INFLUENCE COMMUNICATIONS
Verkeersinfarct oplosbaar met mobiliteitmanagemant
Persbericht
Vereniging Vervoermanagement Nederland:
Verkeersinfarct oplosbaar met mobiliteitsmanagement.
Jaarlijkse Congres, donderdag 21 november in de Hanzehof te Zupthen.
Award uitreiking door Minister De Boer van Verkeer en Waterstaat aan
organisaties of personen die op het gebied van vervoer- en
mobiliteitsmanagement, een bijzondere
oplossende prestatie hebben geleverd
Verkeer en mobiliteit houdt ons Nederlanders dagelijks bezig. Dat
geldt voor de gewone burgers, de politiek zeker in verkiezingstijd;
maar vooral voor de professionals. Een vakgroep die zich
georganiseerd heeft in de Vereniging Vervoermanagement Nederland
Tijdens haar jaarlijkse Congres rekent de VMNL op 400 op deelnemers,
bovendien verzorgen circa 40 exposanten en organisaties een workshop
of presentatie.
Noviteiten zoals de NS Businesscard (de trein van de zaak) en Trappers
het fietsbeloningsysteem, beleven op het Congres hun officiële
introductie.
Mobiliteitsmanagement is het geheel aan beleidsvoornemens en
maatregelen dat leidt tot optimaal gebruik van onze verkeer- en
vervoersvoorzieningen. Dat betekent bijvoorbeeld: gebruik maken van
het openbaar vervoer waar mogelijk en nadenken over alternatieven voor
het solo-gebruik van de personenauto.Met een bezettingsgraad van
gemiddeld 1,2 mensen per auto valt daar immers nog een wereld te
winnen! Andere producten tools die de mobiliteitsmanager ter
beschikking staan, zijn bijvoorbeeld autodelen, vanpooling,
verschuiven van werktijden en telewerken.
Omdat we met z n allen behoorlijk verknocht zijn aan het comfort en
gemak van onze auto,
is de boodschap van mobiliteitsmanagement niet altijd populair. Via
een aanpak van bewustwording en het benadrukken van de voordelen van
andere mobiliteitskeuzes worden evenwel successen geboekt. De beste
effecten worden bereikt wanneer het uitdragen van deze boodschap
ondersteund wordt door flankerend beleid. Dat kan, al dan niet in
combinatie, bestaan uit een restrictief parkeerbeleid,
rijtijdvoordelen van openbaar vervoer (busbanen) of financiële
prikkels die carpoolen respectievelijk het gebruik van de fiets
stimuleren. Samenwerking tussen mobiliteits-adviespunten, overheden,
bedrijven en instellingen is daarbij essentieel.Het thema van het
Landelijk Congres Vervoermanagement in 2002: Bundeling van krachten
wijst daar op .
Ter bestrijding van fileleed en verbetering van de bereikbaarheid is
mobiliteitsmanagement minstens tien keer zo effectief (!) als het
aanleggen van nieuwe infrastructuur (bron: onderzoek McKinsey). Hoewel
de politieke aandacht zich momenteel toespitst op het benutten van
bestaand, en het draaien van nieuw asfalt, geeft recent
mobiliteitsonderzoek van RAI/Bovag aan dat de meeste mobilisten op den
duur vooral goede alternatieven zoals openbaar vervoer en telewerken,
wensen.
De Vereniging Vervoermanagement Nederland en haar meer dan 2500 leden
zijn daar in ieder geval klaar voor! Op 21 november wisselen zij
ideeën , ervaringen en kennis uit. Daarbij kunnen belangstellenden uit
de collectieve en private sector kennis opdoen van succes- en
faalfactoren, en do s en dont s in mobiliteitsmanagement.
Organisaties die acte de présence zullen geven zijn onder meer:
ministerie van Verkeer&Waterstaat, NS, provincie Gelderland, Syntus,
Nationale Fiets Groep, RAI/Bovag en gespecialiseerde adviesbureaus.
Einde persbericht.
Woordvoering wordt verricht door Gerard Fidom, bereikbaar op
06-21524732 en tijdens het congres via de Centrale Balie, in de
Hanzehof. Het congres vindt plaats van 11.00 tot 21.00 uur
Voor meer informatie over het Congres en de organiserende Vereniging Vervoermanagement Nederland, zie ook : www.vmnl.nl.
20 nov 02 13:15