Persbericht
Opening nieuwe fietsenstalling/taxistandplaats Stationsplein
Publicatiedatum: 27 november 2002
Donderdag 28 november zal wethouder Hillebrand (Ruimtelijke Ordening)
om 17.00 uur de nieuwe fietsenstalling en taxistandplaats op het
Stationsplein officieel openen. We nodigen u van harte uit bij deze
opening aanwezig te zijn en aansluitend in Grand Café la Gare het glas
met ons te heffen op deze bijzondere en uniek vormgegeven aanwinst
voor de stad.
De fietsenstalling/taxistandplaats wordt op feestelijke wijze geopend,
met muziek, dans en theater. Ook zal wethouder Hillebrand een
toespraak houden.
Programma:
* 17.00 uur: verzamelen bij de zuil op het Stationsplein
* 17.00-17.30 uur:opening stalling
* 17.30-18.30: borrel in Grand Café la Gare
Wij hopen u te verwelkomen op 28 november a.s.
Facts & Figures
Halfverdiepte fietsenstalling / Taxiplatform
Architect: Architectenbureau Cepezed
Aannemer: Wallaard Noordeloos B.V.
Directie: Ingenieursbureau Gemeente Leiden
Locatie: Stationsplein tussen SVB gebouw en gesloopte Van der
Puttenflat, tussen Schuttersveld en ingang Centraal Station.
Kengetallen:
Hoofdafmetingen: Breedte: 24 m. Lengte: 90 m.
Afmetingen taxiplatform: Breedte: 16 m. Lengte: 48 m.
Totale stallingcapaciteit: ruim 2000 fietsen
Functie:
Openbare (onbetaalde) overdekte fietsenstalling voor kort stallen.
Taxistandplaats met abri's op dak fietsenstalling.
Ontwerpfilosofie architect:
* Maximale transparantie / maximale sociale veiligheid;
* Maximale stallingcapaciteit binnen de gegeven begrenzing;
* Prominent taxiplatform in de directe nabijheid van het Centraal
Station;
* Niet een civieltechnische oplossing, maar een in de omgeving
passend bouwobject van hoogwaardige kwaliteit en uitstraling;
* Optimale beheermogelijkheden;
Vormgeving
* In langsrichting licht gebogen (tophoogte ongeveer 2 m. boven
maaiveld);
* Drie banen uitgevoerd als glasstroken;
* Tussen de drie glasstroken bevinden zich twee stroken met prefab
betonplaten
* Verlichting taxiplatform d.m.v. verlichting in stalling door
glazen stroken in dek.
Materiaalgebruik
* Betonnen bakconstructie;
* Stalen draagconstructie in de bak, bestaande uit kolommen en een
roosterwerk;
* Hellingbanen en rijdek bestaande uit glazen stroken, afgewisseld
door betonstroken;
* Leuningwerk bestaande uit glazen platen en roestvast stalen onder-
en bovenregels en leuningstijlen;
* Fietsrekken gedeeltelijk dubbellaags, voorzien van hefmechaniek,
uitgevoerd.
Onderhoud en beheer
* Mogelijkheid om alleen bovenste glaslaag van het totale glaspakket
te vervangen.
* Interne wateraansluitingen t.b.v. het schoonspuiten van de vloer;
* Leuningen opgebouwd uit glas en roestvast staal: onderhoudsarm,
anti graffiti.
Bouwperiode:
Okt 2001 Start uitvoering;
Nov. 2002 Oplevering
Bouwkosten ¤ 4,5 miljoen inclusief BTW
Deze pagina is gewijzigd op 28-11-2002