RAS
Schoonmaakbranche start landelijke campagne
De schoonmaker maakt het mogelijk!
Tilburg, 28 november 2002, in iedere fase van ons leven speelt de
schoonmaker een belangrijke rol. Of we nu spelen, leren, werken of
verzorgd worden; de schoonmaker maakt het mogelijk. Dat is de
boodschap van de bijna tweehonderdduizend professionals werkzaam in de
schoonmaakbranche aan het Nederlandse publiek. Met een totale omzet
van 2,7 miljard euro in 2001, gerealiseerd door in totaal 5.000
schoonmaak- en 3.200 glazenwasbedrijven, is de schoonmaakbranche
inmiddels uitgegroeid tot één van de grootste bedrijfstakken in
Nederland. Een bedrijfstak die gezien mag worden, maar - inherent aan
het vak - doorgaans achter de schermen actief is. Met de vijf jaar
durende, landelijke imagocampagne wil de branche hier verandering in
brengen.
Gezellig, veelzijdig, goed betaald werk
Dankzij de flexibele werkomstandigheden, gezelligheid en goede
salariëring, geven medewerkers in de schoonmaakbranche hun werk een
dikke voldoende. Buitenstaanders daarentegen beoordelen schoonmaakwerk
nog teveel als zwaar, ondergewaardeerd en slecht betaald. Doel van de
campagne is om te zorgen voor meer overeenstemming tussen het imago en
de identiteit van het schoonmaakvak. Met de kernboodschap 'De
schoonmaker maakt het mogelijk' benadrukt de branche de
maatschappelijke relevantie van het vak. Hoe zou de wereld er
tenslotte uitzien zonder schoonmakers?
Billboards, tv- en radiocommercials
Billboards, televisiespotjes en radiocommercials vormen eind november
het startschot van de campagne. Daarbij kiest de branche voor
participatie in diverse televisieprogramma's en -formats. De
RTL5-serie 'Mijn Beroep'heeft de primeur. René Stokvis produceert vijf
documentaires, die ieder een ander specialisme binnen de branche
belichten. De billboards en radiocommercials stellen vervolgens
telkens een ander aspect van het veelzijdige schoonmaakvak centraal.
Mart Visser
Om de schoonmakers het werkplezier en de professionaliteit van het vak
- letterlijk - uit te laten dragen, heeft de branche vooraanstaand
mode-ontwerper Mart Visser benaderd. Na Holland Casino en Hilton
Hotels aangekleed te hebben, denkt Mart Visser nu mee over hoe de
schoonmaakbranche het best in het nieuw steken is. De couturier is
persoonlijk betrokken bij het gehele proces; vanaf de inventarisatie
van de wensen tot aan de uiteindelijke outfit. Een tailor made design,
passend bij de sfeer van de branche met veel aandacht voor
draagcomfort, functionaliteit en uitstraling is het verwachte
resultaat.
Website & e-magazine
Ten behoeve van een goede nieuwsvoorziening over de branche en de
campagne gaat op 28 november www.schoonmaakwereld.nl online. De site
moet uitgroeien tot dé portal voor iedereen geïnteresseerd in de
verschillende aspecten van de schoonmaakbranche. Door werkgevers,
werknemers, opdrachtgevers en overheden een gezamenlijk te gebruiken,
toegankelijke online informatiebron te bieden, draagt het medium zo
bij aan meer begrip, waardering en transparantie voor alle partijen.
Het bij de website behorende e-magazine biedt tot besluit uitkomst bij
de nieuwsverstrekking rondom trends, ontwikkelingen en activiteiten.
-0-0-0-0-0-