FNV BONDGENOTEN
FNV Bondgenoten: NS wil goed draaiende callcenters sluiten
De directie van de Nederlandse Spoorwegen wil twee callcenters
sluiten, die de reisinformatie via 0900-9292 verstrekken. FNV
Bondgenoten is verbaasd over dit voornemen. Het staat haaks op het
beeld dat door de NS naar buiten toe wordt geschetst, namelijk hoge
eisen stellen aan één van hun hoofddoelen: de reiziger informatie
verschaffen over vertragingen, verstoringen en andere calamiteiten,
kort gezegd service verlenen.
FNV Bondgenoten bestuurder Piebe van der Molen: 'Het is absurd dat de
NS zoveel waarde hecht aan serviceverlening, maar ondertussen twee
goed draaiende callcenters sluit. Vooral de laatste weken van vallende
blaadjes en gewijzigde dienstroosters is een goede
informatievoorziening naar de reizigers toe natuurlijk
onontbeerlijk'.
De NS voert als reden voor de sluiting aan dat de callcenters te duur
zouden zijn, omdat ze reizigers teveel informatie zouden geven,
waardoor gesprekken te lang duren. 'Dat is helemaal raar: mensen raken
hun baan kwijt, omdat ze hun werk te goed doen', aldus Van der Molen.
'Kwaliteit kost altijd geld. Reisinformatie via 0900 9292 is een
begrip geworden voor de Nederlandse reiziger en dat zou ook zo moeten
blijven, ondanks dat het feit dat de service op korte termijn
misschien niet direct geld in het laatje brengt'.
De getroffen callcenters zijn gevestigd in Hengelo en Utrecht. Door de sluiting verdwijnen 150 banen. Medio december komt de NS met een voorstel voor het voortbestaan in 2003 van de centers. FNV Bondgenoten zal zich met de ondernemingsraad beraden op een reactie.