Wereld Natuur Fonds Nederland

Verplichte APK voor schepen

20 november 2002

Zolang olietankers als de Prestige ongelimiteerd de wereldzeeën kunnen bevaren, zal een milieuramp zoals zich nu voordoet voor de kust van Portugal zich blijven herhalen. Het Wereld Natuur Fonds vindt dat alleen nog schepen die in goede staat zijn gevaarlijke stoffen over zee mogen vervoeren. Een verplichte APK voor alle schepen moet zo snel mogelijk worden ingevoerd. Dagelijks vormen zon 5500 schepen, die zonder keuring en met gevaarlijke stoffen de wereldzeeën bevaren, een grote bedreiging voor de vogels, vissen en koralen in de oceanen, en een bedreiging voor de toekomst van de gezinnen die economisch afhankelijk zijn van de visserij en het toerisme in kustgebieden. Zelf helpt de natuurbeschermingsorganisatie op dit moment in het rampgebied met de noodzakelijke schoonmaakactie. Daarnaast zal het Wereld Natuur Fonds zich sterk maken voor verwijdering van de nog resterende olie in de gezonken tanker en zullen er afdoende maatregelen moeten worden genomen om te voorkomen dat dit soort milieurampen zich blijven herhalen.

APK voor schepen

Het Wereld Natuur Fonds vindt dat nu alles op alles gezet moet worden om te voorkomen dat een milieuramp van deze omvang zich in de toekomst weer voor kan doen. Dat vereist dat de wereldzeeën alleen nog maar bevaren mogen worden door schepen die ook daadwerkelijk veilig en zeewaardig zijn voor het vervoer van gevaarlijke stoffen. Wat ons betreft wordt zo spoedig mogelijk overgegaan tot een verplichte APK voor schepen die zich begeven in de Europese wateren, die varen onder Europese vlag of in het bezit zijn van Europeanen, verklaart Carel Drijver, manager oceanen en kusten van het Wereld Natuur Fonds. Op de weg willen we geen autos zonder APK; geen enkele reden dus om schepen zonder een verplichte keuring wel de wereldzeeën op te sturen, zo meent het Wereld Natuur Fonds. Het liefst zou de organisatie een verplichte APK wereldwijd zien ingevoerd. Realistischer is het om dit op korte termijn binnen de Europese Unie af te spreken, in de hoop dit goede voorbeeld in de rest van de wereld navolging krijgt.

Verliezers

De milieuramp voor de kust van Galicië kent alleen maar verliezers. De tanker is gezonken in een bijzonder zeegebied, in de buurt bij een 'sea mount' (berg onder water). Rond deze onderwaterberg komen maar liefst 86 vissoorten voor, waaronder 11 haaiensoorten, en is één van Europa's belangrijkste kolonies koudwaterkoralen te vinden. Beschadiging door olie kan dit bijzondere en kwetsbare ecosysteem totaal ontwrichten, zegt Carel Drijver van het Wereld Natuur Fonds.

Tientallen door de olie gesneuvelde vogels, waaronder Jan van Genten en drieteenmeeuwen, zijn inmiddels aan land gebracht, de komende jaren zal pas duidelijk worden wat de vervuiling voor gevolgen heeft gehad voor het nageslacht van de vogels en zeedieren, waaronder de bruinvis, in dit gebied, vreest Drijver. Behalve de natuur, is ook de mens een grote verliezer. De 32.000 mensen in Galicië zijn voor hun broodwinning in grote mate afhankelijk van de visserij: de economische schade voor dit gebied is enorm. Maar ook voor de toeristische sector langs de Atlantische kust van Spanje, Portugal en Frankrijk zal de milieuramp negatieve gevolgen hebben. De olie heeft zich inmiddels over een lengte van maar liefst 200 km langs de kust verspreid.

Beter oceaanbeheer

Nu de tanker is gezonken, de olievoorraad op de bodem van de zee ligt en de schoonmaakoperatie in gang is gezet, lijkt de neiging groot om morgen weer over te gaan tot de orde van de dag. Die orde is echter risicovol. Drijver: Dagelijks bevaren zon 5500 olietankers de wereldzeeën. De Noordzee is één van de belangrijkste vaarroutes voor Russische schepen, die voor het merendeel niet voldoen aan de voorwaarden om in de Nederlandse havens af te meren. Maar deze schepen kunnen ongelimiteerd door de Noordzee varen en vormen iedere keer weer een risico op herhaling van een milieuramp, ook voor de Nederlandse kust. Het Wereld Natuur Fonds vindt dat de Europese lidstaten, de Nederlandse regering, de scheepvaart industrie en de oliemaatschappijen hun verantwoordelijkheid moeten nemen met maatregelen die voorkomen dat een ramp als de Prestige zich in de toekomst weer voor kan doen.

In de afgelopen tien jaar zijn alleen al in de Britse wateren meer dan 148 ongelukken met Engelse schepen geregistreerd door de Engelse Marine Accident Investigation Branch. Volgens het Franse Nationaal Centrum voor Wetenschappelijk Onderzoek doet zich wereldwijd wel elke twee of drie dagen ergens in de wereld een ongeluk voor met een schip. Het is zaak nu voorzorgsmaatregelen te nemen. Dit betekent snelle en effectieve uitvoering van de wetgeving. Maar ook in kaart brengen wat de kwetsbare oceaangebieden zijn, ze een beschermde status geven en deze gebieden zorgvuldig beheren. Dat kan betekenen dat scheepvaartroutes moeten worden aangepast, of dat meer of grotere oceaangebieden worden gesloten voor vervoer van gevaarlijke stoffen over zee. En voor het geval zich wel rampen voordoen, moet helder zijn wat de vluchthavens zijn voor in moeilijkheden geraakte schepen. Maar voorkomen blijft beter dan genezen, dus wat het Wereld Natuur Fonds betreft een waterdichte controle waardoor alleen veilige schepen nog de oceanen opvaren, aldus Carel Drijver.