Ingezonden persbericht


PERSBERICHT

ReclameArsenaal zet historische affichecollectie JCDecaux Nederland op internet

Amsterdam, 27 november 2002 Het ReclameArsenaal zet het komende jaar de historisch affichecollectie van JCDecaux Nederland, voorheen Publex, op internet. De collectie telt ruim 4.800 exemplaren uit de periode 1946 tot 1988 en heeft een grote cultuur-historische waarde en zal de komende jaren via internet voor het grote publiek toegankelijk worden gemaakt.

De bruikleen is een waardevolle toevoeging aan het cultureel erfgoed van Nederland. Tot de makers van de affiches behoren bekende ontwerpers en kunstenaars als Eppo Doeve, Cor van Velzen, Dick Elffers, Frans Mettes, Jos van Woerkom, Otto Treuman en Nico Wijnberg. De collectie geeft een fraai inzicht in de ontwikkelingen die de Nederlandse reclame sinds 1946 heeft doorgemaakt. Maatschappelijke veranderingen en vraagstukken van toen kunnen uit de thema's van de affiches worden afgeleid..

Ongeveer de helft van de affiches zullen in permanente bruikleen worden toegevoegd aan de collectie van het ReclameArsenaal. Die collecties bestaan inmiddels uit een aanzienlijke verzameling affiches, radio-tvcommercials, advertenties, billboards, point of salemateriaal, verpakkingen, bioscoopreclame, lichtreclame, emailleborden en literatuur.

De digitalisering, conservering en beschrijving van de affiches maakt deel uit van het project Arsenaal Digitaal dat het ReclameArsenaal in 2002 is gestart. Naar verwachting zullen de affiches van JCDecaux Nederland eind 2003 via www.reclamearsenaal.nl te bezichtigen zijn. In 2004 zullen nog eens 1500 affiches en billboards uit de collectie JCDecaux Nederland uit de periode na 1987 aan de site worden toegevoegd.

Het ReclameArsenaal is een kenniscentrum voor iedereen die geĂŻnteresseerd is in de geschiedenis van de Nederlandse reclame. De stichting maakt de reclamegeschiedenis toegankelijk via publicaties, tentoonstellingen, een eigen site www.reclamearsenaal.nl en nu met het omvangrijke project Arsenaal Digitaal.