Ingezonden persbericht


Aan de lezers van dit stuk,

Kwadijk 21 november 2002
Geachte heer/mevrouw,

Hierbij zend ik u een nota die ik heb geschreven en vervolgens heb aangepast Doordat de moeder van mijn kinderen (wat nog steeds een vriendin van mij was) op zaterdag jl in Purmerend bij een aanrijding om het leven is gekomen en de geboorte van haar en mijn kleinkind op maandag ben ik niet eerder in de gelegenheid geweest deze aangepaste nota te verzenden.
Ik denk dat denken en praten over de aanpak van criminaliteit die door de burgerij als onacceptabel wordt ervaren op de duur zal leiden tot een efficiëntere aanpak van deze criminaliteit
Daarom zend ik u deze verbeterde versie in de hoop dat we er met elkaar in zullen Slagen Nederland weer leefbaar te maken.

Met vriendelijke groet;
Yz. van der Weerd
(deze brief is niet ondertekend omdat hij per E-mail is verzonden)

Kwadijk 13 oktober 2002 2e versie

NOTA (ANDERE)
Aanpak crimineelgedrag.

Deze nota is bedoeld om beleidsmakers te wijzen op mogelijkheden waarmee de persoonlijke veiligheid beter gegarandeerd wordt. De aanpak van criminaliteit op een acceptabel niveau gebracht kan worden en criminelen hun straf niet ontlopen omdat justitie geen tijd en / of mogelijkheden heeft.


1.1 Argumentatie waarom deze nota.

Als gepensioneerd politieman erger ik mij al jaren aan het feit, dat wij binnen onze wetgeving regels zijn gesteld die we in de praktijk niet ook op een goede wijze kunnen handhaven.
Ook werd ik zelf een aantal keren geconfronteerd met het feit dat er een paar fietsen en er zelfs een paard (uit mijn weiland) werden gestolen zonder dat dit tot vervolging leidde.
Bij het bekijken van het programma de achterkant van het gelijk, waarin Marcel van Dam met vertegenwoordigers van justitie debatteerde, over de afhandeling van misdrijven, werd ik ernstig getroffen door een uitspraak van een Procureur Generaal.
Deze vond dat een fietsendief in de huidige tijd eigenlijk geen
Hij ging daarbij mijns inziens volledig voorbij aan de gevoelens die burger heeft, indien hij/zij geconfronteerd wordt met een dergelijk misdrijf.
Als de burger geconfronteerd wordt met personen die niet van de eigendommen van een ander kunnen afblijven en vervolgens de politie en/of justitie verstek laat gaan bij de vervolging van dit misdrijf is het einde zoek, omdat een ieder die door zuinigheid en hard werken wat aan bezittingen heeft deze niet ongestraft door een crimineel laat weg nemen en of vernielen.Elke burger voelt hierbij mijns inziens nog groter het onrecht dat hem in dat geval wordt aangedaan. omdat elke overtreding hoe marginaal ook direct lijdt tot een geldboete en een misdrijf (dat volgens onze wetten toch veel zwaarder gestraft zou moeten worden) in de meeste gevallen niet tot een vervolging lijdt door een gebrek aan mankracht bij politie en / of justitie.
Omdat de argumentatie van bedoelde PG. direct aangeeft dat men bij justitie maar ook bij onze beleidsmakers niet aanvoelt hoe emotioneel dergelijke zaken bij benadeelden
Criminelen spelen daar natuurlijk op in en zo wordt ons land langzamerhand een land waar je geen overtreding kan plegen, omdat je daar direct al (administratief) bij veroordeeld bent, maar misdrijven door hun enorme administratieve rompslomp en verwerkingsintensiteit bij politie en of justitie in veel gevallen niet tot een veroordeling van crimineel gedrag lijden.
Omdat de burgerij waaronder ik steeds meer het gevoel krijgt in een land te leven waar alles kan als je maar geen (verkeers) overtreding pleegt,Ik spreek daarbij de hoop uit dat dit ertoe zal bijdragen dat onze rechtstaat weer een rechtstaat wordt en regels en wetten gehandhaafd worden, zonder dat we daardoor het apparaat van justitie en/of de politie ingrijpend behoeven uit te breiden.


2.1 eigen Ervaring.

Een oud leerling van mij, (uit de bokssport) reeds lang overleden, werd veroordeeld voor 2 jaar gevangenisstraf wegens een drugsmisdrijf. Toen ik hem vroeg hoe het nou met zijn gezin moest, antwoordde hij mij dat hij daar niet ongerust over hoefde te zijn.
Dit omdat dat zijn geld gewoon doorging. Hij deelde namelijk gedurende zijn gevangenisstraf gewoon mee bij de winst uit de drugshandel.
Dit legt natuurlijk direct een beetje het probleem bloot. De veroordeelde crimineel komt in geld niets te kort, maar moet zijn vrijheid inleveren in ruil waarvoor zijn verdiensten gewoon door gaan.
Komt hij uit de gevangenis, dan is er voor hem gespaard en kan hij financieel doen wat hij wil terwijl wij (de burgerij) voor de kosten van zijn verblijf moet opdraaien.
Dit betekent dat om werkelijk crimineel gedrag aan te pakken andere straffen noodzakelijk zijn.
Ik stel deze aanpak hier, dat ben ik mij bewust, wel heel simpel voor, maar heel veel problemen kun je simpel oplossen, al vergt dit vervolgens natuurlijk wel een aanpassing van de regelgeving om het een en ander te veranderen.
Wat ik hier aangeef is een basis van waaruit wij met elkaar onze rechtsstaat weer tot een leefgebied kunnen maken en wij weer normaal dingen kunnen doen zonder constant gevaar te lopen omdat kleine crimineeltjes toch niets te vrezen hebben door het ontbreken van mogelijkheden van politie en justitie.
De winkeldief die in een week 3 x opgepakt wordt en vervolgens gewoon weer verder gaat waar hij mee bezig was omdat justitie niet de mogelijkheid heeft om hem snel te berechten en bovendien de mogelijkheden ontbreken om ook straffen op te leggen die de betrokkene werkelijk treffen.
De politieambtenaar, justitie maar ook de normale burger die geconfronteerd wordt met deze omstandigheden ervaren dit als zeer onrechtvaardig te meer daar deze burger zelf constant voor een marginale overtreding een boete moet betalen. Dit terwijl de crimineeltjes gewoon hun gang gaan zonder dat dit een halt kan worden toegeroepen.
In dat verband is het dan begrijpelijk dat de burgerij zich bij aanhouding van een verdachte te buiten gaat omdat hij/zij weet dat de vervolgstraf van justitie in de meeste gevallen toch achterwege blijft.

2.2 Geld en macht.

Als we vaststellen dat in onze maatschappij geld en macht onlosmakelijk met elkaar verbonden zijn en de meeste misdrijven om die reden ook gepleegd worden moet je de regelgeving zodanig aanpassen dat je elke crimineel gedrag hoe klein ook aanpakt op een wijze die effect heeft waarbij je inspeelt op dat gegeven.
Daarom heb ik een dit voorstel afhandeling eenvoudige misdrijven op papier gezet als basis van waaruit wij met elkaar onze rechtsstaat weer tot een normaal leefgebied kunnen maken met als uitgangspunt handel eenvoudige misdrijven ook eenvoudig af maar straf op een wijze waarmee je de crimineel het hardste treft namelijk in zijn financiële mogelijkheden en of bezit.
Daartoe zou er mijns inziens een transactieregeling in het leven geroepen moeten worden voor de afhandeling van eenvoudige misdrijven.
Daarbij zijn een aantal zaken van essentieel belang wil je ook werkelijk justitie ontlasten en de handhaving controleerbaar maken.

2.3 Wees open en duidelijk wat iemand bij aanhouding te verwachten heeft.

Zorg dat je bij de handhaving van deze vergrijpen duidelijk bent en de straf onontkoombaar is, waarbij de oude leuze die wij bij de aanpak van verkeersvanda- lisme gebruikten ook hier van zeer groot belang zijn te weten Doe wat je zegt, maar zeg niet alles wat doet .
Uitgangspunt moet zijn dat de aanpak van crimineel gedrag op dezeinspanning van politie en justitie behoeft waarbij en het herstellen van normen en waarden binnen onze samenleving van groot belang is.

3.1 Voorstel aanpak misdrijven.

1. We gaan over tot het categoriseren van misdrijven.
2. Hebben

3. De minimale grens wordt direct administratief afgehandeld.
4. De maximale grens wordt doorgestuurd naar de speciale AMT rechter (zie 5.2)
5. Daarnaast categoriseren we alle artikelen bijv. artikelen welke
6. Ook categoriseren we de misdrijven in volgorde van belangrijkheid
7. We organiseren een instantie voor de afhandeling van misdrijf transacties.(AMT)
8. Er wordt een speciale rechter benoemd voor de afhandeling van AMT-zaken .

4.1 Categorisering misdrijven
Niet aangegeven op artikel van strafrecht maar voor de duidelijkheid aangegeven op naam en bij wijze van voorbeeld.

1. Vernieling

2. Diefstal

3. Openlijke geweldpleging

4. Misdrijven tegen de openbare orde

5. Doorrijden na een aanrijding.

6. Bedreiging

7. Drugskoeriers Enz
duidelijk moet zijn dat het om misdrijven moet gaan waarbij geen lichamelijk letsel is toegebracht aan een benadeelde partij.

4.2 Categorisering artikelen

1. schade tot ¬100= ¬ 1000

2. schade tot ¬200= ¬ 2000

3. schade tot ¬300= ¬ 3000

4. schade tot ¬400 = ¬ 4000 enz.

4.3 Tabel standaard bedragen
ook dient in deze tabel te zijn ondergebracht onder welke standaard bedragen bepaalde overtredingen en of misdrijven uit het wetboek van strafrecht vallen bijv. we kunnen denken aan;

overtreding van een stadion verbod categorie 1,
overtreding van een eenvoudige bedreiging categorie 2,
doorrijden na een aanrijding (zonder letsel) categorie 2
bolletjesslikker 1 bolletje categorie 4
bolletjesslikker 2 bolletjes categorie 5
enz.

4.4 Rekensleutel bij misdrijven (3.1 onder 3)
Hebben we deze grenzen vastgesteld dan laten we op elk vergrijp een rekensleutel, los om het verschil tussen misdrijf en een overtreding duidelijk te handhaven.
Een overtreding krijgt net als nu een vast transactie bedrag
Een eenvoudig misdrijf waarbij schade of nadeel is teweeg gebracht
Dit omdat een misdrijf natuurlijk een veel grote inbreuk op onze persoonlijke vrijheid maakt

Voorbeeld 1.

Een winkeldief wordt gepakt en heeft gestolen voor een bedrag van ¬15.
Dit valt onder de categorie tot ¬100, Gaat de winkeldief akkoord dan krijgt hij van de politieman op straat een transactie voorstel van ¬1000. Dit kan natuurlijk alleen als het bewijs onomstotelijk vaststaat en de verdachte akkoord gaat.
De afhandeling geschied vervolgens door het AMT overeenkomstig de afhandeling overtredingen door het CJIB.
Gaat de verdachte niet akkoord dan komt hij voor de (speciale te benoemen ) AMT rechter.
Wordt hij ook dan veroordeeld dan is zijn minimale straf 2 x het transactie voorstel ¬2000.
Voorbeeld 2.

De politieman ziet een fietsen dief met een gestolen fiets een fiets valt in de categorie ¬300 .
de verdachte krijgt een transactie voorstel ¬3000
Gaat de verdachte niet akkoord en wordt hij veroordeeld dan krijgt hij een straf 2x het transactie voorstel ¬6000
Voorbeeld 3.
De bolletjesslikker die gepakt wordt in zijn uitwerpselen zitten 3 bolletjes met een waarde van een X bedrag. Dit bedrag komt overeen met een bedrag in de categoriseringslijst vermenigvuldigd met 10 en de bolletjesslikker krijgt een het transactie voorstel. gaat hij akkoord dan verdwijnt hij met het transactie voorstel.
Gaat de verdachte niet akkoord dan afhandeling als bij voorbeeld 1 en 2.
Voorbeeld 4.
Iemand is veroordeeld voor openlijke geweldpleging en heeft ten gevolge daarvan een stadionverbod.
Indien hij bij controle in het stadion wordt aangetroffen wordt verwezen naar een bepaalde categorie in de betreffende lijst en de verdachte krijgt ter plaatse een transactie voorstel overeenkomstig deze lijst.
Gaat de verdachte niet akkoord afhandeling als bij voorbeeld 1 en 2.

5.1 Misdrijven boven de minimale grens.(3.1 onder4)
Overtreding van misdrijven die de minimale afgesproken grens te boven gaan kunnen ook indien gevangenisstraf uit oogpunt van veiligheid van de gemeenschap niet perse noodzakelijk is ook worden afgedaan middels een AMT transactie.
Ik denk hierbij aan diefstal met bedreiging van geweld, inbraak in een woning, het kraken van een pand door een auto in de pui te rijden enz enz.


5.2 Benoemen van een AMT politierechter
Er wordt een speciale rechter aangesteld die uitsluitend is belast met de beoordeling van feiten bedoeld in 3.1 onder 3 en 4.
Deze toetst het misdrijf indien dit niet direct wordt afgehandeld middels een transactie.
Deze rechter kan slecht twee beslissingen nemen nl.

1e het aanbieding van een 2e transactievoorstel
2e het door verwijzing naar de meervoudige kamer.
Om vervuiling van het systeem te voorkomen en onnodig extra werk voor justitie te besparen wordt de minimale straf van de meervoudige kamer indien de verdachte wordt veroordeeld 20 x het categoriseringsbedrag.

5.3 Beroepszaken overtredingen.

Mijns inzien hebben we (ook in de huidige transactie regeling) verzuimd om regels op te nemen waarbij verdachten die tegen een overtreding in beroep gaan bij een veroor- deling moeten betalen voor de onnodige belasting van het Openbaar ministerie.
Daardoor is het voor veel verdachten een sport om in beroep te gaan en justitie onnodig veel werk te bezorgen. (deze sport moet bij veroordeling extra risico inhouden om te voorkomen dat iedereen maar in beroep gaat).
Ook hier dienen we een regeling op te nemen waarbij personen die in beroep gaan en in het ongelijk worden gesteld een dubbele boete moeten betalen om de onnodige belasting van het OM te financieren.


6.1 Vervolgstap na transactie voorstel AMT.
Volgende stap na het uitrijken van een transactie voorstel.
* Niet betaalde transactievoorstellen komen direct op een opsporingslijst welke bij de grens controle wordt geraadpleegd.
* Iemand die op deze lijst staat kan slechts het land in en/of uit nadat de transactie is voldaan.
* Komt de verdachte het land in en kan hij niet zijn transactie bedrag betalen direct terug sturen naar de plaats van herkomst.
* Wil hij het land uit dan krijgt hij de gelegenheid dit bedrag alsnog te voldoen. (dus niet het land uit zonder te betalen en niet met vakantie)
* Blijft iemand ook dan in gebreke voor het betalen van zijn AMT transactie dan maken wij een zogenaamde plukregeling mogelijk waarbij beslag wordt gelegd op geld en bezittingen tot het verschuldigde bedrag is voldaan.
* Is iemand met vakantie geweest (door het ontlopen van grenscontrole) zonder dat hij zijn transactie bedrag heeft voldaan en wordt hij bij binnenkomst gecontro-leerd dan eerst betalen of terug naar waar man vandaan kwam en daar voor de benodigde financiën zorgen om te kunnen terug keren.

7.1 Taakstraffen.

De thans opgelegde taakstraffen hebben mijns inziens ook niet dat effect wat wij als samenleving graag willen. Een wel om de volgende redenen.
1e De opgelegde taakstraf wordt niet of nauwelijks gecontroleerd.
2e Degene die hem moet uitvoeren wordt niet gecontroleerd door justitie.
3e Bij mijn weten is nog niemand die een taakstraf opgelegd kreeg en deze niet uitvoerde opnieuw voor de rechter gekomen omdat er bij justitie domweg geen tijd en mankracht voor beschikbaar heeft.
Dat vastgesteld hebbende stel ik dan ook voor de taakstraffen te vangen door geldstraffen.
Dit om twee redenen:

1e geldboetes incasseren kosten geen of nauwelijks mankracht en ontlast justitie
2e Als je geen taakstraf oplegt heb je ook geen controlerende instantie nodig die nagaat of deze straffen werkelijk worden uitgevoerd.
Ook in dit verband pleit ik er voor de taakstraffen te veranderen door geldstraffen en wel als volgt:
14 dagen taakstraf vervangen door het betalen van 14 dagen salaris wat je normaal in bij je eigen werkgever verdiend.
Is dit bedrag niet vast te stellen dat ook in dit geval een tabel van categoriserings bedragen opmaken bijv.;
* iemand zonder vaste woon en verblijfplaats en werk leggen we een vastgesteld bedrag ten laste.
* iemand die wel vast werk heeft leggen wij een bedrag ten laste dat overeen komt met het aantal dagen van de taakstraf gedeeld door zijn belasting opgave over 365 dagen.
Daarmee maken wij een strafbepaling die overeenkomt met hetgeen de betrokken verdachte procentueel ook werkelijk dient te betalen om van een gelijke berechting te spreken.

7.2 Personen waarop transactie bedragen niet
Natuurlijk blijft er altijd een categorie mensen waarop transactie bedragen niet verhaalbaar zijn.
Ik denk aan daklozen, drugsverslaafden en illegale buitenlanders.
Ook voor die categorie dienen wij iets te creëren waardoor zij aan hun straf niet ontlopen en bovendien wordt dit ook mogelijk omdat met het incasseren van de vorm van transactie bedragen zulke bedragen gemoeid zijn dat de staatskas voldoende ruimte krijgt om de noodzakelijke aanpassingen te financieren.
Deze aanpassingen zijn noodzakelijk om het voor elke burger aanvaardbaar te maken dat straffen financieel worden afgedaan.

Voor deze categorie mensen richtten wij een (staats) bedrijf op waarzij onze toezicht arbeid verrichtten gedurende de tijd tot zij hun transactieschuld hebben ingelost.
Dit bedrijf dient eenvoudige arbeid onder toezicht ten behoeve van de gemeenschap
Waarbij ik denk aan: het werken in de natuur bijv. aanplant nieuw bos, aanplant en onderhoud openbare gezonnen en bedenk er nog maar zaken bij die met weinig controle toch inzage geven of de betreffende gestrafte gewerkt heeft of niets heeft gedaan.
Om te voorkomen dat men vervolgens alleen maar loopt te lanterfanten maken we de volgende regeling:

Deze personen komen intern (een soort gevangenis werkkamp).
Elke dag die zij intern verblijven betalen zij (zelf) de kosten voor verblijf en onderhoud dit betekent dat men de eerste uren werk voor verblijf en onderhoud daarna voor het transactie bedrag.
Elk uur werk levert een bepaald bedrag op dat op het te betalen transactiebedrag in mindering wordt gebracht.
Is het transactie bedrag en het bedrag voor verblijf en onderhoud voldaan dan gaat de betrokkene terug naar huis.
Deze zeer ingrijpende maatregel voorkomt dat mensen voor hun plezier de straf uitzitten om vervolgens nadat zij vrij gekomen zijn weer op de oude voet door te gaan.

Mijns inziens zal van een der gelijke maatregel zoveel preventieve uitstraling uitgaan dat de verdachte er alles aan zal doen om niet nogmaals in een dergelijke inrichting te komen.
Bovendien zouden hierbij ook verslaafden wellicht op een goede manier begeleid kunnen worden om van hun verslaving te genezen.
Nu begrijp ik dat ik alles wel heel simpel heb voorgesteld, maar de meeste zaken in het leven zijn ook simpel op te lossen als de wil om de zaak op te lossen maar aanwezig is.


8.1 Nadeel van deze regeling

· Om deze regeling in te stellen zullen er een aantal wijzigingen van wettelijke regelingen noodzakelijk zijn.
· Het Justitie apparaat dient enige wijzigen te ondergaan.
8.0 VOORDELEN VOOR DE GEMEENSCHAP
Gelet op de ervaringen met de administratieve afhandeling van overtredingen zijn de voordelen een veelvoud van de nadelen als bedoeld in 8.1.
1e De financiële opbrengst van een dergelijke regeling zal er voor zorgen dat de staatskas veel (crimineel) geld te beschikking krijgt.
2e De kosten voor verbetering van zowel politie als justitie komen niet op het conto van de normale (goedwillende) burger maar de crimineel betaald min of meer voor zij eigen berechting.

3e De politie krijgt door eenvoudige afhandeling van kleine misdrijven meer ruimte om de grote criminaliteit aan te pakken.

4e Deze regeling zal ervoor zorgen dat wij met elkaar weer veilig kunnen leven in een land waar men respect heeft voor de bezittingen van een ander omdat gepakt worden de consequentie heeft zelf veel zwaarder gepakt te worden.

Het zal duidelijk zijn dat ik over het een en ander best nagedacht heb en misschien is het mogelijk hier samen met beleidsmakers een aanzet te geven voor een leefbaar Nederland.

In afwachting van uw reactie
met vriendelijke groet
Yz van der Weerd.
(per e-mail verzonden en derhalve niet ondertekend)

Bijlage:
Een overzicht van mijn persoonlijke achtergrond.

Omdat het mijns inziens van belang kan zijn wat mijn achtergronden zijn in verband met de juiste beoordeling van deze nota voeg ik hierbij een Persoonlijke gegevens:
Mijn naam is Yzbert van der Weerd, geboren 16 juni 1942 te Amsterdam
* Ik ben met ingang van 1 juli 2002 door tot het bereken van mijn 60 jarige leeftijd in de FUT - regeling.
* Op 7 december 2001 vierde ik mijn 40 jarig ambtsjubileum
* Bij de politie heb ik de volgende functie bekleed:
wijkagent
verkeersgeleider
verkeersconsulent In deze functie adviseerde ik gevraagd en ongevraagd namens de hoofdcommissaris de gemeente Amsterdam, Aalsmeer, Uithoorn
Deze functie voer ik thans nog op bescheiden schaal uit voor een aantal actie groepen.
Opleider Ik heb opleidingen gegeven aan politieambtenaren, gemeenteambtenaren overheidsambtenaren op het gebied van Het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens, Wegenverkeerswet, het Besluit Administratieve Bepalingen inzake de Wegenverkeerswet, de uitvoeringsvoorschriften inzake de Wegenverkeerswet, de Milieu wetgeving en de Wet Bestuursrecht.
Projectleider Als projectleider heb ik de infrastructuur verzorgt rond het wegennet in de regio Amsterdam-Amstelland op het gebied van automatische verkeershandhaving daarnaast heb ik leiding gegeven aan het team handhaving van de Diens Verkeerspolitie op het gebied van snelheid en roodlicht
* Naast mijn werkzaamheden bij de regio politie heb ik in het verenigingsleven vele functie bekleed als trainer en begeleider van jongeren welke lid waren van een sportvereniging, daarnaast heb ik samen met de deelraad Rivierenbuurt een jongeren project opgestart waarbij kansarme jongeren van straat werden gehaald en begeleid. Dit project heeft met groot succes geduurd tot mijn afscheid uit de sport op 53 jarige leeftijd.
* Daarnaast heb ik de volgende functies in het verenigingsleven bekleed
Topsport begeleider en trainer coach
Sportbestuurder bij een vereniging, de afdeling Noord-Holland en de Nederlandse Boksbond.
NOC vertegenwoordiger,
Amsterdamse Sportraad vertegenwoordiger

Yz van der Weerd, Tel: 0299 621825
Kwadijk 105 1491 CG Kwadijk E-mail yz.v.d.weerd@planet.nl