AutoRai

28-11-2002

Seat Ibiza een van de veiligste autos in zijn klasse

De EuroNCAP-organisatie heeft in Rome de jongste botsproefresultaten gepresenteerd. Hierin krijgt de nieuwe SEAT Ibiza een viersterren waardering, waarmee hij een van de veiligste autos in zijn klasse is.

De nieuwe Ibiza werd beoordeeld bij drie verschillende tests: frontale botsing, aanrijding tegen de flank en veiligheid van voetgangers. De Ibiza kreeg vier sterren voor zowel de frontale botsing als de aanrijding tegen de flank en twee sterren voor de veiligheid van voetgangers. Daarmee is de nieuwe Seat Ibiza een van de veiligste autos in de compacte klasse.

De geteste uitvoering was een 1.2 12V Seat Ibiza Stella met 64 pk, omdat dit de meest verkochte uitvoering in Europa is. De betreffende auto was uitgerust met airbags voor de bestuurder en de voorpassagier en veiligheidsgordels met gordelspanners. EuroNCAP eist dat de auto met de minimum veiligheidsuitrusting wordt getest. Aangezien het uitrustingsniveau per land verschilt, was de geteste uitvoering niet voorzien van zij-airbags.

Bij de frontale botsing reed de auto met een snelheid van 64 km/h 8 km/h sneller dan de wettelijke eisen tegen een deformeerbare barrière, waarbij 40 % van het front van de auto de barrière raakte. De nieuwe Ibiza haalde twaalf punten bij deze test.

Bij de aanrijding tegen de flank werd de Ibiza geraakt door een deformeerbaar front met een snelheid van 50 km/h. Zelfs zonder zij-airbags scoorde de Ibiza hier 14 punten.

Het totaal van 26 punten uit de twee tests resulteerde in de Vier Sterren-kwalificatie van de nieuwe Seat Ibiza in de Euro NCAP-classificatie.

Om de zij-airbags te kunnen evalueren werd nog een extra test voor de aanrijding tegen de flank uitgevoerd. Deze keer gaf de crash-dummy een groen resultaat in elke gemeten zone het beste resultaat dat kan worden behaald.

Mario Hurtado, verantwoordelijk voor de passieve veiligheid bij SEAT, geeft als commentaar: De resultaten van de Ibiza bij deze tests bewijzen het uitstekende beschermingsniveau voor de inzittenden. Bovendien is een groen meetresultaat bij de flankbotsproef met zij-airbags een bewijs van het uitstekende werk dat is verricht om de SEAT Ibiza tot een van de veiligste autos in zijn klasse te maken.

Bij de voetgangersproef wordt geprobeerd om de effecten van een aanrijding van een voetganger, ongeacht of het een kind of een volwassene is, te simuleren wanneer deze door het front van een auto met een snelheid van 40 km/h wordt geraakt. De veiligheid van voetgangers wordt bepaald uit de verkregen meetresultaten op verschillende plaatsen in het front van de auto. Bij dit onderdeel haalde de Ibiza twee sterren.