B. en W.-bericht 2002- 45
Collegevergadering van dinsdag 19 november 2002
Enschedese zwembaden steeds populairder
De Enschedese zwembaden waren vorig jaar zeer in trek. Het aantal
bezoekers van Het Aquadrome, Het Slagman en De Brug steeg met 4,1
procent tot een totaal van 566.298 mensen. Dat blijkt uit de
jaarrekening 2002 van de NV Enschedese Zwembaden. In deze
jaarrekening, die vandaag is voorgelegd aan het college van B&W, doet
de NV verslag van het boekjaar 2001. Er is door het grotere aantal
zwemmers een positief resultaat van 62.582 geboekt.
De NV Enschedese Zwembaden heeft ook aangegeven wat de tarieven voor
2003 zullen zijn. Om de begroting volgend jaar sluitend te krijgen, en
rekening houdend met de verwachte inflatie voor 2003, zullen de
tarieven gemiddeld met zo'n 4,5 tot 5 procent stijgen. De helft van de
tariefverhoging houdt verband met de lagere opbrengst uit de verhuur
van kluisjes. In het `guldentijdperk' moest daarvoor een kwartje
worden betaald maar door de invoering van de euro zag de NV Enschedese
Zwembaden zich genoodzaakt tot een huurverlaging naar twee eurocent.
Alleen zo hoefden de kluisjes niet te worden aangepast. Ombouw van de
kluisjes voor een euromuntstuk dat de waarde van het kwartje benaderde
was te kostbaar.
---
Succesvol `maatjes'-project beloond met jaarlijkse subsidie
Het college van burgemeester en wethouders is bereid het
`maatjes'-project VOC-Tandem voortaan structureel te subsidiëren. Het
project heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een succesformule en
kan daarom vanaf 2003 jaarlijks 17.680 tegemoet zien.
VOC-Tandem koppelt mensen die om welke reden dan ook buiten de
maatschappij staan (of gestaan hebben) aan een maatje. Zo'n maatje is
een vrijwilliger die in het verleden zelf vergelijkbare problemen
hebben doorgemaakt. Door het intensieve `maatjescontact' tracht
VOC-Tandem gevoelens van eenzaamheid weg te nemen en een eventueel
maatschappelijk isolement te doorbreken. Vertrouwensrelaties worden
opgebouwd en van daaruit probeert men het gevoel van eigenwaarde weer
terug te brengen. Jaarlijks onderhoudt VOC-Tandem zo'n veertig
maatjescontacten.
Ook de Stichting Humanitas Onder Dak Twente krijgt extra financiële
steun van de gemeente. De stichting ontvangt 13.792 voor het
onderbrengen van de Enschedese Dak- en Thuislozen Vereniging (DTV).
DTV is in april 2002 opgericht en behartigt de belangen voor dak- en
thuislozen in Enschede. De vereniging had een gesprekspartner nodig
die hen wegwijs kon maken in de ambtelijke wereld en die hen
faciliteiten kon bieden. Die steun vond men bij Humanitas. Aangezien
het college er veel waarde aan hecht dat de stem van dak- en
thuislozen ook gehoord kan worden is besloten Humanitas te financieren
voor de ondersteuning aan de dak- en thuislozenvereniging.
---
Waarde en overlast boom binnenkort in punten uitgedrukt
De gemeenteraad zal in december haar oordeel uit moeten spreken over
een voorstel van het College om de kapvoorschriften ingrijpend te
wijzigen. De wijzigingen zijn bedoeld om de regels voor het kappen van
bomen duidelijker en nauwkeuriger te maken. Het voorstel wil dit op
twee manieren bereiken. Ten eerste geldt voortaan dat geen onderscheid
meer wordt gemaakt tussen bomen op openbare grond en bomen op
niet-openbare grond. Daarmee vervalt de plicht een kapvergunning aan
te vragen voor de kleinere bomen op openbare grond (minder dan 30
centimeter doorsnede op 1,30 meter hoogte). Kapaanvragen voor dit
formaat bomen leverde vrijwel nooit bezwaren op. De tijdswinst die
wordt geboekt doordat deze aanvragen niet meer in behandeling hoeven
worden genomen, betekent automatisch meer aandacht voor een
zorgvuldige afhandeling van de overige kapaanvragen.
Ten tweede worden de criteria waarop een kapaanvraag wordt beoordeeld
flink aangescherpt. De huidige criteria bestaan uit algemene
bewoordingen, zoals `beeldbepalend voor stads- en dorpsschoon' en
`aantasting van landschappelijke waarden'. Nieuwe criteria, die nu nog
in ontwikkeling zijn, gaan uit van kenmerken van de boom die zowel de
waarde als de overlast van de boom in punten uitdrukken. Wat betreft
de waarde tellen onder andere de plaats, de vervangbaarheid, het
aanzicht, de ecologische waarde, de zeldzaamheid en zelfs de
educatieve waarde mee. Wat betreft de overlast gaat het vooral om de
mate van overlast, de afstand tot muren en huizen, het aantal uren
overlast per dag en de overlastperiode over het hele jaar gerekend. De
gemeente zal de Stichting Natuur en Milieuraad Enschede nog raadplegen
bij de uitwerking van de nieuwe toetsingscriteria.
---
Extra impulsen voor vrouwenopvang
De Stichting Vrouwenopvang Overijssel kan een kleine vijftienduizend
euro tegemoet zien voor de verbetering van de hulpverlening richting
vrouwen met kinderen. De vrouwenopvang heeft tot nu toe onvoldoende
capaciteit om bij haar hulpverlening aan vrouwen ook adequate aandacht
aan hun kinderen te besteden. Met het vrijgemaakte geld, afkomstig uit
rijksmiddelen, kan de Stichting Vrouwenopvang Overijssel een
medewerker aantrekken die zich speciaal richt op het kinderwerk.
Kinderwerk is een van de prioriteiten uit het regionale Beleidsplan
Vrouwenopvang Twente. Dit beleidsplan en de daar nu uit volgende
besteding van financiële middelen, zijn in nauw overleg tussen de
gemeenten Enschede en Zwolle tot stand gekomen. Beide gemeenten zijn
aangewezen als centrumgemeente voor de vrouwenopvang in Overijssel.
Enschede `organiseert' daarbij het Twentse deel van de opvang.
Het Beleidsplan Vrouwenopvang Twente behelst, naast impulsen voor het
kinderwerk, ook maatregelen ter versterking van de preventieve
hulpverlening via de steunpunten relationeel geweld (vestigingen in
Hengelo en Enschede en (in 2003) ook Almelo). Ook de organisatie van
de Vrouwenopvang Overijssel moet `op orde' worden gebracht. Daarom
heeft het college in het verlengde van het beleidsplan besloten de
steunpunten voortaan structureel te financieren. Daarvoor zijn
middelen beschikbaar die in het kader van de vrouwenopvang door het
rijk aan de gemeente Enschede worden uitgekeerd. Het gaat dan om een
bedrag van 166.247. Voor het project `huis op orde' is voorts 250.282
euro gereserveerd.
---
College wil cultuuromslag vast verankeren in organisatie
Het college van burgemeester en wethouders is akkoord gegaan met het
voorstel om de cultuuromslag vanaf 2003 te gaan verankeren in de
gemeentelijke organisatie. Na de vuurwerkramp en het uitkomen van het
rapport van de Commissie Oosting heeft de gemeente in het project
cultuuromslag de lijnen uitgezet om te komen tot een eigentijdse
overheidsorganisatie. Een organisatie die zich laat leiden door de
kernbegrippen resultaatgericht, betrokken bij Enschede en zijn
inwoners, verantwoordelijk, open, transparant, en eerlijk
communicerend. Een organisatie ook die minder gericht is op plannen en
doen, en meer op terugkoppelen en kijken of beleid bijstelling
behoeft. De dienstverlening wil de gemeente verder op het niveau
brengen zoals dat in de commerciële dienstverlening `state of the art'
is.
Om de cultuuromslag in gang te zetten zijn het afgelopen jaar vele
organisatieveranderingen in gang gezet.
Zo werd onder verantwoordelijkheid van de Stuurgroep Cultuuromslag een
aantal concrete verbeterprojecten opgepakt op punten waar burgers het
meest van merken, namelijk de afhandeling van post, telefoon, klachten
en bezwaarschriften. Dit heeft verder als belangrijk voordeel dat
hiermee direct álle medewerkers in de gemeentelijke organisatie vanaf
het begin geconfronteerd worden met de cultuuromslag.
De verbeterprojecten hebben tot vruchtbare resultaten geleid. De
achterstanden bij de verwerking van brieven (zo'n 4000 stuks) zijn
volledig weggewerkt en de klachtherkenning is aanzienlijk verbeterd
(leidend tot een toename van het aantal klachten van 40 naar 212 in
augustus jongstleden). Klachten worden inmiddels ook binnen zes weken
afgedaan. Goede resultaten zijn er verder bij de behandeling van
bezwaarschriften. De behandeltermijn is teruggebracht van 32 weken
naar 14 weken, een niveau beneden het landelijk gemiddelde. De grote
achterstand van 400 bezwaarschriften is weggewerkt. De gegevens over
de beantwoording van de telefoon zijn momenteel nog niet beschikbaar.
Parallel aan de verbetertrajecten ging veel aandacht uit naar het
introduceren van nieuwe managementsystemen ondersteunend aan de
verdere ontwikkeling van de organisatie. Zo is een start gemaakt met
het invoeren van een kwaliteitsmodel (het zogeheten INK-model) en met
het opzetten van een beter P&O-beleid. Binnen de gemeentelijke
diensten is een breed scala aan meetregelen getroffen om de kwaliteit
van de organisatie te verbeteren. De bedoeling daarvan is om voortaan
resultaatgerichter te gaan werken. Daarbij hoort ook leiderschap met
lef. Om dit allemaal te realiseren is het nu zaak dat de cultuuromslag
stevig wordt ingebed in het lijnmanagement. Kortom, de cultuuromslag
verliest zijn projectstatus en wordt vast verankerd in de dagelijkse
gang van zaken van de gemeentelijke organisatie. Daarom is besloten de
stuurgroep cultuuromslag op te heffen en de ambtelijke
verantwoordelijkheid voor organisatieverbetering bij het Centraal
Management Team en het lijnmanagement te leggen.
Met deze beslissing rondt het college de eerste fase in de
cultuuromslag succesvol af. Er is echter nog een lange weg te gaan.
Het college tracht de cultuuromslag in 2006 goeddeels te hebben
gerealiseerd.
---
Investeringen schoollokalen houden groei leerlingaantallen nauwelijks
bij
Ondanks de forse investering die de gemeente volgend jaar doet in
onderwijshuisvesting dreigt de toename van leerlingenaantallen de
gemeente over twee jaar boven het hoofd te groeien. Vanaf 2005 is er
onvoldoende geld om alle benodigde schoollokalen te kunnen realiseren.
De bestaande capaciteit zal daarom nog intensiever moeten worden
benut. Ook investeringen in veiligheid op scholen en in nieuwe brede
scholen komen in de knel.
Voor het komende jaar was de rijksbijdrage al onvoldoende om de
achterstanden op het gebied van onderwijshuisvesting volledig te
kunnen wegwerken. De gemeenteraad heeft daarom in de begroting voor
volgend jaar hoge prioriteit gegeven aan het inlopen van deze
achterstanden. Daarvoor is in de begroting voor 2003 ruim vijf ton
extra opgenomen. Van dat geld kunnen de investeringslasten worden
betaald van een bedrag van 7,8 mln voor uitbreidingen, waarvan 6,4
mln voor het wegwerken van capaciteitstekorten. Het college heeft
ingestemd met deze besteding.
De benodigde extra lokalen in 2003 worden onder meer gebouwd in de
stadsdelen noord (Roombeek) en oost (Eschmarke). In totaal 22 van de
25 extra lokalen voor het basisonderwijs komen in deze twee
stadsdelen. Onderwijscentrum het Roessingh krijgt vier lokalen en twee
extra andere ruimten erbij.
Behalve voor extra schoollokalen, kan het door de raad beschikbaar
gestelde extra geld worden gebruikt voor noodzakelijk onderhoud en
voor de bouw van één nieuwe brede school (in Pathmos). Voor de start
van andere brede scholen, evenals voor renovaties en vervangende bouw,
is voorlopig geen geld.
---
Parkeerboete duurder, wegslepen goedkoper
De boete voor foutparkeren gaat vanaf 1 januari omhoog van 41 naar
43. Dit is het maximumbedrag dat het ministerie van Binnenlandse Zaken
voor volgend jaar heeft vastgesteld. Kostendekkend is de boete nog
steeds niet; daarvoor zou de parkeerbon ruim 61 moeten gaan kosten.
Gaat de prijs van een `prent' nog omhoog, het tarief voor het
wegslepen van een voertuig gaat volgend jaar juist omlaag: van 158,84
naar 148,75. Deze prijsverlaging is mogelijk doordat de gemeente een
gunstiger wegsleepcontract heeft kunnen afsluiten.
---
Gemeentelijke heffingen voortaan op één rekening
De voornaamste gemeentelijke heffingen komen met ingang van volgend
jaar op één rekening bij de burgers door de brievenbus. Dat komt omdat
de afvalstoffenheffing en het rioolrecht niet meer kunnen meeliften op
de voorschotnota's van Essent. Beide heffingen komen op één aanslag
met de OZB en de eventuele hondenbelasting. Om betalingsproblemen te
voorkomen, kan gespreide betaling van de gemeentelijke verzamelnota
voortaan in tien, in plaats van acht maandelijkse termijnen gebeuren.
Deze verandering is te lezen in de belastingvoorstellen voor 2003,
waarmee het college van B en W heeft ingestemd. De hoogte van de
tarieven was al eerder (bij de begrotingsbehandeling) met de raad
overeengekomen.
Een andere verandering in de belastingvoorstellen is dat voortaan een
geldbedrag van 250 wordt gevraagd voor het in behandeling nemen van
een verzoek tot planschade. Dit is een vorm van schadevergoeding die
burgers van de gemeente kunnen vragen als zij nadeel ondervinden van
gemeentelijke bestemmingsplannen. Het kost de gemeente veel geld om
allerlei adviezen in te winnen wanneer iemand zo'n verzoek doet. Om te
voorkomen dat mensen al te lichtvaardig een verzoek indienen, wordt -
in navolging van veel andere gemeenten - voortaan een vergoeding
gevraagd. Bij toekenning van planschade zal die vergoeding overigens
worden terugbetaald.
De belangrijkste gemeentelijke tarieven voor 2003 op een rijtje: de
OZB gaat met 4% omhoog en komt voor woonhuizen op 4,01
(gebruikersdeel) en 5,01 (eigenarendeel) per 2.268 WOZ-waarde van de
woning.
Het rioolrecht stijgt met 10,5% naar 124 per huishouden. De
afvalstoffenheffing gaat omhoog met 3,6% en komt op 258,60 per
huishouden. De hondenbelasting stijgt 4% naar 61,56 per hond.