PERSBERICHT
Communicatiebureaus richten zich met nieuw initiatief op beursgenoteerde ondernemingen
Beursfondsen moeten aandeel als merk managen
Amstelveen, 29 oktober 2002.................FHV/BBDO creative marketing
agency en Bennis Porter Novelli, adviesbureau voor reputatiemanagement,
gaan de markt op met een joint venture die het managen van percepties en
verwachtingen op de kapitaalmarkt als kerncompetentie heeft. Gezien het
toenemende belang van psychologische drijfveren op de beurs, wordt de
wijze waarop merken worden gemanaged ook van toepassing geacht op het
aandeel van beursgenoteerde ondernemingen. De joint venture opereert
onder de naam Financial Branding Network.
Aan de ontwikkeling van dit initiatief is een onderzoek vanuit de
Faculteit Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam
voorafgegaan, waaruit blijkt dat niet-rationele factoren meer dan ooit
van invloed zijn op koersvorming op de kapitaalmarkt. Dit door Financial
Branding Network geïnitieerde onderzoek onder analisten en investeerders
toont aan dat aandeelwaarde zelfs bij hen voornamelijk wordt bepaald door
'zachte' factoren en slechts voor een beperkt deel door feiten en
cijfers. Ook op de kapitaalmarkt is waardering dus vooral een zaak van
perceptie geworden. Het vaststellen van factoren die van invloed zijn op
perceptie maakt het voor beursgenoteerde ondernemingen mogelijk om hun
reputatie bewust te managen, in plaats van af te wachten hoe harde
gegevens door de buitenwacht geïnterpreteerd worden.
Uit het onderzoek blijkt dat drie pijlers ten grondslag liggen aan de
kwalitatieve waardering van beursgenoteerde ondernemingen, namelijk
bekendheid, leiderschap (business leiderschap en mentaal leiderschap) en
een duidelijk consistent en duurzaam ondernemingsverhaal (waarin aandacht
voor groeiperspectief en waardecreatie). De mate waarin het management op
deze drie pijlers een geloofwaardige reputatie kan opbouwen bij de in- en
externe doelgroepen van de onderneming, is bepalend voor de waardering
door analisten en beleggers.
Financial Branding Network heeft op basis van het onderzoek een model
ontwikkeld - de Value Perception Driver® - dat factoren identificeerd
waarmee ondernemingen percepties kunnen sturen en waarmee ze zich kunnen
(her)positioneren op de kapitaalmarkt, waardoor een effectief beleid
gevoerd kan worden om koerswaarde te managen. Daarbij wordt gebruik
gemaakt van technieken die gebruikelijk zijn bij het managen van merken
en de corporate reputatie.
Financial Branding Network is een netwerk van ervaren adviseurs die een
breed pallet van consultancydiensten aanbieden, van merkportfolio-advies
tot eputatiemanagement en boardroomcoaching. Alle consultants zijn
afkomstig van of gelieerd aan FHV/BBDO en Bennis Porter Novelli. Onlangs
is gestart met het geven van presentaties aan geïnteresseerde
ondernemingen.
---
Nadere informatie voor de pers:
FHV/BBDO: Eveline Klopman (020 - 543 77 77)
Bennis Porter Novelli: Ferdinand Helmann (020 - 543 76 00)
FHV/BBDO
FHV/BBDO is met 200 medewerkers één van de grootste marketing
communicatiebureaus van Nederland en het eerste Europese bureau dat een
partnership met het Amerikaanse BBDO aanging. Het heeft een
toonaangevende geschiedenis van 40 jaar in het bouwen en managen van
leiderschapsmerken, zoals Albert Heijn en Douwe Egberts. In eerste
instantie met name door het maken van reclame voor merken op de
consumentenmarkt. Later verbreedde FHV/BBDO haar terrein naar merkadvies
en het toepassen van het 'merkdenken' op andere velden, zoals overheid,
aandelenmarkt en retail. Uitgangspunt bij alle activiteiten is het bouwen
van unieke merken met een sterke performance via het verkrijgen van
inzicht in de drijfveren van stakeholders.
Internet: www.fhvbbdo.nl
Bennis Porter Novelli (www.bennispn.nl)
Bennis Porter Novelli is een communicatieadviesbureau dat zich richt op
identiteits- en reputatiemanagement. Adviesgebieden zijn o.a. corporate
communicatie, financiële communicatie, public affairs en
marketingcommunicatie. Met circa 60 medewerkers werkt Bennis Porter
Novelli o.a. voor Albert Heijn, CSM, KPN, McDonald's, Nederlandse
Spoorwegen en Sara Lee/DE.
Het in Amstelveen gevestigde Bennis Porter Novelli is aangesloten bij het
internationale netwerk Porter Novelli, een netwerk van circa 100 kantoren
in 50 landen. De aangesloten bureaus behoren tot de top in hun eigen
lokale markt.
Internet: www.bennispn.nl