Persberichten
26-11-2002
Gemeente en Kamer van Koophandel volgen starters jaar lang op de voet
De afgelopen jaren is er een groeiende belangstelling voor de
startende ondernemer. Niet zo vreemd wanneer je bedenkt dat alleen al
in Breda in 2001 30% meer mensen de sprong naar zelfstandigheid
waagden dan het jaar ervoor. Startende bedrijven, zo leert de
ervaring, leveren in verhouding meer banen op dan bestaande bedrijven.
Om die reden probeert de gemeente Breda in samenwerking met onder
andere de Kamer van Koophandel West-Brabant het ondernemersklimaat
voor deze groep sterk te verbeteren. Om de starter en zijn wensen goed
in beeld te krijgen, volgen beide partijen het komende jaar een aantal
zojuist begonnen zelfstandige ondernemers. Deze monitoring moet ertoe
leiden dat gericht starterbeleid gevoerd kan gaan worden. Het project
benadrukt de noodzaak van nauwe samenwerking met de doelgroep en heeft
dan ook de naam Partners in Beleid meegekregen. Het startsein voor
Partners in Beleid (P.I.B) werd op dinsdag 26 november gegeven bij de
Kamer van Koophandel.
Gedurende het P.I.B.-project vinden er volgens een vast patroon
gesprekken plaats met acht startende Bredase ondernemers: Senzo,
Pier71Graphix, Pion Cultuurprojecten, IntroSpection, Digital Data
Warehouse, Remondo, Knappe Koppen en de Soep Zaak.
De starters beoordelen allerlei situaties die zij op hun pad als
zelfstandig ondernemer tegenkomen.
Zij worden hierbij ondersteund door de gemeente die hen regelmatig
interviewt over de voortgang van het bedrijf. Via de periodieke
terugkoppeling krijgen de gemeentelijke onderzoekers een beeld van de
knelpunten en kansen. Deze resultaten van de monitoring zullen in 2003
moeten leiden tot vervolgstappen om het ondernemersklimaat voor
starters verder te verbeteren.
Ook de Kamer van Koophandel gaat vanaf 2003 startende ondernemers
volgen. Een van de taken die de Wet (op de Kamers van Koophandel 1997)
aan de Kamer van Koophandel heeft opgedragen is het desgevraagd
verstrekken van inlichtingen van algemene aard ten aanzien van het
oprichten en drijven van een onderneming, de loketfunctie. Het is van
belang dat de Kamer deze loketfunctie vervult. De Kamer zorgt daarmee
voor een eerste en algemene opvang van onder andere startende
ondernemers. Deze opvang wordt door commerciële bedrijven niet
gegeven. Vandaar dat ervoor gekozen is om vanaf 27 november een
zogenoemde starterskoffer via de KvK te distribueren.
Iedere maand selecteert de KvK uit het Handelsregister (at random) 10%
van de starters. Deze worden in de maand daarna voor de eerste keer
telefonisch benaderd. Daarbij vraagt de KvK of de ondernemer prijs
stelt op periodiek contact, zodat de KvK hen met raad en daad kan
bijstaan. De bedoeling is dat er met een frequentie van 1 keer in de
drie maanden telefonisch contact met de ondernemer is. Aan het einde
van 2003 worden de resultaten geëvalueerd.
Overige initiatieven
Daarnaast blijven zowel de gemeente als de KvK, in samenwerking met
organisaties die zich bezighouden met de arbeidsmarkt, initiatieven
ontwikkelen voor starters. Zo heeft de Stichting Nieuwe Bedrijvigheid,
voortgekomen uit Syntens, onlangs een ondersteuningsproject
geëvalueerd en wegens succes besloten er nog zeker tot eind 2003 mee
door te gaan. Om de overlevings- en groeikansen van starters te
vergroten worden nieuwkomers geholpen bij het maken van een plan van
aanpak, marktonderzoeken en communicatie/reclame-uitingen. En wie
kunnen dat beter dan succesvolle ondernemers die hun sporen reeds
verdiend hebben. Het bestuur van de Stichting Nieuwe Bedrijvigheid
bestaat dan ook uit klinkende namen uit het Bredase bedrijfsleven met
als voorzitter K. Hielkema (AKZO Nobel). Het project wordt
medegefinancierd door de gemeente Breda.
De Kamer van Koophandel, de Stichting Annifer en de gemeente Breda
hebben onlangs een onderzoek afgerond naar de problemen die de
allochtone starter op zijn weg tegenkomt. Gebleken is dat deze starter
met name geïnteresseerd is in voorlichting op bedrijfseconomische,
juridische en fiscale vlak en behoefte heeft aan cursussen op het
gebied van computervaardigheden, Nederlandse taal en administratieve
verplichtingen. In de komende periode worden voorstellen gedaan die
invulling kunnen geven aan deze behoefte, zoals begeleiding in de vorm
van persoonlijke coaching en voorlichting en training op maat.
Starters helpen in dit project ook elkaar, door samen te discussiëren
over de hindernissen of uitdagingen waarvoor men komt te staan en
samen tot oplossingen te komen. Dat kan in een groep, maar sinds kort
ook virtueel via de website die daartoe is geopend:
www.allochtoonondernemerschap.nl
De gemeente is daarnaast in overleg met een geïnteresseerde
projectontwikkelaar die bereid is in Breda een zogenoemd Digicenter
neer te zetten speciaal bedoeld voor ICT-gerelateerde startende
bedrijven. Deze missen op deze moment een geschikte ruimte in Breda.
De ontwikkelingen op het VOS-terrein in Heuvel zijn daarnaast in een
zodanig stadium dat op niet al te lange termijn begonnen kan worden
met het realiseren van kleinschalige bedrijvigheid. Verwacht wordt dat
nog in 2003 criteria, die starters en kleinschalige bedrijvigheid
stellen aan dergelijke ruimtes, in kaart zijn gebracht.Ten slotte
hoopt de gemeente in het komende jaar diverse partijen te kunnen
interesseren zitting te nemen in een officieel te installeren
Startersplatform om samen verder te kunnen bouwen aan het verder
verbeteren van het ondernemersklimaat voor de nieuwkomers.
Breda, 26 november 2002