IWINLOTS
Zelfregulering in SMS / MMS-MARKT
Amsterdam, 27 november 2002. Mobile Services-provider Golden Bytes
neemt initiatief tot zelfregulering in de SMS- en MMS-markt.
De SMS markt is booming; record aantallen sms-berichten worden via de
operators verstuurd. Steeds meer diensten en services vinden hun weg
naar de Nederlandse consument. Daarbij is .billing SMS. (nu tot .
1,10, in de nabije toekomst tot . 10,-) een goede en technisch
betrouwbare manier om de ontvanger van een bericht of dienst te laten
betalen. Onbekendheid aan consumentzijde en onduidelijkheid van
aanbieders maakt dat de branche in kwaad daglicht komt.
Daarnaast komt de privacy nog sterker onder druk te staan zodra de penetratie MMS-toestellen (met digitale camera) toeneemt.
Golden Bytes
Golden Bytes is een internationaal georiënteerde organisatie,
gespecialiseerd in ontwikkeling, exploitatie en implementatie van SMS
gerelateerde mobile services. Golden Bytes integreert de laatste
internetontwikkelingen aan haar producten en werkt nauw samen met een
(internationaal) netwerk aan telecom providers. Mede door dit netwerk,
is Golden Bytes een ideale betrouwbare partij voor operators en andere
on line organisaties om transacties via het SMS-netwerk (en vanaf 2003
het MMS-netwerk) in een veilige en professionele omgeving mogelijk te
maken.
Golden Bytes biedt de zogenaamde .billing SMS.. Deze SMS applicatie
biedt gebruikers de mogelijkheid om microbetalingen via het
SMS-platform af te handelen. Deze unieke service is gebruikt in de
originele omgeving van diverse populaire televisieprogramma.s en top
100 Nederlandse bedrijven. Zo ook heeft Golden Bytes een specifieke
fund raising-applicatie ontwikkeld voor charitatieve organisaties
MMS
MMS (Multi Media Messages Services) is een dienst waarmee tekst,
geluid animaties en ook foto.s verzonden kunnen worden naar andere
mobiele telefoons of e-mailadressen.
Met de nieuwe toestellen van Sony Ericsson en Nokia (waarin een
digitale camera ingebouwd) kan binnen enkele seconden uw foto op het
net staan. Naar verwachting zullen snel nieuwe concepten op het
internet ontstaan, omtrent VIP.s of andere gekke situaties.
Voor meer informatie kunt u contact opnemen met:
Golden Bytes, Marcel Wendt,
E: mwendt@goldenbytes.com
M: 06-54625290
T: 070-3025999.
Zelfregulering gehele SMS / MMS-branche
Doel van dit document is het aangeven van richtlijnen waar Golden
Bytes en aangesloten partijen reeds aan voldoen. Golden Bytes pleit er
voor dat de branche ook deze richtlijnen in acht gaat nemen, met als
doel een transparante markt voor de consument.
Dit ter bescherming van de consument en de markt, om zodoende een
eenduidige communicatie van de branche naar klanten te verkrijgen.
1. Behoefte aan betrouwbare informatie
2. Redelijke prijs
3. Duidelijke exitmogelijkheden voor consument
4. SMS dient duidelijke info te bevatten over helpdesk, website
of teletekst
5. SMS dient duidelijke afzenderinformatie te bevatten wie de
dienst levert.
6. Elk SMS concept of dienst moet een back up middels een website
hebben waarin transparante en correcte .Bepalingen en voorwaarden.
7. Gezamenlijke strijd tegen spamming
8. Kwaliteit uitbouwen door meer zelfregulering
Richtlijnen Golden Bytes
Bijgaand de richtlijnen die golden Bytes voor haar zelf in acht neemt
om haar diensten naar klanten en consumenten zo betrouwbaar mogelijk
te maken.
1 AAN- EN UITZETTEN DIENST
q Aanzetten van een abonnementsdienst . keyword. met on of aan
q Uitzetten van een abonnementsdienst .keyword. met off of uit
q Doel is in de toekomst om STOP te sturen naar een shortcode
waarbij dan alle diensten worden stopgezet. Dit is vanwege technische
aard nog niet bij alle codes mogelijk.
q Vanuit het verleden zijn er nog diverse spellen welke
geactiveerd worden dmv .JA., deactiveren gebeurt dan dmv .NEE..
2 INFO
De dagelijkse diensten worden minimaal 1 maal per week voorzien van
een website (URL) met de algemene voorwaarden en/of wijze van
stopzetten.
De dagelijkse diensten worden minimaal 1 maal per week voorzien van
het tarief.
In de SMS of MMS dient duidelijk de afzender (initiator) van de dienst
vermeld te staan.
3 TARIEF SERVICE
Golden Bytes wil verder een duidelijke vermelding van het tarief van
de dienst in de communicatie naar markt. Dit kan door een duidelijke
beschrijving op website of teletekst van de dienst met tarief, maar
zeker het tarief in de commercial of advertentie.
4 OMSCHRIJVING
Elke dienst zal voor deze wordt aangesloten met een korte omschrijving
dienen te worden aangemeld bij de operators en Golden Bytes. Indien
geen korte omschrijving zal de dienst niet aangesloten worden. Deze
korte omschrijving dient te worden aangemeld met het daarvoor bestemde
customer care formulier.
5 SERVICELIJN
Golden Bytes heeft als eerste in de mobiele branche een speciaal
telefoonnummer opengesteld voor vragen over diensten uit de markt.
Deze lijn dient als ondersteuning van al haar diensten en is t.b.v.
van de consument.
6 SPAM
Golden Bytes laat geen spam toe op haar netwerk en zal de partner
welke dit toch gaat verzenden onverwijld afsluiten van haar netwerk.
Tevens zal er in de sms berichten over het Golden Bytes netwerk alleen
de diensten en codes van Golden Bytes worden gecommuniceerd. Dit om de
overzichtelijkheid van aanbieders en diensten te behouden naar de
markt.
28 nov 02 16:20