Vereniging Milieudefensie

Persbericht

Oproep Milieudefensie: 'Almere betaal níet mee aan magneettrein!'

Amsterdam 26 november 2002 - Milieudefensie heeft samen met de Milieufederatie Flevoland een brief gestuurd naar de gemeenteraad van Almere met daarin de oproep om niet mee te betalen aan de magneettrein naar Groningen. Vanavond bespreekt de raad of ze onder druk van het ministerie van Verkeer en Waterstaat alsnog 50 miljoen euro uittrekt voor de magneettrein. Volgens Milieudefensie verkoopt Minister de Boer Almere gebakken lucht. Almere heeft geen dure magnetische Zuiderzeelijn nodig. De stad is veel meer gebaat bij investeringen in extra reguliere - en dus veel goedkopere! - spoorlijnen met een grote capaciteit.

Volgens Milieudefensie is Almere meer gebaat bij het investeren in de capaciteit en de structuur van het bestaande spoornetwerk. Conventionele treinen hebben een grotere capaciteit dan een magneettrein, rijden bovendien niet alleen richting Schiphol en zijn schoner en goedkoper. Op de trajecten die vanuit Almere bereisd worden is amper tijdwinst te halen door een hardrijdende trein maar de reiziger is veel beter af met extra (gewone) spoortrajecten zodat ook Amsterdam en Utrecht bereikbaar worden. Het rijk moet daarom investeren in spoorverdubbeling in plaats van Almere een dure prestige-trein aan te smeren.

Almeerders zal het bovendien interesseren dat de trein duur is voor de gemeente en de reiziger. De magneettrein kost de gemeente 50 miljoen, de andere varianten zijn 'gratis'. Bovendien worden de kaartjes voor de magneettrein flink duurder dan eerste klas kaartjes in de NS-trein. Een magneettrein is verder erg lastig in te passen in het bestaande netwerk van openbaar vervoer. Dat heeft consequenties voor op- en overstappen en dus minder gemak voor reizigers.

Voor het milieu is de electriciteit slurpende magneettrein een ramp. Volgens het Rijksinstituut voor Volksgezondheid en Milieu (RIVM) zou met de komst van de magneettrein het energieverbruik in Nederland flink stijgen. Dit komt ook doordat mensen er meer door gaan reizen en er maar een gering aantal automobilisten zal overstappen op de magneettrein. Bovendien zal de herrie van de trein de rust in de Oostvaardersplassen ernstig verstoren.