Besluitenlijst vergadering van de Raad op 18 en 19 november 2002
De besluitenlijst van 18 november 2002
Aanwezig:
J.H.H. Mans (voorzitter) en de heer B.E. Dop (raadsgriffier)
en de leden:
mevr. F.M.J. van der Aa-Hahn, F. Aktan, A.S. Ari, L. Ascherman, mevr.
B.I. Boes-Schoonderbeek, mevr. A.A. Broekman-Veltman, mevr. Y.
Cegerek, P. Datema, B. van Dijk, G. Dijkhuizen,
A. van Duinen, R.F. Echtermeijer, A.H. Enklaar, J. van der Graaf,
G.A.M. Haisma, J. Hatenboer, B. Heeringa, mevr. M. van Hees, mevr.
M.C.J. Heijster, J. Hofte, mevr. M.E.J.H. Kiranli-Kronenburg,
mevr. H.M. Kloppers-Platvoet, G.J. Kok, F.C.G. Lammerink,
mevr. A.G.J. Liedtke-Bevers, C. Örnek, G.J. Oude Egberink,
H. Ras, mevr. M.A. Rauhé-Meijer, S. Salikram, I. Sümer,
J.A.R. Tenkink, G.J. van der Veen, U. Visser, W.E. Wallinga,
P.G. Welman, T. Windmulder, mevr. H. Ytsma en J. van der Zee.
Afwezig:
I
opening
II
vragenuur
1. huurcompensatie bewoners rampgebied (Lammerink)
2. wachttijden WVG-vervoer (telefoonkosten) (Lammerink)
3. kosten uitnodiging vuurwerkrampslachtoffers voor circusfestival
(Lammerink)
4. postbehandeling (Lammerink)
5. reactie op telefonische meldingen van burgers (Lammerink)
6. schadevergoeding Ten Hag (Hofte)
7. overlast fietsen op Stationsplein (mevr. Kiranli)
8. deelname aan Entente Floriale 2004 (Tenkink)
III
vaststellen agenda
Beslissing: G 1 wordt gewijzigd van bespreken in aanhouden.
III bis
vaststellen notulen van de raadsvergadering van
maandag 19 november 2001, dinsdag 20 november 2001 en
maandag 17 december 2001.
Beslissing: Cf., met dien verstande dat in het vervolg de verslagen
van de meest actuele raadsvergaderingen eerst worden geagendeerd ter
vaststelling.
IV a
lijst en aanvullende lijst ingekomen stukken stuk nummer 10904/10904a
1. de stukken A 1 en A 2 voor kennisgeving aan te nemen
2. de stukken B 1, B 2, en B 4 tot en met B 8 voor kennisgeving aan
te nemen
3. het stuk B 3 in handen van B&W om préadvies
4. de stukken C 1 tot en met C 4 en C 14 tot en met C 16 voor
kennisgeving aan te nemen
5. de stukken C 5 tot en met C 7 en C 17 tot en met C 20 in handen
van B&W ter afdoening
6. de stukken C 8, C 21 en C 22 in handen van B&W om préadvies
7. de stukken C 9, C 11 en C 23 in handen van B&W ter afdoening na
advies van de betrokken raadscommissie
8. de stukken C 12, C 13 en C 24 na ontvankelijkheidstoets in handen
van de planschadecommissie
Beslissing: Cf., met dien verstande dat de stukken C 19 en C 20 ter
bespreking in handen van de sociale commissie worden gesteld.
IVb
behandeling interpellatieverzoeken van de heer U. Visser
1. Politie Twente en de Driehoek
Beslissing: de interpellatie wordt niet toegestaan (alleen Stadspartij
stemt voor).
2. De door B&W voorgestelde verkoop aan de stichting ARAM van de
school aan de Daalweg.
Beslissing: De Raad besluit de interpellatie toe te staan en deze aan
het eind van de vergadering te behandelen (9 stemmen tegen).
voorstellen tot
V
eervol ontslag van
a. de heren A.H. Enklaar en P.J. van Heijst als leden van de fysieke
commissie.
b. de heer A.H. Enklaar als lid van de stadsdeelcommissie Oost.
c. de heer R.F. Echtermeijer als lid van de commissie wederopbouw.
Beslissing: Cf.
VI
benoeming van
a. leden Algemeen Bestuur Stichting voor duurzame
plattelandsontwikkeling (Stawel) - stuk nummer 10905
Beslissing: Als leden zijn benoemd met 39 stemmen voor: mevrouw M. Rauhé, de heer G.J. van der Veen en de heer A. Enklaar.
b. twee leden van de fysieke commissie
Beslissing: Als leden zijn benoemd: de heer R.F. Echtermeijer met 39
stemmen voor en de heer J. Hofte met 38 stemmen voor.
c. een lid van de stadsdeelcommissie Oost
Beslissing: Als lid is benoemd: de heer G.J. Kok met 39 stemmen voor.
VII
andere voorstellen
R 1
RG
vaststelling politieke agenda 2002-2003
- stuk nummer 10909
1. Vast te stellen de volgende politieke agenda 2002-2003:
Onderwerp
Aanpak
Termijn
De ontwikkelingen in de sociale structuur op wijkniveau
Voor elk stadsdeel wordt geïnventariseerd op basis van het programma
van het stadsdeel, welke activiteiten/ initiatieven op dit gebied zijn
ontwikkeld. Vervolgens worden laagdrempelige bijeenkomsten/
activiteiten georganiseerd om bewoners en instellingen in het
stadsdeel hierop te laten reageren: sluiten de activiteiten/
initiatieven aan bij de verwachtingen van de bewoners en instellingen
en de problemen zoals zij die ervaren? De raadsleden (van het
betreffende stadsdeel) spelen een actieve rol bij deze bijeenkomsten.
De resultaten worden gebruikt om het huidige beleid te evalueren en
zonodig aan te passen. Dit alles gebeurt in de betreffende
stadsdeelcommissies.
Januari 2003:
Inventarisatie in stadsdeelcommissies
Vanaf februari 2003:
Bijeenkomsten van betreffende stadsdeelcommissies met bewoners en
instellingen in het stadsdeel
De ontwikkeling van een integraal jeugdbeleid
Er wordt een opdracht geformuleerd aan het college om in grote lijnen
aan te geven wat de sterke en zwakke punten van het huidige
jeugdbeleid zijn (sterkte-/zwakte-analyse). Aandacht gaat o.a. uit
naar wat wettelijke verplichtingen zijn, waar Enschede prioriteit aan
geeft, wat de kwaliteit en de capaciteit van de sector in Enschede is,
welke rol ouders bijv. spelen en vooral of er sprake is van een
integrale aanpak. Een en ander wordt vastgelegd in een blauwe nota.
Aan de hand hiervan voert de raadscommissie gesprekken met de jeugd en
met jeugdinstellingen en trekt vervolgens conclusies over eventuele
bijstelling/aanpassing van het beleid.
Januari 2003:
Vaststelling in sociale commissie van opdracht aan College en daaraan
verbonden termijn
Veiligheid
Er wordt een plenaire bijeenkomst van de raad georganiseerd over dit
onderwerp, op basis van de genoemde nota. In deze bijeenkomst zullen
door de raad prioriteiten binnen het veiligheidsbeleid aangegeven
worden. Een en ander zal moeten uitmonden in een opdracht aan het
college om op basis van door de raad aangegeven prioriteiten een
meerjarenbeleidsplan/-actieplan veiligheid op te stellen en aan de
raad voor te leggen.
Maart 2003:
In plenaire raadsbijeenkomst opdracht aan College vaststellen
Mobiliteit
De griffie inventariseert de doelstellingen van het mobiliteitsbeleid
zoals geformuleerd in het Mobiliteitsplan en het beleidsplan Duurzaam
Veilig (m.n. invoering 30-km-zones). Daarbij wordt met name gekeken
naar de meetbare doelstellingen. Aan de hand van deze inventarisatie
formuleert het raadspresidium in overleg met de voorzitter van de
Rekenkamer een concept onderzoeksopdracht voor de Rekenkamer. Hierbij
kan gedacht worden aan de stand van zaken van de uitvoering van deze
plannen, een evaluatie van de activiteiten tot nu toe (zijn de
doelstellingen gehaald?), en de vraag in hoeverre deze nog up-to-date
zijn. De raad stelt de onderzoeksopdracht aan de Rekenkamer vast. De
uitkomsten van het onderzoek kunnen resulteren in:
a. een politiek debat in de raad over bijstelling van het beleid of
de uitvoering, aansluitend op door de raadscommissie te houden
hoorzittingen;
b. (als er op zich geen aanleiding blijkt het bestaande beleid bij te
stellen) een debat in de raad over de wijze waarop het bestaande
beleid en de uitvoering tot nu toe is gecommuniceerd, uitmondend
in kaderstellende uitspraken daarover.
1 maart 2003:
Inventarisatie gereed
1 april 2003:
Concept onderzoeksopdracht aan Rekenkamer gereed
Vanaf mei 2003:
Onderzoek Rekenkamer
Beslissing: Cf.
R 2
Reken
kamer
rapport rekenkamer: onderzoek naar de oorzaken van overschrijding in
het project Van Heekplein stuk nummer 10910;
* ronde 1: debat tussen raad en rekenkamer in twee termijnen over
rapport met conclusies en aanbevelingen en afsluitend een oordeel
van de raad hierover.
* ronde 2: gelegenheid voor het college om desgewenst een mening te
geven over conclusies en aanbevelingen van het rapport. Daarna
debat tussen raad en college in twee termijnen over de reactie van
het college en betekenis hiervan voor het oordeel dat de raad in
de eerste ronde heeft gevormd.
Afsluitend: einduitspraak raad over conclusies en aanbevelingen
1. Kennis te nemen van het eindrapport van de Rekenkamer van de
gemeente Enschede inzake het onderzoek naar de oorzaken van de
overschrijding in het project Van Heekplein, bestaande uit het
onderzoeksrapport van Berenschot Osborne en de conclusies en
aanbevelingen van de Rekenkamer.
2. Over te nemen de conclusies en aanbevelingen van de Rekenkamer en
a. het college van Burgemeester en Wethouders op te dragen de
aanbevelingen 1 tot en met 8 over te nemen en te implementeren in
(mede) door of vanwege de gemeente uit te voeren projecten,
alsmede
b. te besluiten tot implementatie van aanbeveling 9.
3. Het college op te dragen de Raad vooralsnog halfjaarlijks te
rapporteren over de voortgang van de genoemde implementatie.
Motie nr. 1 Haisma e.a. om uit te spreken het voornemen tot het houden
van een enquête, die de onbeantwoorde vragen over het project Van
Heekplein, in het bijzonder de vraag naar de bestuurlijke
verantwoordelijkheid en de vraag of de Raad adequaat is ingelicht,
moet zien te beantwoorden en verzoekt het raadspresidium daartoe de
nodige voorbereidingen te treffen.
Beslissing: Verworpen met 17 stemmen voor en 22 stemmen tegen.
Motie nr. 2 Haisma e.a. om in januari 2003 aan de Raad een overzicht
te verschaffen van:
* hoe de verbeteringen concreet zijn gemaakt en hoe we deze borgen
in de organisatie;
* alle grote projecten in de stad die door de gemeentelijke diensten
zijn gestart;
* in hoeverre deze projecten op dit moment voldoen aan de normale
projecteisen die door Berenschot Osborne in het rapport van de
Rekenkamer zijn geformuleerd.
Beslissing: Verworpen met 18 stemmen voor en 21 stemmen tegen.
Sluiting: 23.45 uur.
De vergadering wordt voortgezet op dinsdag 19 november 2002 om 19.00
uur, te beginnen met de 2e ronde van het stuk R 2.
---
De besluitenlijst van 19 november 2002
Aanwezig:
J.H.H. Mans (voorzitter) en de heer B.E. Dop (raadsgriffier)
en de leden:
mevr. F.M.J. van der Aa-Hahn (plv. voorzitter), F. Aktan, A.S. Ari, L.
Ascherman, mevr. B.I. Boes-Schoonderbeek, mevr. A.A. Broekman-Veltman,
mevr. Y. Cegerek, P. Datema, B. van Dijk, G. Dijkhuizen,
A. van Duinen, R.F. Echtermeijer, A.H. Enklaar, J. van der Graaf,
G.A.M. Haisma, J. Hatenboer, B. Heeringa, mevr. M. van Hees, mevr.
M.C.J. Heijster, J. Hofte, mevr. M.E.J.H. Kiranli-Kronenburg,
mevr. H.M. Kloppers-Platvoet, G.J. Kok, F.C.G. Lammerink,
mevr. A.G.J. Liedtke-Bevers, C. Örnek, G.J. Oude Egberink,
H. Ras, mevr. M.A. Rauhé-Meijer, S. Salikram, I. Sümer,
J.A.R. Tenkink, G.J. van der Veen, U. Visser, W.E. Wallinga,
P.G. Welman, T. Windmulder, mevr. H. Ytsma en J. van der Zee.
Afwezig:
- Voorzitter: mevrouw F.M.J. van der Aa-Hahn
VII
andere voorstellen
R 2
Reken
kamer
rapport rekenkamer: onderzoek naar de oorzaken van overschrijding in
het project Van Heekplein - stuk nummer 10910;
Voorstel raadspresidium is dit rapport in twee rondes te behandelen:
* ronde 1: debat tussen raad en rekenkamer in twee termijnen over
rapport met conclusies en aanbevelingen en afsluitend een oordeel
van de raad hierover.
* ronde 2: gelegenheid voor het college om desgewenst een mening te
geven over conclusies en aanbevelingen van het rapport. Daarna
debat tussen raad en college in twee termijnen over de reactie van
het college en betekenis hiervan voor het oordeel dat de raad in
de eerste ronde heeft gevormd.
Afsluitend: einduitspraak raad over conclusies en aanbevelingen
1. Kennis te nemen van het eindrapport van de Rekenkamer van de
gemeente Enschede inzake het onderzoek naar de oorzaken van de
overschrijding in het project Van Heekplein, bestaande uit het
onderzoeksrapport van Berenschot Osborne en de conclusies en
aanbevelingen van de Rekenkamer.
2. Over te nemen de conclusies en aanbevelingen van de Rekenkamer en
a. het college van Burgemeester en Wethouders op te dragen de
aanbevelingen 1 tot en met 8 over te nemen en te implementeren in
(mede) door of vanwege de gemeente uit te voeren projecten,
alsmede
b. te besluiten tot implementatie van aanbeveling 9.
3. Het college op te dragen de Raad vooralsnog halfjaarlijks te
rapporteren over de voortgang van de genoemde implementatie.
Beslissing: Aangenomen met algemene stemmen.
Toezegging burgemeester Mans: de notulen/verslagen van de
Boekelo-sessies worden beschikbaar gesteld aan de Raad.
Toezegging wethouder Goudt: het College zal de Raad uiterlijk
februari 2003 een overzicht verschaffen van:
* hoe de verbeteringen concreet zijn gemaakt en hoe we deze borgen
in de organisatie;
* in hoeverre deze projecten op dit moment voldoen aan de normale
projecteisen die door Berenschot Osborne in het rapport van de
Rekenkamer zijn geformuleerd.
Motie nr. 3 Lammerink om het vertrouwen op te zeggen in burgemeester
Mans en wethouder Helder.
Beslissing ten aanzien van motie nr. 3: Verworpen met 4 stemmen voor
(Stadspartij) en 35 stemmen tegen.
Motie nr. 4 Haisma e.a. om het vertrouwen op te zeggen in de
burgemeester, dhr. Mans en hem te verzoeken zijn ontslag in te dienen.
Beslissing ten aanzien van motie nr. 4: Verworpen met 14 stemmen voor
(VVD excl. mevr. Van der Aa-Hahn -, GroenLinks, Stadspartij, D66) en
25 stemmen tegen.
Motie nr. 5 Haisma e.a. om het vertrouwen op te zeggen in wethouder
Helder en hem te verzoeken af te treden.
Beslissing ten aanzien van motie nr. 5: Verworpen met 14 stemmen voor
(VVD - excl. mevr. Van der Aa-Hahn-, GroenLinks, Stadspartij, D66) en
25 stemmen tegen.
- Voorzitter: de heer J.H.H. Mans
B 1
DSOB
vaststellen gewijzigde kortparkeer- en vergunningtarieven
straatparkeren stuk nummer 10906
1. De tarieven voor kort parkeren op straat per 1 maart 2003 vast te
stellen op 1,40 per uur, in het A-gebied.
2. De tarieven voor kort parkeren op straat per 1 maart 2003 vast te
stellen op 0.70 per uur in het B- en C-gebied.
3. Het maximumtarief per 1 maart 2003 te verhogen naar 7.00 in het
A-gebied en 3.50 in het B- en C-gebied.
4. Niet meer op te nemen in de tarieventabel behorend bij de
verordening parkeerbelasting 2003:
* de mogelijkheid tot het verkrijgen van een maandvergunning;
* vergunning voor markthandelaren;
* vergunning voor een vaste standplaats.
5. De tarieven voor vergunningen voor 2003 vast te stellen volgens
onderstaand voorstel.
6. Vast te stellen een wijzingverordening van de tarieventabel
parkeerbelastingen 2002 waarbij de tarieven voor vergunningen en
de precariobelasting voor parkeerapparatuurplaatsen of
belanghebbendenplaatsen stapsgewijs worden aangepast.
7. De financiële gevolgen verwerken in de eerste wijziging van de
gemeentebegroting 2003.
Beslissing: Aangenomen, met dien verstande dat de Stadspartij geacht
wil worden te hebben tegengestemd.
Motie nr. 1 Hofte om s ochtends van 08.00 tot 10.00 uur geen
parkeertarief te rekenen voor de hele binnenstad en de parkeergarages.
Beslissing ten aanzien van motie nr. 1: Verworpen met 4 stemmen voor
(Stadspartij) en 35 stemmen tegen.
B 2
DMO
instemmen met het beschikbaar stellen van een krediet ten behoeve van
psychosociale nazorg vuurwerkramp 2002 - stuk nummer 10907
1. Voor het jaar 2002 een bedrag van 3.112.240,- beschikbaar te
stellen volgens onderstaand verdeelvoorstel ten behoeve van de
psychosociale nazorg vuurwerkramp Enschede.
2. Dit bedrag is gebaseerd op de begroting zoals opgenomen in het
door de gemeente bij het ministerie van VWS ingediende Projectplan
2002 van de stichting Consense.
3. Het resterende bedrag, zijnde 727.760,- te reserveren voor de
psychosociale nazorg, onder andere voor de kosten van het
projectbureau en de regeling vergoeding eigen bijdrage eerstelijns
psychologen.
4. Aan de subsidieverlening de onder overweging 5 genoemde
voorwaarden te verbinden.
5. De gemeentebegroting 2002 overeenkomstig te wijzigen.
Beslissing: Cf.
B 3
CS
kennis nemen van de tweede concernrapportage 2002 en instemmen met de
voorgestelde bijsturingsvoorstellen - stuk nummer 10908
1. Kennis te nemen van de Tweede Concernrapportage 2002.
2. In te stemmen met de bijsturingvoorstellen en opdrachten conform
de adviezen van de concerncontroller zoals vermeld in het
samenvattend advies in hoofdstuk 2.
3. Het autonome incidentele voordeel à 1,840 miljoen te betrekken bij
de resultaatbestemming van de Jaarrekening 2002.
Beslissing: Cf.
B 4
BAZ
instemmen met een gewijzigde wijze van heffing en invordering van
afvalstoffenheffing/rioolrecht 2003 - stuk nummer 10911
1. Per 1-1-2003 op het aanslagbiljet voor de onroerende zaakbelasting
(OZB) ook te vermelden de afvalstoffenheffing en het rioolrecht;
2. Voor de toepassing van het gedifferentieerd tarief in de
afvalstoffenheffing voor één- of meerpersoonshuishoudens uit te
gaan van de situatie per
1 januari van het belastingjaar. Wijzigingen in
huishoudsamenstelling na
1 januari leiden daarbij wel tot vermindering maar niet tot
tussentijdse verhoging.
3. De huidige betalingstermijnen voor automatische incasso te
verruimen van 8 naar 10 maanden.
4. De afdeling belastingen van de dienst Burger- en Algemene Zaken
opdracht te geven een plan van aanpak te maken voor een
voorlichtingscampagne die ter kennis moet worden gebracht aan de
commissie bestuurszaken en middelen;
Beslissing: Cf.
C 1
PBW
vaststellen nazomernota 2002 Projectbureau Wederopbouw
- stuk nummer 10912
1. In te stemmen met de nazomernota 2002 van het Projectbureau
Wederopbouw en het financieel meerjarenperspectief
Wederopbouwprogramma 2002 - 2008, na herschikkingen.
Beslissing: Cf.
C 2
DSOB
aanwijzing van gronden in plangebied De Laares met betrekking tot de
Wet voorkeursrecht gemeenten - stuk nummer 10913
1. Te besluiten op grond van artikel 8 van de Wet voorkeursrecht
gemeenten (Wvg) gronden met eventuele opstallen in het plangebied
De Laares aan te wijzen als gronden waarop de artikelen 10-24, 26
en 27 Wvg van toepassing zijn. De hiervoor bedoelde percelen zijn
aangegeven met raster op de bij dit besluit behorende tekening,
nummer 60111 en op de bijbehorende lijst, houdende de kadastrale
aanduidingen, de grootte, de namen van de eigenaren en beperkt
gerechtigden, een en ander naar de stand van de openbare registers
van het kadaster per 30 augustus 2002, met de aantekening dat deze
percelen niet eerder in een dergelijke aanwijzing betrokken zijn
(geweest).
2. Het besluit te publiceren en overigens te handelen zoals in de Wvg
is voorgeschreven opdat het bedoelde rechtsgevolg ontstaat.
Beslissing: Cf.
C 3
PBW
instemmen met het aangaan van een samenwerkings-overeenkomst warmtenet
met Essent - stuk nummer 10914
1. Kennis te nemen van de samenwerkingsovereenkomst en deze vast te
stellen voor ondertekening door de gemeente en Essent.
Beslissing: Cf.
C 4
CS
kennis nemen van de ontwikkelingen en instemmen met bestedingen Buurt
aan Zet 2002 stuk nummer 10915
1. Kennis te nemen van de ontwikkelingen en in te stemmen met de
bestedingen in het kader van het project "Buurt aan Zet"
2. Deze bestedingen te dekken uit de bijdrage van het ministerie van
Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties en de stelpost "Buurt
aan Zet", gereserveerd in de Perspectiefnota 2002 2005.
3. De gemeentebegroting 2002 te wijzigen door overheveling van de
concernpost "Buurt aan Zet" ad. 204.201 van product 9.05.03
(stelpost nr.17) naar product 6.04.01 (stadsdeelgewijs werken) en
de overheveling van het budget 2003 en 2004 ad. 102.000,- te
verwerken bij de eerste nota van wijziging 2003.
Beslissing: Cf.
C 5
vaststellen subsidieverordening 2002 Buurt aan Zet - stuk nummer 10916
1. Vast te stellen de Subsidieverordening Buurt aan Zet 2002, alsmede
de daarbij behorende toelichting bij de Subsidieverordening Buurt
aan Zet 2002
Beslissing: Cf.
C 6
DSOB
instemmen met wijziging van de bebouwde komgrens op grond van de
Boswet - stuk nummer 10917
1. Een wijziging van de grenzen van de bebouwde kom op grond van
artikel 1 lid 5 van de Boswet vaststellen, overeenkomstig de bij
dit voorstel behorende tekeningen nrs. 60108-1, 60108-2, 60108-3
en 60108-4
d.d. juni 2001.
Beslissing: Cf.
D 1
BAZ
instemmen met nieuwe criteria voor het aanwijzen van bijzondere en
eenmalige trouwlocaties - stuk nummer 10918
1. Kennis te nemen van de (nieuwe) criteria voor het aanwijzen van
bijzondere trouwlocaties en deze criteria tevens van toepassing
verklaren als richtlijnen bij het aanwijzen van locaties voor
eenmalig gebruik als trouwlocatie.
2. Te besluiten om het aantal aangewezen bijzondere trouwlocaties
niet uit te breiden.
Beslissing: AANGEHOUDEN.
F 1
DSOB
vaststellen voorbereidingsbesluiten:
a. VOLGENDE AGENDA (dec) (stuk nummer 10922)
b. Kerkstraat 107-109 (stuk nummer 10930)
Beslissing: Cf.
c. Deurningerstraat 1 (stuk nummer 10931)
Beslissing: Cf.
d. F. Bolstraat (stuk nummer 10932)
Beslissing: Cf.
e. TERUGGENOMEN
F 2
DSOB
verlenen van een krediet ten behoeve van een inhaalslag met betrekking
tot bestemmingsplannen - stuk nummer 10921
1. Middelen ad 68000 beschikbaar te stellen ten behoeve van de
inhaalslag bestemmingsplannen.
2. De stelpost "Inhaalslag bestemmingsplannen" uit de
gemeentebegroting 2002 hiervoor aan te wenden, conform de
perspectiefnota 2002-2005.
3. De hieruit voortvloeiende wijzigingen in de gemeentebegroting voor
het jaar 2002 aan te laten brengen.
Beslissing: Cf.
F 3
DSOB
vaststellen herziening 27 t Wooldrik - stuk nummer 10923
1. Herziening 27 van het bestemmingsplan " t Wooldrik" vast te
stellen overeenkomstig de bij dit besluit behorende tekening
nummer 60247 en toelichting.
2. De voorschriften behorende bij het "Bestemmingsplan 1949"-
aanwijzende de bestemming in onderdelen van onder meer de in het
bestemmingsplan " t Wooldrik" begrepen gronden- van toepassing te
verklaren op de onder 1 genoemde herziening.
3. Het renvooi en de voorschriften behorende bij het "Bestemmingsplan
1949"- aanwijzende de bestemming in onderdelen van ondermeer de in
het bestemmingsplan " t Wooldrik" begrepen gronden aan te vullen
met artikel 3 sub B, lid 3, luidende: "Indien en voor zover een
voorgevelrooilijn is aangegeven dient de voorgevel van het gebouw
in deze rooilijn te worden gebouwd" en van artikel 3 sub D,
"Erkers" de eerste volzin te wijzigen in: "Erkers mogen aan de
voorgevels van woningen buiten de bebouwingsstrook en voor de
voorgevelrooilijn worden geplaatst."
Beslissing: Cf.
F 4
DSOB
beschikbaar stellen van een krediet voor en vaststellen van een
verordening Stimuleringsregeling veiligheid vuurwerkbedrijven
- stuk nummer 10924
1. Vast stellen van de verordening "Stimuleringsregeling
Vuurwerkbedrijven"
2. De middelen ter dekking van deze regeling tot een maximum 75.000,-
beschikbaar stellen en ontrekken aan de Reserve verbeteren stad,
en de Gemeentebegroting 2003 dienovereenkomstig aan te passen.
Beslissing: Cf.
F 5
DSOB
instemmen met het aanpassen van de bouwverordening m.b.t.
welstandstoezicht - stuk nummer 10925
1. Hoofdstuk 9 van de gemeentelijke bouwverordening van 8 december
2000 (betrekking hebbende op het welstandstoezicht) met ingang van
1 januari 2003 in te trekken en te vervangen conform bijgevoegd
tekstvoorstel.
2. De wijziging in de gemeentelijke bouwverordening op 1 januari 2003
in werking te laten treden.
3. Een artikel aan het raadsdelegatiebesluit toe te voegen waardoor
de bevoegdheid tot het benoemen van een welstandscommissie wordt
gedelegeerd aan het College van Burgemeester en Wethouders.
Beslissing: Cf.
F 6
DSOB
instemmen met de voorgestelde dekking van het Groen Structuur Actie
Plan (GRAP) - stuk nummer 10926
1. De opbrengsten uit verkoop van snippergroen aan te wenden als
volgt:
1. Extra aflossingen ten behoeve van de vaste activa "Ontwerp
begraafplaats zuid" en "Verlies op gronden begraafplaats zuid" ad
198.000 in 2002, ad 0 in 2003, ad 53.965,- in 2004 en ad
85.000,- in 2005
2. Dekking van het GRAP-programma ad 231.765,- voor 2002, ad
150.000,- voor 2003 en ad 66.035,- voor 2004
2. Eventuele hogere opbrengsten uit verkoop snippergroen dan
geprognotiseerd aan te wenden voor de uitvoering van het
GRAP-programma voor de tweede ISV-periode
3. Eventuele lagere opbrengsten uit verkoop snippergroen dan
geprognotiseerd ten laste laten komen van de extra aflossing als
bedoeld onder voorstel 1.1.
4. Kennisnemen van het onderzoeksrapport "Groene meters"
Beslissing: Cf.
F 7
DSOB
instemmen met het verlenen van een krediet ten behoeve van de
Zuidelijke Invalsweg stuk nummer 10927
1. Een afsluitend krediet van 1.057.222,- te verlenen in verband met
meerkosten van de aanleg van de Zuidelijke Invalsweg.
2. De kosten te dekken op de wijze als aangegeven in de toelichting.
Beslissing: Cf.
F 8
DSOB
instemmen met het verlenen van een krediet ten behoeve van de
Westerval - stuk nummer 10928
1. Een afsluitend krediet van 1.361.342,- te verlenen in verband met
meerkosten van het project Westerval/Afinkstraat.
2. De kosten te dekken op de wijze als aangegeven in de toelichting.
Beslissing: Cf.
G 1
BAZ
vaststellen van een aantal straatnamen - stuk nummer 10929
De volgende straatnamen vast te stellen,cq. te wijzigen.
1. Uranusplein: lopend van de Uranusstraat eerst in noord-westelijk
richting doodlopend, vervolgens met een zijtak eerst in
noord-oostelijke richting en tenslotte in noord-westelijke
richting tot de Olieslagweg.
2. Brouwerslaan: lopend van de RW 35 in westelijke richting
doodlopend.
3. Het gedeelte Keppelerdijk lopend van de Vederkruidlaan hoek
Waterdriebladlaan tot de Lisdoddelaan te wijzigen in
Vederkruidlaan, overeenkomstig het B en W besluit van 21 mei 2002.
Beslissing: 1 en 2: Cf.
3: Aangehouden.
IX
Interpellatie van de heer U. Visser namens de fractie Stadspartij
betreffende de verkoop aan de stichting ARAM van de school aan de
Daalweg.
Toezegging wethouder Hassink: De wethouder gaat in gesprek met de
buurtbewoners om een en ander goed te laten verlopen.
Sluiting: 23.40 uur.