PERSBERICHT
21/11/2002
Forse toename verwacht in verkoop biologische zuivel
De verkoop van biologische zuivel zal de komende jaren flink stijgen,
verwachten zowel gebruikers als niet-gebruikers van deze producten.
Sommigen denken zelfs dat de biologische zuivelmarkt de reguliere zal
overtreffen. Dat blijkt uit onafhankelijk onderzoek dat het biologisch
zuivelmerk De groene koe van Campina uitvoerde naar het gedrag van de
Nederlandse zuivelgebruiker.
Om de toekomst in beeld te brengen, werden 1342 Nederlanders
ondervraagd. Bijna 70% van hen verwacht dat de verkoop van biologische
zuivel de komende jaren zal stijgen. Meer dan de helft (52%) daarvan
koopt nu geen biologische zuivel. Slechts 2% denkt dat de verkoop
daalt. Opvallend is dat met name respondenten die biologische zuivel
gebruiken vaker aangeven in de toekomst meer van deze producten te
zullen kopen (71%). Vooral jongeren in de leeftijd van 12 tot 30 jaar
zijn vaker (72%) van mening dat er meer biologische zuivel zal worden
verkocht. Van de ondervraagden geeft 34% aan te verwachten dat de
biologische zuivelmarkt groter zal worden dan de reguliere. De
grootste groep denkt dat dit punt over 5 tot 10 jaar wordt bereikt.
Bijna de helft van de respondenten meent dat dit niet zal gebeuren.
Campagne
De verwachte toename van de verkoop van biologische zuivel, wordt
onderbouwd door de resultaten van de Task Force-actieperiode. De
overheid voerde van week 37 tot en met week 40 campagne om biologische
producten bij een breder publiek onder de aandacht te brengen. De
actie moet leiden tot een positief imago en een forse toename van de
verkoop. De Task Force bestaat uit vertegenwoordigers van het
ministerie van LNV en verschillende organisaties op het gebied van
landbouw en milieu, de supermarkten en de producenten. Bij veel
supermarkten heeft de actieperiode geleid tot een verdubbeling van de
afzet van de biologische zuivel van De groene koe. Het tweede deel van
de campagne start in week 48 en duurt tot en met week 50.
Naast de actie van de overheid boekt De groene koe veel succes met de
spaaractie bomen voor koeien. Deze ging tegelijk met de Task Force
campagne van start en heeft al bijzonder veel reacties opgeleverd.
Consumenten kunnen met de zegels op de biologische zuivelpakken sparen
voor een Bomen voor koeien certificaat ter waarde van zeven Euro. De
campagne loopt nog tot 15 december.
Noot voor de redactie,