Gemeente Sneek


Raadsdiscussie over financiën Sneek

EXTRA RAADSVERGADERING OVER FINANCIEN SNEEK De gemeenteraad van Sneek heeft een extra vergaderavond ingelast om te discussiëren over de financiën. Op dinsdag 26 november komen in de Grote Raadzaal eerst de wenselijke uitgaven voor de eerstkomende jaren aan bod en vervolgens zullen de raadsleden discussiëren over de financiële positie van de gemeente Sneek op de (middel)lange termijn.

* Wenselijke uitgaven

* Discussie financiële positie

* Gevolg van dualisme

* Vier mogelijkheden

* Majeure projecten

Wenselijke uitgavenHet punt van de wenselijke uitgaven voor de eerstkomende jaren staat nu op de agenda omdat de gemeenteraad bij de behandeling van de voorjaarsnota in juni van dit jaar, besloot de behandeling uit te stellen tot meer bekend zou zijn over de gevolgen van het rijksbeleid. Nu dit het geval is kan de uitgestelde besluitvorming over de wenselijke uitgaven op korte termijn dus plaatsvinden.
In totaal gaat het om een structureel bedrag van 961.148,-- voor 32 verschillende projecten. Die projecten variëren van bijvoorbeeld
1.560,-- voor het vervangen van een postkar en 2.100,-- voor de aanschaf van twee nieuwe stemcomputers tot 25.000,-- voor de reconstructie van het openbaar groen, 46.853 voor het verhogen van de budgetsubsidie voor het Centrum voor de Kunsten en 40.000,-- voor een loketfunctie op basis van het uitvoeringsprogramma en de nota ouderenbeleid. Ook wil het college in de jaren 2004 tot en met 2006 structureel 100.000 reserveren voor nieuw beleid. Het blijkt namelijk steeds weer dat er elk jaar ontwikkelingen op de gemeente afkomen die van tevoren niet te voorzien zijn, maar waarvan de financiële gevolgen wel groot zijn. Het college wil hier financieel op voorbereid zijn.

Naar boven ^

Discussie financiële positieDe discussienota over de financiële positie van de gemeente op (middel)lange termijn en dan vooral de discussie die naar aanleiding daarvan in de raad plaatsvindt, is enerzijds een gevolg van de grote ambities die het gemeentebestuur heeft en anderzijds het gevolg van de teruglopende economie en de daaruit voortvloeiende vermindering van de gemeentelijke inkomsten. Deze discussie zou aanvankelijk plaatsvinden in september, vóór de behandeling van de begroting in oktober. Omdat de gemeenteraad echter eerst kennis wilde nemen van het collegeprogramma werd deze discussie uitgesteld. Het collegeprogramma is inmiddels in de vergadering van oktober aan de orde geweest, zodat nu de financiële positie van de gemeente op (middel)lange termijn aan de orde kan komen. Het college doet dat door de gemeenteraad een discussienota aan te bieden waarin de ambities, dat wil zeggen de zogeheten majeure projecten waarvan in het verleden al is vastgesteld dat de gemeente die graag verwezenlijkt zou zien en de beschikbare middelen tegenover elkaar gezet worden. Hieruit blijkt dat er keuzes moeten worden gemaakt, omdat de gemeente eenvoudig niet voldoende geld heeft om alle majeure projecten te realiseren.

Naar boven ^

Gevolg van dualismeNu de raad als gevolg van het dualisme de kaders moet stellen op basis waarvan het college moet besturen, vraagt het college van burgemeester en wethouders de raad welke prioriteiten moeten worden gesteld.De discussienota is hierbij een hulpmiddel, het college geeft aan hoe het naar hun mening zou kunnen en vraagt de leden van de gemeenteraad of zij die mening delen of andere prioriteiten hebben. Enerzijds biedt de nota de raadsleden feitelijke informatie die nodig is om tot kaderstelling te komen, anderzijds wijst het college de raad op de mogelijkheden om meer financiële ruimte te krijgen. Het college stelt daarbij uitdrukkelijk dat er vele andere scenario's denkbaar zijn. En, ook niet onbelangrijk, het college wijst erop dat een sluitende begroting steeds het uitgangspunt van de discussie moet zijn. In de discussienota stelt het college vast dat de gemeente Sneek op verschillende terrein grote ambities heeft, maar dat er niet voldoende middelen zijn om ze allemaal waar te kunnen maken.Zelfs als het totale pakket van alleen de grootste ambities, waarvoor 70 miljoen euro nodig is, drastisch wordt teruggesnoeid naar een pakket van majeure projecten die tezamen een inspanning van 25 miljoen euro vergen, beschikt de gemeente Sneek niet over voldoende financiële middelen.Er is dan nog steeds een structureel tekort van ruim 1 miljoen, terwijl daarnaast nog circa 500.000 benodigd is voor extra exploitatielasten, die voortvloeien uit de gehonoreerde projecten. Totaal een tekort van 1,5 miljoen structureel.

Naar boven ^

Vier mogelijkhedenOm dit tekort weg te werken, heeft de gemeente vier mogelijkheden. Die mogelijkheden zijn: het bijstellen van de ambities door nog meer projecten te uit te stellen na 2010 of zelfs te schrappen, oud beleid in te ruilen voor nieuw beleid, evenredige kortingen toe te passen op beïnvloedbare uitgaven (kaasschaafmethode) of de gemeentelijke inkomsten te verhogen.
Verder schrappen van projecten (verminderen van de ambities) zal volgens burgemeester en wethouders moeilijk zijn, omdat het college dat al heeft gedaan.Tot slot is er nog de mogelijkheid de gemeentelijke inkomsten te verhogen. De mogelijkheden daartoe zijn in principe beperkt, omdat gemeenten voor het verlenen van diensten maximaal kostendekkende tarieven mag vragen. Dat gebeurt in Sneek al, dus de tarieven kunnen niet worden verhoogd. Alleen door de onroerende zaakbelasting te verhogen zou de gemeente de inkomsten kunnen verhogen. Het college vindt het om twee redenen gerechtvaardigd hiertoe over te gaan. In de eerste plaats gaat het bij de majeure projecten om voorzieningen die van groot belang zijn voor de Sneker samenleving, in de tweede plaats zit Sneek met de ozb erg laag in vergelijking met andere gemeenten.
Uit landelijk onderzoek is gebleken dat van de 536 gemeenten Sneek met een lastendruk van 549,-- per huishouden, op 137 gemeenten na de goedkoopste is. Vergeleken met de andere 30 Friese gemeenten staat Sneek nu op de 10de plaats (waarbij nummer 1 de goedkoopste gemeente is.Stel dat Sneek de ozb in de jaren 2004, 2005 en 2006 met 5% verhoogt, naast de inflatiecorrectie, dan zou dit 850.000,-- kunnen opleveren. Wat lastendruk betreft zou Sneek dan de landelijk op een 250ste plaats komen, in de middenmoot dus, en provinciaal op de 21ste. Echter, omdat verwacht mag worden dat andere gemeenten ook hun ozb verhogen, zal deze score waarschijnlijk gunstiger uitvallen. Met betrekking tot het inruilen van oud beleid voor nieuw beleid of het evenredig korten op bestaande beïnvloedbare uitgaven verwacht het college niet veel. Het college hecht grote waarde aan bestaand beleid en is van mening dat daarop slechts beperkt kan worden bezuinigd. Er is dan ook niet te ontkomen aan een verhoging van de onroerende zaakbelasting, die voor de jaren 2004, 2005 en 2006 850.000 oplevert. Per jaar zal dan ook nog eens een bedrag van 650.000,- uit de lopende begroting moeten worden vrijgemaakt. Het is aan de raad een besluit te nemen of deze gedachtegang wordt gevolgd, of met andere ideeën te komen.

Naar boven ^

Majeure projectenDe majeure projecten die na de snoeibeurt van het college overblijven, zijn de volgende.

* 2003: veiligheidsvoorzieningen op scholen, projectplan waterplan (reservering gelden), ontwikkeling van het modelspoormuseum, upgrading van de Sneker Sporthal en uitbreiding van huisvesting gemeentelijk apparaat.

* 2004: verbouw van de Waltastins, herinrichting van de binnenstad (als gevolg van het gereedkomen van de Stadsrondweg-oost kunnen de Jousterkade, de Oosterpoort en de Prins Hendrikkade worden aangepakt), inhalen van achterstallig onderhoud aan wegen, groen en oevers, het Integraal Huisvestingsplan Onderwijs.
* 2006: het gemeentelijk aandeel in upgrading van Rijksweg 7, de inpassing in het stedelijk landschap van Rijksweg 7 en het Centrum voor de Kunsten.