28 november 2002
Discussie rond rijbewijsrevolutie
Jongeren moeten op hun zeventiende ervaring kunnen opdoen met
autorijden. Dit is één van de punten uit de discussienota De
Rijbewijsrevolutie die gisteren voor het eerst is besproken door
demissionair minister Roelf de Boer en de verkeersorganisaties ANWB,
SWOV, 3VO, RAI, BOVAG en het CBR. Vandaag is de brief met de
voorstellen verstuurd naar de maatschappelijke partners en de Tweede
Kamer.
De discussienota gaat over verkeersveiligheid en de
klantvriendelijkheid rondom het rijbewijs. De nadruk ligt op een
betere begeleiding van beginnende bestuurders omdat in deze groep
relatief de meeste slachtoffers vallen.
Voornaamste voorstel tot verandering zijn de plannen die onder de
titel Plan 17 in de nota staan. Het omvat vijf initiatieven, waaronder
de introductie van een zogenoemde ervaringsmodule in de rijopleiding
voor jongeren vanaf 17 jaar en de invoering van nascholing na het
behalen van het rijbewijs. Daarnaast zou De Boer graag zien dat het
theorie-examen wordt uitgebreid met een gevaarherkenningstoets en dat
de minimumleeftijd voor brom- en snorfietsers wordt verhoogd naar
zeventien jaar, gekoppeld aan een kenteken en een verhoging van de
maximumsnelheid van de bromfiets op de rijbaan.
Daarnaast wordt in het discussiestuk gepleit voor een nieuw soort
rijbewijs. Het roze papiertje zou hierbij worden vervangen door een
plastic rijbewijs op creditcardformaat. Het nieuwe document zou in de
toekomst geschikt gemaakt kunnen worden voor de inpassing van een
chip. Ook wil De Boer een verplichte ogentest voor automobilisten
vanaf 45 jaar, een herziening van het systeem van medische keuringen
en een onderzoek naar de mogelijkheden voor een puntenrijbewijs.
Meer informatie in de Kamerbrief