GroenLinks


-

GroenLinks wil stevige maatregelen tegen wrakke olietankers

28 november 2002

GroenLinks wil het verbod op roestende, enkelwandige schepen versnellen. Ook moet elk oud schip dat een haven aandoet altijd gecontroleerd worden. Deze en andere voorstellen doet Wijnand Duyvendak vandaag wanneer de commissie verkeer en waterstaat van de Tweede Kamer praat over het Europese transportbeleid. Deze maatregelen verkleinen de kans op nieuwe rampen met lekkende olietankers aanzienlijk.

GroenLinks wil dat minister De Boer (transport) de komende week bij zijn Europese collega's keihard pleit voor een stringent pakket aan maatregelen voor olietankers. Teveel olietankers zijn oud, slecht onderhouden en een drijvend risico voor de Europese kusten. 'Een schip met dure auto's breekt nooit in tweeën, deze producenten passen goed op hun spullen. Voor oliemaatschappijen loont het blijkbaar om olie te transporteren in roestbakken', aldus Duyvendak. Zo'n 8000 tankers zijn zo slecht dat ze meteen aan te ketting zouden moeten. Daarom zijn strenge regels en een sluitende controle hard nodig.

GroenLinks wil dat de volgende maatregelen in EU-verband worden getroffen:


1.
Alle oude enkelwandige schepen worden gecontroleerd zodra ze in een haven aanleggen. Nu is dit nog maar bij een op de vier schepen het geval, en in sommige havens nog veel minder. Frankrijk en Spanje lieten gisteren weten de controles aan te scherpen. GroenLinks roept de regering op zich hierbij aan te sluiten.


2.
Een afbouw binnen 5 jaar van de oude, enkelwandige tankers. Nu kunnen deze tot 2015 door blijven varen. Minister Netelenbos heeft overigens steeds ingezet op afspraken op wereldschaal, hoewel dit zou betekenen dat pas in 2025 deze tankers uit de vaart zouden worden genomen.


3.
Beschermen van kwetsbare gebieden als de Waddenzee, door loodsen verplicht te stellen en vaarroutes te verleggen.


4.
Een Europese controle op de zogenaamde classificatiebureaus, die de keuringen van schepen uitvoeren. Bij de ramp met de Erica was bijvoorbeeld door een van die bureaus geknoeid met de papieren.


5.
Mondiaal moet de EU regels eisen van de International Maritime Organisation (IMO) om te voorkomen dat de ellende zich naar andere werelddelen verplaatst.


-
Meer weten? E-mail info@groenlinks.nl