FNV BONDGENOTEN

FNV Bondgenoten: NS wil goed draaiende callcenters sluiten

De directie van de Nederlandse Spoorwegen wil twee callcenters sluiten, die de reisinformatie via 0900-9292 verstrekken. FNV Bondgenoten is verbaasd over dit voornemen. Het staat haaks op het beeld dat door de NS naar buiten toe wordt geschetst, namelijk hoge eisen stellen aan één van hun hoofddoelen: de reiziger informatie verschaffen over vertragingen, verstoringen en andere calamiteiten, kort gezegd service verlenen.

FNV Bondgenoten bestuurder Piebe van der Molen: 'Het is absurd dat de NS zoveel waarde hecht aan serviceverlening, maar ondertussen twee goed draaiende callcenters sluit. Vooral de laatste weken van vallende blaadjes en gewijzigde dienstroosters is een goede informatievoorziening naar de reizigers toe natuurlijk onontbeerlijk'.
De NS voert als reden voor de sluiting aan dat de callcenters te duur zouden zijn, omdat ze reizigers teveel informatie zouden geven, waardoor gesprekken te lang duren. 'Dat is helemaal raar: mensen raken hun baan kwijt, omdat ze hun werk te goed doen', aldus Van der Molen. 'Kwaliteit kost altijd geld. Reisinformatie via 0900 9292 is een begrip geworden voor de Nederlandse reiziger en dat zou ook zo moeten blijven, ondanks dat het feit dat de service op korte termijn misschien niet direct geld in het laatje brengt'.

De getroffen callcenters zijn gevestigd in Hengelo en Utrecht. Door de sluiting verdwijnen 150 banen. Medio december komt de NS met een voorstel voor het voortbestaan in 2003 van de centers. FNV Bondgenoten zal zich met de ondernemingsraad beraden op een reactie.