Gemeente Breda

Persberichten

26-11-2002

Gemeente en Kamer van Koophandel volgen starters jaar lang op de voet

De afgelopen jaren is er een groeiende belangstelling voor de startende ondernemer. Niet zo vreemd wanneer je bedenkt dat alleen al in Breda in 2001 30% meer mensen de sprong naar zelfstandigheid waagden dan het jaar ervoor. Startende bedrijven, zo leert de ervaring, leveren in verhouding meer banen op dan bestaande bedrijven. Om die reden probeert de gemeente Breda in samenwerking met onder andere de Kamer van Koophandel West-Brabant het ondernemersklimaat voor deze groep sterk te verbeteren. Om de starter en zijn wensen goed in beeld te krijgen, volgen beide partijen het komende jaar een aantal zojuist begonnen zelfstandige ondernemers. Deze monitoring moet ertoe leiden dat gericht starterbeleid gevoerd kan gaan worden. Het project benadrukt de noodzaak van nauwe samenwerking met de doelgroep en heeft dan ook de naam Partners in Beleid meegekregen. Het startsein voor Partners in Beleid (P.I.B) werd op dinsdag 26 november gegeven bij de Kamer van Koophandel.

Gedurende het P.I.B.-project vinden er volgens een vast patroon gesprekken plaats met acht startende Bredase ondernemers: Senzo, Pier71Graphix, Pion Cultuurprojecten, IntroSpection, Digital Data Warehouse, Remondo, Knappe Koppen en de Soep Zaak. De starters beoordelen allerlei situaties die zij op hun pad als zelfstandig ondernemer tegenkomen.
Zij worden hierbij ondersteund door de gemeente die hen regelmatig interviewt over de voortgang van het bedrijf. Via de periodieke terugkoppeling krijgen de gemeentelijke onderzoekers een beeld van de knelpunten en kansen. Deze resultaten van de monitoring zullen in 2003 moeten leiden tot vervolgstappen om het ondernemersklimaat voor starters verder te verbeteren.

Ook de Kamer van Koophandel gaat vanaf 2003 startende ondernemers volgen. Een van de taken die de Wet (op de Kamers van Koophandel 1997) aan de Kamer van Koophandel heeft opgedragen is het desgevraagd verstrekken van inlichtingen van algemene aard ten aanzien van het oprichten en drijven van een onderneming, de loketfunctie. Het is van belang dat de Kamer deze loketfunctie vervult. De Kamer zorgt daarmee voor een eerste en algemene opvang van onder andere startende ondernemers. Deze opvang wordt door commerciële bedrijven niet gegeven. Vandaar dat ervoor gekozen is om vanaf 27 november een zogenoemde starterskoffer via de KvK te distribueren. Iedere maand selecteert de KvK uit het Handelsregister (at random) 10% van de starters. Deze worden in de maand daarna voor de eerste keer telefonisch benaderd. Daarbij vraagt de KvK of de ondernemer prijs stelt op periodiek contact, zodat de KvK hen met raad en daad kan bijstaan. De bedoeling is dat er met een frequentie van 1 keer in de drie maanden telefonisch contact met de ondernemer is. Aan het einde van 2003 worden de resultaten geëvalueerd.

Overige initiatieven
Daarnaast blijven zowel de gemeente als de KvK, in samenwerking met organisaties die zich bezighouden met de arbeidsmarkt, initiatieven ontwikkelen voor starters. Zo heeft de Stichting Nieuwe Bedrijvigheid, voortgekomen uit Syntens, onlangs een ondersteuningsproject geëvalueerd en wegens succes besloten er nog zeker tot eind 2003 mee door te gaan. Om de overlevings- en groeikansen van starters te vergroten worden nieuwkomers geholpen bij het maken van een plan van aanpak, marktonderzoeken en communicatie/reclame-uitingen. En wie kunnen dat beter dan succesvolle ondernemers die hun sporen reeds verdiend hebben. Het bestuur van de Stichting Nieuwe Bedrijvigheid bestaat dan ook uit klinkende namen uit het Bredase bedrijfsleven met als voorzitter K. Hielkema (AKZO Nobel). Het project wordt medegefinancierd door de gemeente Breda.

De Kamer van Koophandel, de Stichting Annifer en de gemeente Breda hebben onlangs een onderzoek afgerond naar de problemen die de allochtone starter op zijn weg tegenkomt. Gebleken is dat deze starter met name geïnteresseerd is in voorlichting op bedrijfseconomische, juridische en fiscale vlak en behoefte heeft aan cursussen op het gebied van computervaardigheden, Nederlandse taal en administratieve verplichtingen. In de komende periode worden voorstellen gedaan die invulling kunnen geven aan deze behoefte, zoals begeleiding in de vorm van persoonlijke coaching en voorlichting en training op maat. Starters helpen in dit project ook elkaar, door samen te discussiëren over de hindernissen of uitdagingen waarvoor men komt te staan en samen tot oplossingen te komen. Dat kan in een groep, maar sinds kort ook virtueel via de website die daartoe is geopend: www.allochtoonondernemerschap.nl

De gemeente is daarnaast in overleg met een geïnteresseerde projectontwikkelaar die bereid is in Breda een zogenoemd Digicenter neer te zetten speciaal bedoeld voor ICT-gerelateerde startende bedrijven. Deze missen op deze moment een geschikte ruimte in Breda. De ontwikkelingen op het VOS-terrein in Heuvel zijn daarnaast in een zodanig stadium dat op niet al te lange termijn begonnen kan worden met het realiseren van kleinschalige bedrijvigheid. Verwacht wordt dat nog in 2003 criteria, die starters en kleinschalige bedrijvigheid stellen aan dergelijke ruimtes, in kaart zijn gebracht.Ten slotte hoopt de gemeente in het komende jaar diverse partijen te kunnen interesseren zitting te nemen in een officieel te installeren Startersplatform om samen verder te kunnen bouwen aan het verder verbeteren van het ondernemersklimaat voor de nieuwkomers.

Breda, 26 november 2002