Raadsdiscussie over financiën Sneek
EXTRA RAADSVERGADERING OVER FINANCIEN SNEEK De gemeenteraad van Sneek
heeft een extra vergaderavond ingelast om te discussiëren over de
financiën. Op dinsdag 26 november komen in de Grote Raadzaal eerst de
wenselijke uitgaven voor de eerstkomende jaren aan bod en vervolgens
zullen de raadsleden discussiëren over de financiële positie van de
gemeente Sneek op de (middel)lange termijn.
* Wenselijke uitgaven
* Discussie financiële positie
* Gevolg van dualisme
* Vier mogelijkheden
* Majeure projecten
Wenselijke uitgavenHet punt van de wenselijke uitgaven voor de
eerstkomende jaren staat nu op de agenda omdat de gemeenteraad bij de
behandeling van de voorjaarsnota in juni van dit jaar, besloot de
behandeling uit te stellen tot meer bekend zou zijn over de gevolgen
van het rijksbeleid. Nu dit het geval is kan de uitgestelde
besluitvorming over de wenselijke uitgaven op korte termijn dus
plaatsvinden.
In totaal gaat het om een structureel bedrag van 961.148,-- voor 32
verschillende projecten. Die projecten variëren van bijvoorbeeld
1.560,-- voor het vervangen van een postkar en 2.100,-- voor de
aanschaf van twee nieuwe stemcomputers tot 25.000,-- voor de
reconstructie van het openbaar groen, 46.853 voor het verhogen van de
budgetsubsidie voor het Centrum voor de Kunsten en 40.000,-- voor een
loketfunctie op basis van het uitvoeringsprogramma en de nota
ouderenbeleid. Ook wil het college in de jaren 2004 tot en met 2006
structureel 100.000 reserveren voor nieuw beleid. Het blijkt namelijk
steeds weer dat er elk jaar ontwikkelingen op de gemeente afkomen die
van tevoren niet te voorzien zijn, maar waarvan de financiële gevolgen
wel groot zijn. Het college wil hier financieel op voorbereid zijn.
Naar boven ^
Discussie financiële positieDe discussienota over de financiële
positie van de gemeente op (middel)lange termijn en dan vooral de
discussie die naar aanleiding daarvan in de raad plaatsvindt, is
enerzijds een gevolg van de grote ambities die het gemeentebestuur
heeft en anderzijds het gevolg van de teruglopende economie en de
daaruit voortvloeiende vermindering van de gemeentelijke inkomsten.
Deze discussie zou aanvankelijk plaatsvinden in september, vóór de
behandeling van de begroting in oktober. Omdat de gemeenteraad echter
eerst kennis wilde nemen van het collegeprogramma werd deze discussie
uitgesteld. Het collegeprogramma is inmiddels in de vergadering van
oktober aan de orde geweest, zodat nu de financiële positie van de
gemeente op (middel)lange termijn aan de orde kan komen.
Het college doet dat door de gemeenteraad een discussienota aan te
bieden waarin de ambities, dat wil zeggen de zogeheten majeure
projecten waarvan in het verleden al is vastgesteld dat de gemeente
die graag verwezenlijkt zou zien en de beschikbare middelen tegenover
elkaar gezet worden. Hieruit blijkt dat er keuzes moeten worden
gemaakt, omdat de gemeente eenvoudig niet voldoende geld heeft om alle
majeure projecten te realiseren.
Naar boven ^
Gevolg van dualismeNu de raad als gevolg van het dualisme de kaders moet stellen op basis waarvan het college moet besturen, vraagt het college van burgemeester en wethouders de raad welke prioriteiten moeten worden gesteld.De discussienota is hierbij een hulpmiddel, het college geeft aan hoe het naar hun mening zou kunnen en vraagt de leden van de gemeenteraad of zij die mening delen of andere prioriteiten hebben. Enerzijds biedt de nota de raadsleden feitelijke informatie die nodig is om tot kaderstelling te komen, anderzijds wijst het college de raad op de mogelijkheden om meer financiële ruimte te krijgen. Het college stelt daarbij uitdrukkelijk dat er vele andere scenario's denkbaar zijn. En, ook niet onbelangrijk, het college wijst erop dat een sluitende begroting steeds het uitgangspunt van de discussie moet zijn. In de discussienota stelt het college vast dat de gemeente Sneek op verschillende terrein grote ambities heeft, maar dat er niet voldoende middelen zijn om ze allemaal waar te kunnen maken.Zelfs als het totale pakket van alleen de grootste ambities, waarvoor 70 miljoen euro nodig is, drastisch wordt teruggesnoeid naar een pakket van majeure projecten die tezamen een inspanning van 25 miljoen euro vergen, beschikt de gemeente Sneek niet over voldoende financiële middelen.Er is dan nog steeds een structureel tekort van ruim 1 miljoen, terwijl daarnaast nog circa 500.000 benodigd is voor extra exploitatielasten, die voortvloeien uit de gehonoreerde projecten. Totaal een tekort van 1,5 miljoen structureel.
Naar boven ^
Vier mogelijkhedenOm dit tekort weg te werken, heeft de gemeente vier
mogelijkheden. Die mogelijkheden zijn: het bijstellen van de ambities
door nog meer projecten te uit te stellen na 2010 of zelfs te
schrappen, oud beleid in te ruilen voor nieuw beleid, evenredige
kortingen toe te passen op beïnvloedbare uitgaven (kaasschaafmethode)
of de gemeentelijke inkomsten te verhogen.
Verder schrappen van projecten (verminderen van de ambities) zal
volgens burgemeester en wethouders moeilijk zijn, omdat het college
dat al heeft gedaan.Tot slot is er nog de mogelijkheid de
gemeentelijke inkomsten te verhogen. De mogelijkheden daartoe zijn in
principe beperkt, omdat gemeenten voor het verlenen van diensten
maximaal kostendekkende tarieven mag vragen. Dat gebeurt in Sneek al,
dus de tarieven kunnen niet worden verhoogd. Alleen door de onroerende
zaakbelasting te verhogen zou de gemeente de inkomsten kunnen
verhogen. Het college vindt het om twee redenen gerechtvaardigd
hiertoe over te gaan. In de eerste plaats gaat het bij de majeure
projecten om voorzieningen die van groot belang zijn voor de Sneker
samenleving, in de tweede plaats zit Sneek met de ozb erg laag in
vergelijking met andere gemeenten.
Uit landelijk onderzoek is gebleken dat van de 536 gemeenten Sneek met
een lastendruk van 549,-- per huishouden, op 137 gemeenten na de
goedkoopste is. Vergeleken met de andere 30 Friese gemeenten staat
Sneek nu op de 10de plaats (waarbij nummer 1 de goedkoopste gemeente
is.Stel dat Sneek de ozb in de jaren 2004, 2005 en 2006 met 5%
verhoogt, naast de inflatiecorrectie, dan zou dit 850.000,--
kunnen opleveren. Wat lastendruk betreft zou Sneek dan de landelijk op
een 250ste plaats komen, in de middenmoot dus, en provinciaal op de
21ste. Echter, omdat verwacht mag worden dat andere gemeenten ook hun
ozb verhogen, zal deze score waarschijnlijk gunstiger uitvallen. Met
betrekking tot het inruilen van oud beleid voor nieuw beleid of het
evenredig korten op bestaande beïnvloedbare uitgaven verwacht het
college niet veel. Het college hecht grote waarde aan bestaand beleid
en is van mening dat daarop slechts beperkt kan worden bezuinigd. Er
is dan ook niet te ontkomen aan een verhoging van de onroerende
zaakbelasting, die voor de jaren 2004, 2005 en 2006 850.000 oplevert.
Per jaar zal dan ook nog eens een bedrag van 650.000,- uit de lopende
begroting moeten worden vrijgemaakt. Het is aan de raad een besluit te
nemen of deze gedachtegang wordt gevolgd, of met andere ideeën te
komen.
Naar boven ^
Majeure projectenDe majeure projecten die na de snoeibeurt van het
college overblijven, zijn de volgende.
* 2003: veiligheidsvoorzieningen op scholen, projectplan waterplan
(reservering gelden), ontwikkeling van het modelspoormuseum,
upgrading van de Sneker Sporthal en uitbreiding van huisvesting
gemeentelijk apparaat.
* 2004: verbouw van de Waltastins, herinrichting van de binnenstad
(als gevolg van het gereedkomen van de Stadsrondweg-oost kunnen de
Jousterkade, de Oosterpoort en de Prins Hendrikkade worden
aangepakt), inhalen van achterstallig onderhoud aan wegen, groen
en oevers, het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs.
* 2006: het gemeentelijk aandeel in upgrading van Rijksweg 7, de
inpassing in het stedelijk landschap van Rijksweg 7 en het Centrum
voor de Kunsten.