BOVAG

BOVAG en NCBRM vinden rapport NMA fietsenbranche muggenzifterij

28 november 2002

De BOVAG-afdeling Tweewielerbedrijven en de Nederlandse Christelijke Bond van Rijwiel- en Motorhandelaren (NCBRM) vinden de conclusies in het rapport van de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMA) over de fietsenbranche muggenzifterij. De NMA concludeert dat BOVAG de Mededingingswet zou hebben overtreden door het uitgeven van service- en nazorgboekjes waarin prijzen worden genoemd voor nastel- en onderhoudsbeurten aan fietsen. Bovendien zou BOVAG adviezen hebben gegeven over verhogingen van de werkplaatsuurtarieven. BOVAG zou de leden ook hebben aanbevolen niet aan bedrijfsfietsenplannen mee te werken vanwege een te lage resterende marge. BOVAG vindt de beschuldigingen van NMA zeer onterecht, op zijn minst schromelijk overdreven. Immers BOVAG heeft niet anders gedaan dan de leden, over het algemeen kleine ondernemers met een bescheiden inkomen, te helpen bij het zelfstandig zakendoen en beslissingen nemen en heeft absoluut geen prijsvoorschriften uitgevaardigd. In de wereld van vandaag zijn er volgens BOVAG veel belangrijkere zaken waaraan de NMA zijn tijd en aandacht kan besteden.

Al sinds de zeventiger jaren kunnen leden van de BOVAG-afdeling Tweewielerbedrijven op vrijwillige basis service- en nazorgboekjes kopen die ze bij de aflevering van een nieuwe fiets aan hun klant kunnen geven. In deze boekjes zijn enkele coupons opgenomen waarmee de klant een gratis afstelbeurt kan verkrijgen en verdere inspectie/onderhoudsbeurten tegen gereduceerd tarief. Daarop stonden inderdaad prijzen vermeld, maar de zelfstandige ondernemers konden daar uiteraard altijd van afwijken. Na contact met de NMA , die pas in 2000, twee jaar na de invoering van de nieuwe Mededingingswet met richtsnoeren voor brancheorganisaties kwam, heeft BOVAG het boekje overigens al vervangen door een versie zonder tarieven.

Wat de adviezen over de werkplaatsuurtarieven betreft: uiteraard houdt BOVAG als brancheorganisatie zorgvuldig de ontwikkeling van kosten voor tweewielerbedrijven bij en informeert de leden daarover. Uiteraard bepalen de leden zelf, met het oog op hun concurrentiepositie, hun tarieven.

BOVAG heeft inderdaad zijn leden gewaarschuwd voor deelname aan bedrijfsfietsenplannen vanwege het margeverlies. Mogelijk is BOVAG daarbij in de formulering iets doorgeschoten in het kader van de mededingingswet. Maar duidelijk is dat hierdoor geen prijsafspraken zijn gemaakt. Immers de leden van BOVAG beslissen als zelfstandige ondernemers altijd zelf over welke deals ze met wie dan ook maken en stellen altrijd zelf hun prijzen en tarieven vast. Overigens blijken in de praktijk heel veel fietsdetaillisten toch wel aan de bedrijfsfietsenplannen te leveren.