Ingezonden persbericht

0100,0100,0100Times New RomanPERSBERICHT

Utrecht, 28 november 2002

Haastige spoedwet laat burger stikken

Wetsvoorstel wegverbreding ondoelmatig en onder
de maat

Op de hoorzitting vanochtend heeft Stichting Natuur en Milieu de Tweede Kamer dringend verzocht de Spoedwet
Wegverbreding niet aan te nemen. De wet moet een snelle aanleg van 150 kilometer extra rijstroken mogelijk maken. Daarbij wordt de wettelijke bescherming tegen verkeerslawaai op losse schroeven gezet. Langs de wegen zullen grote groepen van de bevolking meer verkeerslawaai en ook meer
luchtvervuiling te verduren krijgen. De uitstoot van het broeikasgas CO2 en van de verzurende stikstofoxiden nemen toe. Bovendien bieden wegverbredingen slechts tijdelijk enig soulaas voor het fileprobleem. Zij roepen extra autoverkeer op, waardoor verkeersinfarcten uiteindelijk groter worden en vaker zullen voorkomen.

Stichting Natuur en Milieu vindt de Spoedwet ondoelmatig en in juridisch opzicht volstrekt onder de maat.

De bedoeling is files op te lossen. Dat is een illusie. Door de wegverbredingen verminderen de files daar ter plaatse slechts tijdelijk. Tegelijkertijd verplaatsen zij zich naar andere wegen en wegvakken, of de steden raken verstopt. Ook zal de automobiliteit in absolute zin groeien. Er is immers een grote latente vraag. En zo zullen de verbrede wegen binnen de kortste keren weer vollopen.

De wettelijke regels voor geluidhinder zijn in de Spoedwet onduidelijk, moeilijk terug te vinden en voor vele interpretaties vatbaar. De bescherming van de bevolking langs de verbrede wegvakken - vaak ring- en toevoerwegen - is daarmee op onaanvaardbare wijze in het geding.

De luchtvervuiling wordt in de Spoedwet alleen terloops genoemd. Dat is een ernstige onderschatting van de schade van uitlaatgassen en fijn stof voor de gezondheid en het milieu. Niet alleen de lokale gezondheidsschade zal verergeren, maar ook de totale Nederlandse uitstoot van CO2 en stikstofoxiden wordt groter. Dat bemoeilijkt het voldoen aan internationale verplichtingen om deze uitstoten juist te verminderen.

De Spoedwet beperkt de inspraak- en beroepmogelijkheden. Met de huidige inspraaktermijnen is het voor burgers al moeilijk om op tijd te reageren. Het moge duidelijk zijn dat van een burger niet kan worden gevraagd om binnen vier weken te reageren op een wegaanpassingsbesluit, besluiten ter uitvoering van dat besluit, en besluiten over onteigening en
nadeelcompensatie.

Nadere inlichtingen:

Ton Sledsens, tel 030-2331328 Marijke Brunt, tel. 030- 2331328