Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

Communicatiebureaus richten zich met nieuw initiatief op beursgenoteerde ondernemingen

Beursfondsen moeten aandeel als merk managen

Amstelveen, 29 oktober 2002.................FHV/BBDO creative marketing agency en Bennis Porter Novelli, adviesbureau voor reputatiemanagement, gaan de markt op met een joint venture die het managen van percepties en verwachtingen op de kapitaalmarkt als kerncompetentie heeft. Gezien het toenemende belang van psychologische drijfveren op de beurs, wordt de wijze waarop merken worden gemanaged ook van toepassing geacht op het aandeel van beursgenoteerde ondernemingen. De joint venture opereert onder de naam Financial Branding Network.

Aan de ontwikkeling van dit initiatief is een onderzoek vanuit de Faculteit Bedrijfskunde van de Erasmus Universiteit Rotterdam voorafgegaan, waaruit blijkt dat niet-rationele factoren meer dan ooit van invloed zijn op koersvorming op de kapitaalmarkt. Dit door Financial Branding Network geïnitieerde onderzoek onder analisten en investeerders toont aan dat aandeelwaarde zelfs bij hen voornamelijk wordt bepaald door 'zachte' factoren en slechts voor een beperkt deel door feiten en cijfers. Ook op de kapitaalmarkt is waardering dus vooral een zaak van perceptie geworden. Het vaststellen van factoren die van invloed zijn op perceptie maakt het voor beursgenoteerde ondernemingen mogelijk om hun reputatie bewust te managen, in plaats van af te wachten hoe harde gegevens door de buitenwacht geïnterpreteerd worden.

Uit het onderzoek blijkt dat drie pijlers ten grondslag liggen aan de kwalitatieve waardering van beursgenoteerde ondernemingen, namelijk bekendheid, leiderschap (business leiderschap en mentaal leiderschap) en een duidelijk consistent en duurzaam ondernemingsverhaal (waarin aandacht voor groeiperspectief en waardecreatie). De mate waarin het management op deze drie pijlers een geloofwaardige reputatie kan opbouwen bij de in- en externe doelgroepen van de onderneming, is bepalend voor de waardering door analisten en beleggers.

Financial Branding Network heeft op basis van het onderzoek een model ontwikkeld - de Value Perception Driver® - dat factoren identificeerd waarmee ondernemingen percepties kunnen sturen en waarmee ze zich kunnen (her)positioneren op de kapitaalmarkt, waardoor een effectief beleid gevoerd kan worden om koerswaarde te managen. Daarbij wordt gebruik gemaakt van technieken die gebruikelijk zijn bij het managen van merken en de corporate reputatie.

Financial Branding Network is een netwerk van ervaren adviseurs die een breed pallet van consultancydiensten aanbieden, van merkportfolio-advies tot eputatiemanagement en boardroomcoaching. Alle consultants zijn afkomstig van of gelieerd aan FHV/BBDO en Bennis Porter Novelli. Onlangs is gestart met het geven van presentaties aan geïnteresseerde ondernemingen.


---
Nadere informatie voor de pers:
FHV/BBDO: Eveline Klopman (020 - 543 77 77)
Bennis Porter Novelli: Ferdinand Helmann (020 - 543 76 00)

FHV/BBDO
FHV/BBDO is met 200 medewerkers één van de grootste marketing communicatiebureaus van Nederland en het eerste Europese bureau dat een partnership met het Amerikaanse BBDO aanging. Het heeft een toonaangevende geschiedenis van 40 jaar in het bouwen en managen van leiderschapsmerken, zoals Albert Heijn en Douwe Egberts. In eerste instantie met name door het maken van reclame voor merken op de consumentenmarkt. Later verbreedde FHV/BBDO haar terrein naar merkadvies en het toepassen van het 'merkdenken' op andere velden, zoals overheid, aandelenmarkt en retail. Uitgangspunt bij alle activiteiten is het bouwen van unieke merken met een sterke performance via het verkrijgen van inzicht in de drijfveren van stakeholders.
Internet: www.fhvbbdo.nl

Bennis Porter Novelli (www.bennispn.nl)
Bennis Porter Novelli is een communicatieadviesbureau dat zich richt op identiteits- en reputatiemanagement. Adviesgebieden zijn o.a. corporate communicatie, financiële communicatie, public affairs en marketingcommunicatie. Met circa 60 medewerkers werkt Bennis Porter Novelli o.a. voor Albert Heijn, CSM, KPN, McDonald's, Nederlandse Spoorwegen en Sara Lee/DE.
Het in Amstelveen gevestigde Bennis Porter Novelli is aangesloten bij het internationale netwerk Porter Novelli, een netwerk van circa 100 kantoren in 50 landen. De aangesloten bureaus behoren tot de top in hun eigen lokale markt.
Internet: www.bennispn.nl