Gemeente Enschede

B. en W.-bericht 2002- 45

Collegevergadering van dinsdag 19 november 2002

Enschedese zwembaden steeds populairder

De Enschedese zwembaden waren vorig jaar zeer in trek. Het aantal bezoekers van Het Aquadrome, Het Slagman en De Brug steeg met 4,1 procent tot een totaal van 566.298 mensen. Dat blijkt uit de jaarrekening 2002 van de NV Enschedese Zwembaden. In deze jaarrekening, die vandaag is voorgelegd aan het college van B&W, doet de NV verslag van het boekjaar 2001. Er is door het grotere aantal zwemmers een positief resultaat van 62.582 geboekt. De NV Enschedese Zwembaden heeft ook aangegeven wat de tarieven voor 2003 zullen zijn. Om de begroting volgend jaar sluitend te krijgen, en rekening houdend met de verwachte inflatie voor 2003, zullen de tarieven gemiddeld met zo'n 4,5 tot 5 procent stijgen. De helft van de tariefverhoging houdt verband met de lagere opbrengst uit de verhuur van kluisjes. In het `guldentijdperk' moest daarvoor een kwartje worden betaald maar door de invoering van de euro zag de NV Enschedese Zwembaden zich genoodzaakt tot een huurverlaging naar twee eurocent. Alleen zo hoefden de kluisjes niet te worden aangepast. Ombouw van de kluisjes voor een euromuntstuk dat de waarde van het kwartje benaderde was te kostbaar.

---

Succesvol `maatjes'-project beloond met jaarlijkse subsidie

Het college van burgemeester en wethouders is bereid het `maatjes'-project VOC-Tandem voortaan structureel te subsidiëren. Het project heeft zich de afgelopen jaren bewezen als een succesformule en kan daarom vanaf 2003 jaarlijks 17.680 tegemoet zien. VOC-Tandem koppelt mensen die om welke reden dan ook buiten de maatschappij staan (of gestaan hebben) aan een maatje. Zo'n maatje is een vrijwilliger die in het verleden zelf vergelijkbare problemen hebben doorgemaakt. Door het intensieve `maatjescontact' tracht VOC-Tandem gevoelens van eenzaamheid weg te nemen en een eventueel maatschappelijk isolement te doorbreken. Vertrouwensrelaties worden opgebouwd en van daaruit probeert men het gevoel van eigenwaarde weer terug te brengen. Jaarlijks onderhoudt VOC-Tandem zo'n veertig maatjescontacten.
Ook de Stichting Humanitas Onder Dak Twente krijgt extra financiële steun van de gemeente. De stichting ontvangt 13.792 voor het onderbrengen van de Enschedese Dak- en Thuislozen Vereniging (DTV). DTV is in april 2002 opgericht en behartigt de belangen voor dak- en thuislozen in Enschede. De vereniging had een gesprekspartner nodig die hen wegwijs kon maken in de ambtelijke wereld en die hen faciliteiten kon bieden. Die steun vond men bij Humanitas. Aangezien het college er veel waarde aan hecht dat de stem van dak- en thuislozen ook gehoord kan worden is besloten Humanitas te financieren voor de ondersteuning aan de dak- en thuislozenvereniging.
---

Waarde en overlast boom binnenkort in punten uitgedrukt

De gemeenteraad zal in december haar oordeel uit moeten spreken over een voorstel van het College om de kapvoorschriften ingrijpend te wijzigen. De wijzigingen zijn bedoeld om de regels voor het kappen van bomen duidelijker en nauwkeuriger te maken. Het voorstel wil dit op twee manieren bereiken. Ten eerste geldt voortaan dat geen onderscheid meer wordt gemaakt tussen bomen op openbare grond en bomen op niet-openbare grond. Daarmee vervalt de plicht een kapvergunning aan te vragen voor de kleinere bomen op openbare grond (minder dan 30 centimeter doorsnede op 1,30 meter hoogte). Kapaanvragen voor dit formaat bomen leverde vrijwel nooit bezwaren op. De tijdswinst die wordt geboekt doordat deze aanvragen niet meer in behandeling hoeven worden genomen, betekent automatisch meer aandacht voor een zorgvuldige afhandeling van de overige kapaanvragen. Ten tweede worden de criteria waarop een kapaanvraag wordt beoordeeld flink aangescherpt. De huidige criteria bestaan uit algemene bewoordingen, zoals `beeldbepalend voor stads- en dorpsschoon' en `aantasting van landschappelijke waarden'. Nieuwe criteria, die nu nog in ontwikkeling zijn, gaan uit van kenmerken van de boom die zowel de waarde als de overlast van de boom in punten uitdrukken. Wat betreft de waarde tellen onder andere de plaats, de vervangbaarheid, het aanzicht, de ecologische waarde, de zeldzaamheid en zelfs de educatieve waarde mee. Wat betreft de overlast gaat het vooral om de mate van overlast, de afstand tot muren en huizen, het aantal uren overlast per dag en de overlastperiode over het hele jaar gerekend. De gemeente zal de Stichting Natuur en Milieuraad Enschede nog raadplegen bij de uitwerking van de nieuwe toetsingscriteria.
---

Extra impulsen voor vrouwenopvang

De Stichting Vrouwenopvang Overijssel kan een kleine vijftienduizend euro tegemoet zien voor de verbetering van de hulpverlening richting vrouwen met kinderen. De vrouwenopvang heeft tot nu toe onvoldoende capaciteit om bij haar hulpverlening aan vrouwen ook adequate aandacht aan hun kinderen te besteden. Met het vrijgemaakte geld, afkomstig uit rijksmiddelen, kan de Stichting Vrouwenopvang Overijssel een medewerker aantrekken die zich speciaal richt op het kinderwerk. Kinderwerk is een van de prioriteiten uit het regionale Beleidsplan Vrouwenopvang Twente. Dit beleidsplan en de daar nu uit volgende besteding van financiële middelen, zijn in nauw overleg tussen de gemeenten Enschede en Zwolle tot stand gekomen. Beide gemeenten zijn aangewezen als centrumgemeente voor de vrouwenopvang in Overijssel. Enschede `organiseert' daarbij het Twentse deel van de opvang. Het Beleidsplan Vrouwenopvang Twente behelst, naast impulsen voor het kinderwerk, ook maatregelen ter versterking van de preventieve hulpverlening via de steunpunten relationeel geweld (vestigingen in Hengelo en Enschede en (in 2003) ook Almelo). Ook de organisatie van de Vrouwenopvang Overijssel moet `op orde' worden gebracht. Daarom heeft het college in het verlengde van het beleidsplan besloten de steunpunten voortaan structureel te financieren. Daarvoor zijn middelen beschikbaar die in het kader van de vrouwenopvang door het rijk aan de gemeente Enschede worden uitgekeerd. Het gaat dan om een bedrag van 166.247. Voor het project `huis op orde' is voorts 250.282 euro gereserveerd.

---

College wil cultuuromslag vast verankeren in organisatie

Het college van burgemeester en wethouders is akkoord gegaan met het voorstel om de cultuuromslag vanaf 2003 te gaan verankeren in de gemeentelijke organisatie. Na de vuurwerkramp en het uitkomen van het rapport van de Commissie Oosting heeft de gemeente in het project cultuuromslag de lijnen uitgezet om te komen tot een eigentijdse overheidsorganisatie. Een organisatie die zich laat leiden door de kernbegrippen resultaatgericht, betrokken bij Enschede en zijn inwoners, verantwoordelijk, open, transparant, en eerlijk communicerend. Een organisatie ook die minder gericht is op plannen en doen, en meer op terugkoppelen en kijken of beleid bijstelling behoeft. De dienstverlening wil de gemeente verder op het niveau brengen zoals dat in de commerciële dienstverlening `state of the art' is.
Om de cultuuromslag in gang te zetten zijn het afgelopen jaar vele organisatieveranderingen in gang gezet.
Zo werd onder verantwoordelijkheid van de Stuurgroep Cultuuromslag een aantal concrete verbeterprojecten opgepakt op punten waar burgers het meest van merken, namelijk de afhandeling van post, telefoon, klachten en bezwaarschriften. Dit heeft verder als belangrijk voordeel dat hiermee direct álle medewerkers in de gemeentelijke organisatie vanaf het begin geconfronteerd worden met de cultuuromslag. De verbeterprojecten hebben tot vruchtbare resultaten geleid. De achterstanden bij de verwerking van brieven (zo'n 4000 stuks) zijn volledig weggewerkt en de klachtherkenning is aanzienlijk verbeterd (leidend tot een toename van het aantal klachten van 40 naar 212 in augustus jongstleden). Klachten worden inmiddels ook binnen zes weken afgedaan. Goede resultaten zijn er verder bij de behandeling van bezwaarschriften. De behandeltermijn is teruggebracht van 32 weken naar 14 weken, een niveau beneden het landelijk gemiddelde. De grote achterstand van 400 bezwaarschriften is weggewerkt. De gegevens over de beantwoording van de telefoon zijn momenteel nog niet beschikbaar. Parallel aan de verbetertrajecten ging veel aandacht uit naar het introduceren van nieuwe managementsystemen ondersteunend aan de verdere ontwikkeling van de organisatie. Zo is een start gemaakt met het invoeren van een kwaliteitsmodel (het zogeheten INK-model) en met het opzetten van een beter P&O-beleid. Binnen de gemeentelijke diensten is een breed scala aan meetregelen getroffen om de kwaliteit van de organisatie te verbeteren. De bedoeling daarvan is om voortaan resultaatgerichter te gaan werken. Daarbij hoort ook leiderschap met lef. Om dit allemaal te realiseren is het nu zaak dat de cultuuromslag stevig wordt ingebed in het lijnmanagement. Kortom, de cultuuromslag verliest zijn projectstatus en wordt vast verankerd in de dagelijkse gang van zaken van de gemeentelijke organisatie. Daarom is besloten de stuurgroep cultuuromslag op te heffen en de ambtelijke verantwoordelijkheid voor organisatieverbetering bij het Centraal Management Team en het lijnmanagement te leggen. Met deze beslissing rondt het college de eerste fase in de cultuuromslag succesvol af. Er is echter nog een lange weg te gaan. Het college tracht de cultuuromslag in 2006 goeddeels te hebben gerealiseerd.

---

Investeringen schoollokalen houden groei leerlingaantallen nauwelijks bij

Ondanks de forse investering die de gemeente volgend jaar doet in onderwijshuisvesting dreigt de toename van leerlingenaantallen de gemeente over twee jaar boven het hoofd te groeien. Vanaf 2005 is er onvoldoende geld om alle benodigde schoollokalen te kunnen realiseren. De bestaande capaciteit zal daarom nog intensiever moeten worden benut. Ook investeringen in veiligheid op scholen en in nieuwe brede scholen komen in de knel.
Voor het komende jaar was de rijksbijdrage al onvoldoende om de achterstanden op het gebied van onderwijshuisvesting volledig te kunnen wegwerken. De gemeenteraad heeft daarom in de begroting voor volgend jaar hoge prioriteit gegeven aan het inlopen van deze achterstanden. Daarvoor is in de begroting voor 2003 ruim vijf ton extra opgenomen. Van dat geld kunnen de investeringslasten worden betaald van een bedrag van 7,8 mln voor uitbreidingen, waarvan 6,4 mln voor het wegwerken van capaciteitstekorten. Het college heeft ingestemd met deze besteding.
De benodigde extra lokalen in 2003 worden onder meer gebouwd in de stadsdelen noord (Roombeek) en oost (Eschmarke). In totaal 22 van de 25 extra lokalen voor het basisonderwijs komen in deze twee stadsdelen. Onderwijscentrum het Roessingh krijgt vier lokalen en twee extra andere ruimten erbij.
Behalve voor extra schoollokalen, kan het door de raad beschikbaar gestelde extra geld worden gebruikt voor noodzakelijk onderhoud en voor de bouw van één nieuwe brede school (in Pathmos). Voor de start van andere brede scholen, evenals voor renovaties en vervangende bouw, is voorlopig geen geld.

---

Parkeerboete duurder, wegslepen goedkoper

De boete voor foutparkeren gaat vanaf 1 januari omhoog van 41 naar 43. Dit is het maximumbedrag dat het ministerie van Binnenlandse Zaken voor volgend jaar heeft vastgesteld. Kostendekkend is de boete nog steeds niet; daarvoor zou de parkeerbon ruim 61 moeten gaan kosten. Gaat de prijs van een `prent' nog omhoog, het tarief voor het wegslepen van een voertuig gaat volgend jaar juist omlaag: van 158,84 naar 148,75. Deze prijsverlaging is mogelijk doordat de gemeente een gunstiger wegsleepcontract heeft kunnen afsluiten.
---

Gemeentelijke heffingen voortaan op één rekening

De voornaamste gemeentelijke heffingen komen met ingang van volgend jaar op één rekening bij de burgers door de brievenbus. Dat komt omdat de afvalstoffenheffing en het rioolrecht niet meer kunnen meeliften op de voorschotnota's van Essent. Beide heffingen komen op één aanslag met de OZB en de eventuele hondenbelasting. Om betalingsproblemen te voorkomen, kan gespreide betaling van de gemeentelijke verzamelnota voortaan in tien, in plaats van acht maandelijkse termijnen gebeuren. Deze verandering is te lezen in de belastingvoorstellen voor 2003, waarmee het college van B en W heeft ingestemd. De hoogte van de tarieven was al eerder (bij de begrotingsbehandeling) met de raad overeengekomen.
Een andere verandering in de belastingvoorstellen is dat voortaan een geldbedrag van 250 wordt gevraagd voor het in behandeling nemen van een verzoek tot planschade. Dit is een vorm van schadevergoeding die burgers van de gemeente kunnen vragen als zij nadeel ondervinden van gemeentelijke bestemmingsplannen. Het kost de gemeente veel geld om allerlei adviezen in te winnen wanneer iemand zo'n verzoek doet. Om te voorkomen dat mensen al te lichtvaardig een verzoek indienen, wordt - in navolging van veel andere gemeenten - voortaan een vergoeding gevraagd. Bij toekenning van planschade zal die vergoeding overigens worden terugbetaald.
De belangrijkste gemeentelijke tarieven voor 2003 op een rijtje: de OZB gaat met 4% omhoog en komt voor woonhuizen op 4,01 (gebruikersdeel) en 5,01 (eigenarendeel) per 2.268 WOZ-waarde van de woning.
Het rioolrecht stijgt met 10,5% naar 124 per huishouden. De afvalstoffenheffing gaat omhoog met 3,6% en komt op 258,60 per huishouden. De hondenbelasting stijgt 4% naar 61,56 per hond.