PERSBERICHT
21/11/2002

Forse toename verwacht in verkoop biologische zuivel

De verkoop van biologische zuivel zal de komende jaren flink stijgen, verwachten zowel gebruikers als niet-gebruikers van deze producten. Sommigen denken zelfs dat de biologische zuivelmarkt de reguliere zal overtreffen. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat het biologisch zuivelmerk De groene koe van Campina uitvoerde naar het gedrag van de Nederlandse zuivelgebruiker.

Om de toekomst in beeld te brengen, werden 1342 Nederlanders ondervraagd. Bijna 70% van hen verwacht dat de verkoop van biologische zuivel de komende jaren zal stijgen. Meer dan de helft (52%) daarvan koopt nu geen biologische zuivel. Slechts 2% denkt dat de verkoop daalt. Opvallend is dat met name respondenten die biologische zuivel gebruiken vaker aangeven in de toekomst meer van deze producten te zullen kopen (71%). Vooral jongeren in de leeftijd van 12 tot 30 jaar zijn vaker (72%) van mening dat er meer biologische zuivel zal worden verkocht. Van de ondervraagden geeft 34% aan te verwachten dat de biologische zuivelmarkt groter zal worden dan de reguliere. De grootste groep denkt dat dit punt over 5 tot 10 jaar wordt bereikt. Bijna de helft van de respondenten meent dat dit niet zal gebeuren.

Campagne
De verwachte toename van de verkoop van biologische zuivel, wordt onderbouwd door de resultaten van de Task Force-actieperiode. De overheid voerde van week 37 tot en met week 40 campagne om biologische producten bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. De actie moet leiden tot een positief imago en een forse toename van de verkoop. De Task Force bestaat uit vertegenwoordigers van het ministerie van LNV en verschillende organisaties op het gebied van landbouw en milieu, de supermarkten en de producenten. Bij veel supermarkten heeft de actieperiode geleid tot een verdubbeling van de afzet van de biologische zuivel van De groene koe. Het tweede deel van de campagne start in week 48 en duurt tot en met week 50.

Naast de actie van de overheid boekt De groene koe veel succes met de spaaractie bomen voor koeien. Deze ging tegelijk met de Task Force campagne van start en heeft al bijzonder veel reacties opgeleverd. Consumenten kunnen met de zegels op de biologische zuivelpakken sparen voor een Bomen voor koeien certificaat ter waarde van zeven Euro. De campagne loopt nog tot 15 december.


Noot voor de redactie,