Ingezonden persbericht

Leidschendam, 28 november 2002

Thuiswinkel.org bereikt mijlpaal met 100 leden

Branchevereniging verdubbelt in aantal
VanLeest 100e lid Thuiswinkel.org

Met de acceptatie van Fame en vanLeest als 99e en 100e lid van de Thuiswinkel.org, heeft de branchevereniging een belangrijke mijlpaal in haar jonge bestaan bereikt. In een tijd waar brancheverenigingen en belangenorganisaties veelal onder druk staan, is de snelle groei van de Nederlandse Thuiswinkel Organisaties, kortweg Thuiswinkel.org, opmerkelijk te noemen.

Thuiswinkel.org is opgericht op 20 december 2000 en komt voort uit het samengaan van de voormalige Nederlandse Postorderbond en de Online Winkeliersvereniging. Bij de oprichtingsvergadering telde de vereniging 43 leden. De aanwas van nieuwe leden is afkomstig uit de álle sectoren van 'verkopers van producten en/of diensten' aan consumenten.

Bernard Fransen, directeur van vanLeest: 'De stap van vanLeest om lid te worden van Thuiswinkel.org past in het timeframe van de uitrol van de Van Leest website als volwaardig oriëntatie, verkoop- en bestelkanaal naast onze 50 fysieke winkels'.

Wijnand Jongen, directeur Thuiswinkel.org: 'De ledengroei van de jonge branchevereniging heeft onze verwachtingen overtroffen. Bij de start van de vereniging hebben we bewust een keuze gemaakt voor kwaliteit van leden boven kwantiteit. De vereniging hanteert daartoe strenge (financiële) toelatingscriteria, niet in de laatste plaats omdat leden van Thuiswinkel.org het keurmerk van de vereniging Thuiswinkel Waarborg mogen voeren. De consument is tenslotte enkel gebaat bij financieel gezonde bedrijven die het keurmerk voeren. Opvallend daarbij is dat zowel grote en bekende bedrijven lid geworden zijn van de vereniging, maar ook kleine bedrijven. Het speciaal voor starters in het leven geroepen aspirant lidmaatschap, voor bedrijven die minder dan 2 jaar op de markt actief zijn, telt inmiddels zo'n 10 deelnemers', aldus Jongen.

Gerard Marsman, voorzitter van Thuiswinkel.org is verheugd over het bereiken van de mijlpaal. 'Een bijzonder moment voor de vereniging. Er is de afgelopen twee jaar hard gewerkt door bestuur, leden en secretariaat om een nieuwe, professionele branchevereniging van de grond te krijgen. Een financieel gezonde vereniging die de toekomst met vertrouwen tegemoet kan zien'.

Tabel Ledengroei
1999: 28
2000: 43
2001: 74
2002: 100

THUISWINKEL.ORG
De Nederlandse Thuiswinkel Organisatie, kortweg Thuiswinkel.org, is als brancheorganisatie de primaire belangenbehartiger van bedrijven die producten en/of diensten op afstand (catalogus, internet, post, tv, etc.) verkopen aan consumenten.

Alle leden van de Nederlandse Thuiswinkel Organisatie onderschrijven de Gedragsregels Thuiswinkel Waarborg. Onderdeel van deze gedragsregels zijn de relevante Europese richtlijnen, Nederlandse wet- en regelgeving, de gedragsregels die het gevolg zijn van door Thuiswinkel.org gemaakte afspraken met derden, bindende algemene voorwaarden en adequate geschillenbeslechting.

Keurmerk Thuiswinkel Waarborg
De gedragsregels zijn direct gekoppeld aan het Thuiswinkel Waarborg, hét consumenten keurmerk voor veilig en betrouwbaar winkelen via internet, telefoon, catalogus, post, etc. Voor consumenten betekent dit dat alle aangesloten leden zich houden aan regels rond informatieplicht, privacy, herroepingrecht, terugbetaling en geschillenbeslechting. Consumenten kunnen bedrijven die zich hebben gecommitteerd aan deze gedragsregels herkennen aan het Thuiswinkel Waarborg logo. Het keurmerk Thuiswinkel Waarborg is door de Consumentenbond bestempeld als de opvolger van het per 1 januari 2002 door de Consumentenbond beëindigde Web Trader.

De vereniging telt inmiddels 100 leden en stelt zicht ten doel als spreekbuis te fungeren voor haar leden en de zelfregulering binnen de branche te bevorderen. Daarnaast is het uitwisselen van kennis en informatie onder haar leden en met derden een belangrijke doelstelling.


- EINDE BERICHT -

Achtergrondinformatie (