Gemeente Leiden

Persbericht

Opening nieuwe fietsenstalling/taxistandplaats Stationsplein

Publicatiedatum: 27 november 2002

Donderdag 28 november zal wethouder Hillebrand (Ruimtelijke Ordening) om 17.00 uur de nieuwe fietsenstalling en taxistandplaats op het Stationsplein officieel openen. We nodigen u van harte uit bij deze opening aanwezig te zijn en aansluitend in Grand Café la Gare het glas met ons te heffen op deze bijzondere en uniek vormgegeven aanwinst voor de stad.

De fietsenstalling/taxistandplaats wordt op feestelijke wijze geopend, met muziek, dans en theater. Ook zal wethouder Hillebrand een toespraak houden.

Programma:

* 17.00 uur: verzamelen bij de zuil op het Stationsplein
* 17.00-17.30 uur:opening stalling

* 17.30-18.30: borrel in Grand Café la Gare
Wij hopen u te verwelkomen op 28 november a.s.

Facts & Figures

Halfverdiepte fietsenstalling / Taxiplatform

Architect: Architectenbureau Cepezed

Aannemer: Wallaard Noordeloos B.V.

Directie: Ingenieursbureau Gemeente Leiden

Locatie: Stationsplein tussen SVB gebouw en gesloopte Van der Puttenflat, tussen Schuttersveld en ingang Centraal Station.

Kengetallen:

Hoofdafmetingen: Breedte: 24 m. Lengte: 90 m.

Afmetingen taxiplatform: Breedte: 16 m. Lengte: 48 m.

Totale stallingcapaciteit: ruim 2000 fietsen

Functie:

Openbare (onbetaalde) overdekte fietsenstalling voor kort stallen.

Taxistandplaats met abri's op dak fietsenstalling.

Ontwerpfilosofie architect:


* Maximale transparantie / maximale sociale veiligheid;
* Maximale stallingcapaciteit binnen de gegeven begrenzing;
* Prominent taxiplatform in de directe nabijheid van het Centraal Station;

* Niet een civieltechnische oplossing, maar een in de omgeving passend bouwobject van hoogwaardige kwaliteit en uitstraling;
* Optimale beheermogelijkheden;

Vormgeving


* In langsrichting licht gebogen (tophoogte ongeveer 2 m. boven maaiveld);

* Drie banen uitgevoerd als glasstroken;

* Tussen de drie glasstroken bevinden zich twee stroken met prefab betonplaten

* Verlichting taxiplatform d.m.v. verlichting in stalling door glazen stroken in dek.

Materiaalgebruik


* Betonnen bakconstructie;

* Stalen draagconstructie in de bak, bestaande uit kolommen en een roosterwerk;

* Hellingbanen en rijdek bestaande uit glazen stroken, afgewisseld door betonstroken;

* Leuningwerk bestaande uit glazen platen en roestvast stalen onder- en bovenregels en leuningstijlen;

* Fietsrekken gedeeltelijk dubbellaags, voorzien van hefmechaniek, uitgevoerd.

Onderhoud en beheer


* Mogelijkheid om alleen bovenste glaslaag van het totale glaspakket te vervangen.

* Interne wateraansluitingen t.b.v. het schoonspuiten van de vloer;
* Leuningen opgebouwd uit glas en roestvast staal: onderhoudsarm, anti graffiti.

Bouwperiode:

Okt 2001 Start uitvoering;

Nov. 2002 Oplevering

Bouwkosten ¤ 4,5 miljoen inclusief BTW

Deze pagina is gewijzigd op 28-11-2002