Ministerie van Verkeer en Waterstaat

28 november 2002


Discussie rond rijbewijsrevolutie

Jongeren moeten op hun zeventiende ervaring kunnen opdoen met autorijden. Dit is één van de punten uit de discussienota De Rijbewijsrevolutie die gisteren voor het eerst is besproken door demissionair minister Roelf de Boer en de verkeersorganisaties ANWB, SWOV, 3VO, RAI, BOVAG en het CBR. Vandaag is de brief met de voorstellen verstuurd naar de maatschappelijke partners en de Tweede Kamer.
De discussienota gaat over verkeersveiligheid en de klantvriendelijkheid rondom het rijbewijs. De nadruk ligt op een betere begeleiding van beginnende bestuurders omdat in deze groep relatief de meeste slachtoffers vallen.
Voornaamste voorstel tot verandering zijn de plannen die onder de titel Plan 17 in de nota staan. Het omvat vijf initiatieven, waaronder de introductie van een zogenoemde ervaringsmodule in de rijopleiding voor jongeren vanaf 17 jaar en de invoering van nascholing na het behalen van het rijbewijs. Daarnaast zou De Boer graag zien dat het theorie-examen wordt uitgebreid met een gevaarherkenningstoets en dat de minimumleeftijd voor brom- en snorfietsers wordt verhoogd naar zeventien jaar, gekoppeld aan een kenteken en een verhoging van de maximumsnelheid van de bromfiets op de rijbaan. Daarnaast wordt in het discussiestuk gepleit voor een nieuw soort rijbewijs. Het roze papiertje zou hierbij worden vervangen door een plastic rijbewijs op creditcardformaat. Het nieuwe document zou in de toekomst geschikt gemaakt kunnen worden voor de inpassing van een chip. Ook wil De Boer een verplichte ogentest voor automobilisten vanaf 45 jaar, een herziening van het systeem van medische keuringen en een onderzoek naar de mogelijkheden voor een puntenrijbewijs.

Meer informatie in de Kamerbrief