Persbericht 02/164
Ministerie van Sociale Zaken
en Werkgelegenheid Directie
Communicatie
28 november 2002
Nr. 02/164
Administratieve last werkgevers kan vanaf 2006 met 200 miljoen
omlaag door vereenvoudiging regelgeving
De administratieve lasten voor bedrijven kunnen vanaf 2006 met
mogelijk 199 tot 234 miljoen euro per jaar dalen door vereenvoudiging
van de wetten en regelgeving op het gebied van arbeidsomstandigheden.
In combinatie met eerdere vereenvoudigingen verwacht demissionair
staatssecretaris Rutte van Sociale Zaken en Werkgelegenheid dat de
lasten voor werkgevers op dit beleidsterrein met aanzienlijk meer dan
25 procent zullen dalen.
Dit schrijft de staatssecretaris in een brief aan de Tweede Kamer. Uit
recent onderzoek blijkt dat bedrijven in 2001 een totale
administratieve last op het gebied van arbeidsomstandigheden droegen
van ongeveer 1,1 miljard euro. In het onderzoek werden 49 wetten,
besluiten en regelingen onder de loep genomen. Om de administratieve
lasten te verminderen, heeft het ministerie van Sociale Zaken en
Werkgelegenheid in de Commissie Kuipers overleg gevoerd met andere
departementen en met werkgevers- en werknemersorganisaties.
Met de vereenvoudigingen die staatssecretaris Rutte voorstelt, voldoet de regelgeving voor arbeidsomstandigheden aan de doelstelling van het kabinet om de administratieve lasten in 2006 met 25 procent te verlagen ten opzichte van 1994. Administratieve lasten zijn de kosten die het bedrijfsleven maakt om te voldoen aan informatieverplichtingen als gevolg van wetten en regelgeving. Het gaat bijvoorbeeld om informatie over keuringen van liften en machines, het aanvragen van vergunningen en het doen van ongevalsmeldingen.
De invoering van de nieuwe Arbeidsomstandighedenwet 1998 zorgde voor een verlichting van de administratieve lasten voor werkgevers van tenminste 120 miljoen euro per jaar. De winst kan vanaf 2006 met minimaal 199 miljoen euro per jaar oplopen door verdere vereenvoudiging van de regelgeving. De totale besparing komt daarmee tussen de 319 miljoen en 354 miljoen euro te liggen.
Staatssecretaris Rutte doet vier voorstellen om de administratieve lasten voor bedrijven verder te verminderen. De staatssecretaris wil de verplichting tot het houden van werkoverleg schrappen. Hij vindt dat werkoverleg een vanzelfsprekend onderdeel is van de bedrijfsvoering. Het is volgens hem geen taak van de overheid daartoe te verplichten. Verder stelt hij voor om het zogenaamde Arbeidsveiligheidsrapport, dat verplicht is voor sommige bedrijven die met gevaarlijke stoffen werken, te vervangen door een (beknoptere) aanvullende risico-inventarisatie en -evaluatie. In dit document moeten bedrijven de gevaren van het werk beschrijven.
De administratieve lasten zullen verder dalen door voorlichting over
de regels over arbeidsomstandigheden toegankelijker te maken.
Werkgevers hoeven dan minder moeite te doen om aan deze informatie te
komen. Vooral kleinere bedrijven kunnen baat hebben bij model
risico-inventarisatie en -evaluaties, RSI-handleidingen en goede
voorbeelden op het gebied van het terugdringen van ziekteverzuim. Ook
bekijkt Rutte de mogelijkheid om één elektronisch loket te maken waar
werkgevers vergunningen en ontheffingen kunnen aanvragen en verplichte
meldingen zoals ongevalsmeldingen kunnen doen.
Staatssecretaris Rutte gaat bovendien onderzoeken hoe de
administratieve lasten verder omlaag kunnen. Zo bestudeert hij de
mogelijkheid om met toepassing van informatie- en
communicatietechnologie de administratieve lasten door
ziekteverzuimmeldingen te verminderen.
Rutte benadrukt in zijn brief dat administratieve lasten niet per se
uit den boze zijn. Op het terrein van de arbeidsomstandigheden zijn
bepaalde regels en de administratieve lasten die daaruit voortvloeien
onvermijdelijk. Waar het de staatssecretaris om gaat, is dat de lasten
tot het noodzakelijke minimum worden beperkt.
---
De volgende Officiële publicatie(s) zijn gerelateerd aan
bovenstaande persbericht:
PDF publicatie Brief van staatssecretaris Rutte over het beleid ter
vermindering van administratieve lasten arbeidsomstandigheden