Katholieke Universiteit Nijmegen

Oratie prof. Lardinois
Spanning tussen wetenschap en literatuur in klassieke oudheid

Dat spanning tussen wetenschap, zoals bedreven op de universiteit, en literatuur, zoals ervaren door gewone lezers, bestond reeds in de klassieke oudheid. Prof. dr. André Lardinois, hoogleraar Grieks aan de KU Nijmegen, illustreert dat in zijn oratie donderdag 28 november. Hij doet dat aan de hand van een klassieke tekst over een wedstrijd tussen de Griekse leerdichter Hesiodus (vertegenwoordiger van de wetenschap) en de volksdichter Homerus (vertegenwoordiger van de verhalende literatuur) om te bepalen wie van hen de beste dichter en daarmee de wijste man van Griekenland was.
De nieuwe hoogleraar begint zijn verhaal met een politiek getint sprookje over koning Jan-Peter en een grote pot met geld, dat op beeldende wijze verhaalt over het verschil in aanzien tussen wetenschap en literatuur in onze moderne samenleving. De oratie vindt plaats om 15.45 uur in de Aula van de universiteit, Comeniuslaan 2.

De wedstrijd vindt plaats ten overstaan van koning Panedes en het verzamelde volk van de stad Chalcis. Hesiodus stelt Homerus eerst een serie moeilijke vragen die Homerus op behendige wijze beantwoordt. Vervolgens moeten beide dichters de mooiste passage uit hun poëzie voordragen. Homerus kiest voor enkele verzen uit de Ilias, Hesiodus voor een passage uit zijn gedicht de Werken & Dagen. Beide gedichten zijn ons uit de oudheid overgeleverd: de Ilias van Homerus verhaalt over de Trojaanse oorlog, terwijl de Werken & Dagen van Hesiodus een verhandeling bevat over de wijze waarop men rechtvaardig kan leveren, onder andere door de landbouw te bedrijven.
Het volk spreekt zijn voorkeur uit voor de poëzie van Homerus, maar de koning besluit de prijs toch aan Hesiodus te geven. Want het is juist, zo verklaart hij, dat degene die tot landbouw en vrede oproept de overwinning behaalt en niet de dichter die oorlogen en slachtpartijen beschrijft.

Tegenstelling leerdicht - verhalende poezië
De tekst over deze wedstrijd zegt ons weinig over de dichters zelf, maar des te meer over de receptie van hun werk in de oudheid: dus wat de Grieken ervan dachten, zegt Lardinois. Kennelijk proefden de oude Grieken een tegenstrijdigheid tussen deze twee dichters en tussen de twee teksten die zij citeren. Dat is ook niet verwonderlijk, vindt Lardinois, want de twee teksten vertegenwoordigen twee zeer verschillende tradities in de Griekse en daarmee tegelijkertijd de Europese literatuur. De Illias van Homerus behoort tot het genre van het verhalende epos. Daaruit ontwikkelde zich later ondermeer het klassieke drama en later de roman. De Werken & Dagen daarentegen is een leerdicht, waarin de verteller een verhandeling houdt over een bepaald onderwerp, in dit geval de landbouw. Het gedicht inspireerde verschillende latere leerdichters, met name in de Hellenistische tijd. De meeste navolging vond het echter in het filosofisch leerdicht en daaruit volgend, het wetenschappelijk tractaat. De tegenstelling tussen het leerdicht en de verhalende poëzie en de implicaties daarvan voor de wetenschappelijke bestudering van literatuur, vormt het centrale thema van de oratie.

Meer aandacht voor Homerisch geluid in wetenschap Het Homerische epos leert ons dat alle mensen leren door lijden. Het leert ons ook dat kennis die komt door lijden, diepgaander is dan kennis die met woorden wordt overgedragen. De Homerische kennis gaat niet uit van algemene regels, maar van een concreet geval, waarmee de lezer zelf een analogie trekt vanuit de eigen levenservaring. Ten tweede berust zij voor een belangrijk deel op een gevoel van medeleven. Homerus wil met zijn didactische redevoeringen (zoals die van Phoenix en Nestor) wellicht de beperkingen laten zien van het leerdicht, doceert Lardinois. Het leerdicht houdt geen rekening met de bijzondere kennis die door lijden komt en gaat met zijn algemene beschouwingen voorbij aan de unieke eigenschappen van individuele zaken.
Het Homerische geluid zou als bron van kennis meer serieus moeten worden genomen, zowel in de brede maatschappij als in het wetenschappelijk onderzoek, vindt Lardinois. Voor zover wetenschappelijk onderzoek ook algemene regels probeert te formuleren en zeer bewust de emoties van de onderzoeker buiten beschouwing laat, is Homerus´ kritiek ook op dit wetenschappelijke bedrijf van toepassing, zegt hij.

Recordaantallen studenten
André Lardinois, als docent Great Texts ook verbonden met het universitaire Honours Programma, vindt dat zo´n programma eigenlijk voor alle studenten verplicht zou moeten zijn, net als op verschillende Amerikaanse universiteiten het geval is. Met de komst van Lardinois is de Nijmeegse opleiding Griekse en Latijnse taal en cultuur nu goed op sterkte. De opleiding heeft zich het afgelopen jaar intensief ingezet onder meer voor onderwijs aan niet-classici en een avondprogramma voor a.s. leraren klassieke talen. Zowel deze cursussen als de opleiding Griekse en Latijnse Taal en Cultuur trekken recordaantallen studenten.

Prof. dr. A.P.M.H. Lardinois (1961, Watford G.B.) studeerde Griekse en Latijnse taal- en letterkunde aan de Vrije Universiteit Amsterdam, de Universiteit Utrecht en Princeton University (Masters en Ph.D). Het onderzoek van prof. Lardinois richt zich met name op de archaïsche en klassieke Griekse poëzie.

`Wetenschap, literatuur en de wedstrijd van Homerus en Hesiodus', oratie prof. dr. A.P.M.H. Lardinois, KU Nijmegen, 28 november 2002. De tekst van de rede is na 28 november te raadplegen op www.kun.nl/oraties
25-11-2002