overal wordt ingestapt. Door de
hanghoogte kan het hekje (m.n. achterin) volgens één van de
conducteurs bovendien gevaarlijk terugklappen in het gezicht van
kinderen (al of niet in wandelwagens).
* Er is maar één halte-routebord aanwezig op de tram. Dit zou in elk
compartiment aanwezig moeten zijn.
* De deuren sluiten langzaam vindt een aantal conducteurs en
bestuurders.
2. Gevolgen en ervaringen
De belangrijkste gevolgen van bovengenoemde problemen zijn:
* Toename van zwartrijden, ongecontroleerde reizigers en reizigers
die niet of moeilijker tot de orde kunnen worden geroepen.
(veroorzaakt door plaats hokje en hekjes)
* Instapprobleem doet zich in feite al voor bij vier instappers op
de halte. Als de conducteur iedereen snel naar binnen wil laten
gaan om snel verder te kunnen (we spreken bij ophoping van
instappers buiten over minuten extra oponthoud) is het overzicht
zoek en verdwijnen veel reizigers gedwongen in twee richtingen de
tram in.
* De motivatie bij conducteurs daalt door de onmogelijkheid om de
verschillende taken te combineren. Men legt zich neer bij de
situatie. Eén conducteur vertelt dat een delegatie conducteurs ook
naar de fabriek is geweest en daar tips heeft gegeven over ontwerp
en indeling. Daar is volgens deze conducteur blijkens de
afgeleverde Combino te weinig naar geluisterd.
* Aantasting punctualiteit en exploitatie (kaartinkomsten en
betrouwbaarheid) kost geld en vergroot de ergernis bij reizigers
die veel langer doen over de reis. Een fout geplaatst instapbalkon
en conducteurscabine doen de wachttijden toenemen waardoor de
dienstregeling zeker in de spits niet gehaald wordt.
* Werkplezier neemt af en arbeidsomstandigheden van de conducteurs
verslechteren.
* s Avonds is de tram volgens conducteurs minder veilig door slecht
overzicht. Afsluitmogelijkheid achterste deel wordt in de praktijk
weinig gebruikt.
* Conducteurs vertellen over de instructie dat ze i.v.m. de
persoonlijke veiligheid die met de nieuwe conducteurscabine
overigens wel vooruit is gegaan volgens de gebruikers het hokje
niet mogen verlaten. Dat betekent dat de klep voor rolstoeltoegang
in de praktijk ook niet gebruikt kan worden. Het moge duidelijk
zijn dat de zonder uitzondering servicegerichte en vriendelijke
conducteurs die wij in ons mini-onderzoek spraken wel eens de
regel overtreden om een klant van dienst te zijn.
3. Vragen en oplossingen
Elke week wordt een Combino afgeleverd. Snel handelen is dus geboden.
De in deze notitie beschreven problemen hebben te maken met gebruik en
exploitatie en doen dus niets af aan nut, wenselijkheid en de rest van
ontwerp en indeling van de nieuwe tram. De reizigers zijn over het
algemeen tevreden over het comfort en het is dan ook niet de bedoeling
terug te komen op de vervanging van de trams. Ook de nog te leveren
trams moeten er gewoon komen. Het aan de orde stellen van deze
gebruiks- en exploitatieproblemen en eventueel oplossen ervan, staat
verder los van de technische problemen (piepende wielen en mogelijk
software) die hoe dan ook met de fabrikant moeten worden opgelost.
* Is het mogelijk om eventueel in combinatie met het oplossen van de
technische problemen de levering van Combinos tijdelijk op te
schorten en te bezien of noodzakelijke verbeteringen van de
indeling en inrichting van de trams in ieder geval voor de nog te
leveren Combinos kunnen worden doorgevoerd?
* De niet aanwezige linker achterdeur van de tram en de ruimte daar
biedt volgens ons mogelijkheden om een achterbalkon te maken met
een hokje waardoor het inmiddels aangeleerde achter instappen ook
bij de Combino kan. Onderzocht moet worden of de kosten van
aanpassing opwegen tegen de kosten van gederfde kaartinkomsten,
exploitatieverliezen door slechte uitvoering dienstregeling,
afgenomen werkplezier en arbo-klachten conducteurs.
* Eén van de argumenten voor de nieuwe tram was de
bedrijfszekerheid. Is het waar dat software problemen (een
mogelijk nieuw technisch probleem naast de piepende wielen) een
flink deel van de Combinos aan de kant houdt? Rond 13 november
waren er volgens een bron van de inmiddels tot 11 opgelopen
Combinos op lijn 17 nog maar vier over.
* Kunnen mogelijk noodzakelijke kleine aanpassingen zoals meer
routeborden, betere hekjes, snellere deuren en het opnieuw
bekijken van de beugels met stempelautomaat en de plaats voor
rolstoelen snel worden bekeken met een delegatie van conducteurs,
bestuurders en reizigers zodat die ook meegenomen kunnen worden
voor later af te leveren Combinos?
De leden van de gemeenteraad,
M.J.A. Reuten
B.C.J. Olij
H.H.M.M. Marres
F. de Wolf
A. Bijlsma
Thijs Reuten
reacties