-
GroenLinks wil stevige maatregelen tegen wrakke olietankers
28 november 2002
GroenLinks wil het verbod op roestende, enkelwandige schepen
versnellen. Ook moet elk oud schip dat een haven aandoet altijd
gecontroleerd worden. Deze en andere voorstellen doet Wijnand
Duyvendak vandaag wanneer de commissie verkeer en waterstaat van de
Tweede Kamer praat over het Europese transportbeleid. Deze maatregelen
verkleinen de kans op nieuwe rampen met lekkende olietankers
aanzienlijk.
GroenLinks wil dat minister De Boer (transport) de komende week bij
zijn Europese collega's keihard pleit voor een stringent pakket aan
maatregelen voor olietankers. Teveel olietankers zijn oud, slecht
onderhouden en een drijvend risico voor de Europese kusten. 'Een schip
met dure auto's breekt nooit in tweeën, deze producenten passen goed
op hun spullen. Voor oliemaatschappijen loont het blijkbaar om olie te
transporteren in roestbakken', aldus Duyvendak. Zo'n 8000 tankers zijn
zo slecht dat ze meteen aan te ketting zouden moeten. Daarom zijn
strenge regels en een sluitende controle hard nodig.
GroenLinks wil dat de volgende maatregelen in EU-verband worden
getroffen:
1.
Alle oude enkelwandige schepen worden gecontroleerd zodra ze in een
haven aanleggen. Nu is dit nog maar bij een op de vier schepen het
geval, en in sommige havens nog veel minder. Frankrijk en Spanje
lieten gisteren weten de controles aan te scherpen. GroenLinks roept
de regering op zich hierbij aan te sluiten.
2.
Een afbouw binnen 5 jaar van de oude, enkelwandige tankers. Nu kunnen
deze tot 2015 door blijven varen. Minister Netelenbos heeft overigens
steeds ingezet op afspraken op wereldschaal, hoewel dit zou betekenen
dat pas in 2025 deze tankers uit de vaart zouden worden genomen.
3.
Beschermen van kwetsbare gebieden als de Waddenzee, door loodsen
verplicht te stellen en vaarroutes te verleggen.
4.
Een Europese controle op de zogenaamde classificatiebureaus, die de
keuringen van schepen uitvoeren. Bij de ramp met de Erica was
bijvoorbeeld door een van die bureaus geknoeid met de papieren.
5.
Mondiaal moet de EU regels eisen van de International Maritime
Organisation (IMO) om te voorkomen dat de ellende zich naar andere
werelddelen verplaatst.
-
Meer weten? E-mail info@groenlinks.nl