Gezamenlijk persbericht
Reactie op slaapverstoringsonderzoek TNO Nachtelijk vliegtuiglawaai aan banden
Amsterdam, 28 november 2002 --- De resultaten van het slaapverstoringsonderzoek van TNO benadrukken nogmaals het belang van een strenger nachtregime en strengere geluidsnormen voor Schiphol. Dat zeggen Milieudefensie, stichting Natuur en Milieu, Milieufederatie Noord- Holland en Platform leefmilieu regio Schiphol in een reactie op de vandaag gepubliceerde cijfers.
Uit het onderzoek van TNO naar de slaapverstoring in de Schipholregio
blijkt dat tienduizenden mensen door vliegtuiglawaai slechter slapen
en vooral ouderen in woongebieden met nachtelijk
vliegverkeer veel meer slaapmiddelen gebruiken dan elders. Het vroege
ochtenduur tussen 6.00 en 7.00 uur blijkt het ergste. De milieu- en
bewonersorganisaties concluderen dat het nachtregime
(waaronder de speciale nachtelijke vliegroutes) tot 07:00 uur zou
moeten gaan gelden, in plaats van tot 06:00 uur. De geluidsnormen
voor de nacht moeten ook tot 07:00 gaan gelden en bovendien strenger
worden.
De Tweede Kamer behandelt over enkele maanden het zogenaamde
verkeersbesluit bij de nieuwe wet luchtvaart. De organisaties vinden
dat de Tweede Kamer de nieuwe geluidsnormen voor de nacht en het
nachtregime zodanig zou moeten aanpassen dat de bevolking voldoende
wordt beschermd tegen slaapverstoring.
Niet streng genoeg
De overheid beloofde in de Planologische Kernbeslissing van 1995 dat
de geluidsregels van Schiphol zouden leiden tot: 'duidelijk minder
ernstig geluidsgehinderden en duidelijk minder slaapverstoorden dan
in 1990'. Milieudefensie, Stichting Natuur en Milieu, Platform
Leefmilieu Regio Schiphol en Milieufederatie vrezen dat de nieuwe wet
luchtvaart niet streng genoeg is om aan dit criterium te voldoen.
Pas in 2005 zal de overheid de nieuwe regels toetsen aan de eerder
gedane belofte. Voor omwonenden van Schiphol duurt dat te lang.
---