Ingezonden persbericht


P E R S B E R I C H T

OPTICIEN FIELMANN MOET MISLEIDENDE RECLAME STAKEN

Brillengigant Specsavers wint rechtszaak in hoger beroep

HILVERSUM, dinsdag 26 november 2002

Opticien Fielmann moet met onmiddellijke ingang haar misleidende reclamecampagne staken. Dat heeft het Gerechtshof in Arnhem bepaald in een hoger beroepszaak die werd aangespannen door brillengigant Specsavers. In de campagne beweerde Fielmann altijd de voordeligste te zijn en riep klanten op vooral niet verder te zoeken. Het Gerechtshof oordeelde dat echter dat deze claim verder gaat dan overdrijving en superlatieven. Daarentegen mag Specsavers wel doorgaan met haar Beste Koop Garantie en Laagste Prijsgarantie omdat deze claims wel harde feiten zijn en niet misleidend.

Dit is niet alleen een overwinning voor Specsavers, maar ook voor de klanten, die nu niet meer misleid mogen worden , stelt Reidar Bakker, directeur Specsavers Nederland.

Wij benadrukken juist dat de klant zich goed moeten laten informeren en vooral vergelijken. Het lijkt mij duidelijk dat wanneer je klanten oproept om vooral niet verder te kijken, je blijkbaar iets te verbergen hebt. En daarom hebben we de stap naar de rechter gemaakt , aldus Bakker. Deze overwinning is bovendien een flinke opsteker voor de eigenaren van de Specsavers-winkels die zelfstandig opereren en er hun eigen geld in hebben gestoken . Voor elke overtreding moet Fielmann een boete van EUR. 10.000,- betalen aan Specsavers.

Brillenoorlog

Specsavers strijdt al geruime tijd tegen de misleidende reclame van Fielmann. Bakker: De Duitse keten Fielmann is een nieuwkomer op de Nederlandse markt. Door een agressieve aanpak willen ze zich een plekje veroveren. Dit heeft al geleid tot een brillenoorlog in onder meer Enschede en Emmen waar wij brillen voor 1 eurocent verkochten om zo de klant te laten zien dat er altijd een keuze is. De klant moet je niet misleiden, maar op een volwassen manier benaderen met goede voorlichting, goed oogonderzoek en goede brillen met de juiste glazen. En daar zijn wij sterk in.

PROFIEL SPECSAVERS


* Met 470 winkels is Specsavers sinds 1997 marktleider in Groot-Brittannië en Ierland. Het is Specsavers' doelstelling ook in Nederland marktleider te worden.

* Momenteel heeft Specsavers 38 winkels in Nederland. Eind 2003 zullen dat er 60 zijn.

* De formule van Specsavers kenmerkt zich door transparante prijscategorieën en gratis enkelvoudige glazen bij aankoop van het montuur.

* Specsavers winkels worden geëxploiteerd op basis van een 50:50 joint venture basis onder leiding van een lokale partner, die gedeeltelijk eigenaar is.

* Gemiddeld wordt binnen de Specsavers groep elke zes seconden een bril verkocht.