Ingezonden persbericht

PERSBERICHT

Nieuwerkerk aan den IJssel, 28 november 2002

Ondanks slechtste jaar ooit vertrouwen in de toekomst

MyTravel Group plc heeft deze ochtend met een operationele winst van 4,3 miljoen Euro (2,8 miljoen GBP, voor e-commercekosten, buitengewone baten en lasten en goodwill) haar jaarresultaat bekend-gemaakt. Mede door nieuwe boekhoudmethodes is dit resultaat lager dan aanvankelijk verwacht. Er is een negatief resultaat van 113,6 miljoen Euro (72,8 miljoen GBP, voor belastingen, na buitengewone baten en lasten, e-commercekosten en goodwill). MyTravel Northern Europe AB, waar MyTravel Nederland onderdeel van is, heeft ruim 14,5 miljoen Euro winst gemaakt. De herfinanciering van de leningen van de MyTravel Group is verzekerd tot 31 december 2003.

Voor het afgelopen financiële jaar, 1 oktober 2001 tot en met 30 september 2002, wordt door MyTravel Northern Europe, inclusief Nederland, een winst (voor belasting, buitengewone baten en lasten en good-will) van 14,5 miljoen Euro gerapporteerd (2000/01: 59,7 miljoen). Het aantal verkochte vakan-ties was 2,1 miljoen (2000/01: 2,5 miljoen) en de omzet bedroeg 1,5 miljard Euro (2000/01:1,6 miljard). Het eerste kwartaal van het boekjaar stond onder grote druk als gevolg van de aansla-gen in de Verenigde Staten in september 2001 en door de tegenvallende economie in 2002 was de vraag naar vakanties lager waardoor vele vakanties tegen te lage prijzen werden verkocht.

MyTravel Northern Europe is met een marktaandeel van circa 40 procent marktleider in Scandinavië. Naast de Scandinavische landen zijn Polen en Nederland ook onderdeel van MyTravel Northern Europe. In Nederland vormen de meer dan 40 MyTravel Reiswinkels, de touroperators Marysol Vliegreizen, Sunair en Travel Trend en de merken FamilyCamp en NBBS samen MyTravel Nederland. Door deze touroperators werden in het afgelopen boekjaar meer dan 300.000 vakanties verkocht.

'Ook wij hebben een moeilijk jaar achter de rug maar hebben het ondanks de beperkte markt-groei op vele fronten toch beter gedaan dan vorig jaar', aldus Fred van Eijk, Chief Executive Officer MyTravel Nederland. 'De grote investeringen voor de MyTravel Reiswinkels en de daar-mee samenhangende e-commercekosten hebben op ons resultaat gedrukt. De MyTravel Group heeft een duidelijke streep gezet onder het afgelopen jaar en ik kijk met vertrouwen naar onze toekomst.


-2-

De boekingen lopen momenteel voor op vorig jaar, niet alleen in Nederland maar ook in andere markten van de groep. Met ons brede aanbod van onder andere chartervakanties (Marysol), autovakanties en korte verblijfsvakanties (Sunair/ FamilyCamp), verre reizen (Travel Trend/ NBBS) en losse tickets (Faretrend) kunnen we goed voldoen aan de veranderende vraag van de vakantieganger. De efficiëntie en rentabiliteit zullen verder toenemen door de reeds in april 2001 ingezette reorganisatie, in combinatie met de nodige investeringen. Met de overname van NBBS Reiswinkels, nu MyTravel Reiswinkels, hebben wij onze positie op de Nederlandse markt verder verstevigd.'

De touroperator-activiteiten
Door onder andere een scherp inkoopbeleid heeft Marysol Vliegvakanties, ondanks een tegenvallende markt voor chartervakanties in Europa voor zomer 2002 een bezettingsgraad van 95,8% weten te behalen die aanzienlijk hoger was dan zomer 2001. Ook de bezettings-graad van de accommodaties is verbeterd. Met 8,3% meer passagiers in 2001/02 profiteerde Sunair van de veranderende markt en synergie binnen MyTravel Nederland. Autovakanties Europa behaalde 18% meer passagiers in de zomer (markt volgens NIPO: + 2,27%). Door de aanslagen van september 2001 in de Verenigde Staten heeft Travel Trend (inclusief NBBS) een moeilijk jaar achter de rug. Het USA/Canada-programma was de belangrijkste pijler, door het brede aanbod van andere verre vakanties en het goed inspelen op de markt heeft Travel Trend zich goed weten te herstellen maar heeft in 2001/02 18% minder omzet behaald. Het in februari verschenen programma onder de naam NBBS heeft hieraan een positieve bijdrage geleverd. De vraag naar losse tickets is bij Faretrend flink gestegen en maakte over het hele boekjaar een groei door van 31% (zomer 2002: 48,2 %).

MyTravel Reiswinkels
De in oktober 2001 overgenomen Reiswinkels werden eind 2001/begin 2002 omgedoopt tot MyTravel Reiswinkels. Daarmee was Nederland het eerste land binnen de gehele MyTravel Group met een compleet netwerk van MyTravel Reiswinkels. De MyTravel Reiswinkels bieden een compleet aanbod vakanties, niet alleen van MyTravel als andere touroperators, en tickets. Deze verkoop wordt ondersteund door het MyTravel Contact Centre en de MyTravel website waar een gedeelte van het aanbod online te boeken is. In het afgelopen boekjaar is veel geïnvesteerd in een nieuwe infrastructuur, personeel en trainingen. De synergie tussen de MyTravel Reiswinkels en de touroperator-activiteiten was vooral in de zomer goed merkbaar en zet zich voort.

Marktaandeel van vakanties op basis van een lijndienstvlucht is stijgende Een trend die in Nederland al langer merkbaar is, zet zich ook door in Noord-Europa: het aandeel van vliegvakanties op basis van een lijndienst is stijgende. Met name een touroperator als Sunair profiteert hiervan maar ook Travel Trend, ondanks de tegenvallende markt voor verre reizen. Binnen MyTravel Northern Europe bekleden deze touroperators een voortrekkers-rol. Het totale aandeel van vakanties op basis van een lijndienst bedraagt reeds meer dan 10 procent van het totaal binnen MyTravel Northern Europe.


-3-

De toekomst
De resultaten voor het komende winterseizoen laten overal een stijging zien ten opzichte van vorig jaar. Marysol behaalde voor oktober een bezettingsgraad van 98% en voor de volgende maanden zal deze een dergelijk hoog niveau behalen. Voor onze niet-charter activiteiten (Sunair, Travel Trend en Faretrend) geldt hetzelfde: ook hier zijn de resultaten beter dan vorig jaar en beter dan verwacht. Sunair plust ruim 20% qua omzet ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Travel Trend (inclusief NBBS) laat voor het eerste kwartaal een omzetstijging van meer dan 25% zien (versus oktober-december 2001). Uitschieter is USA/Canada met +114% (NIPO: +63%). Faretrend (de losse ticketverkoop) heeft de omzet bijna verdubbeld ten opzichte van vorig jaar en dat is ruim boven de verwachtingen. De omzet in de MyTravel Reiswinkels is stijgende en het resultaat ligt in de lijn der verwachtingen.

'Wij zullen kritisch naar onze activiteiten kijken, net als de gehele MyTravel Group', aldus Fred van Eijk. 'Door de investeringen van het afgelopen jaar in combinatie met continuerende kostenbesparende maatregelen, de resultaten van de eerste maanden van ons nieuwe boekjaar en de plannen voor de komende maanden heb ik vertrouwen in de toekomst.'

Voor een nadere toelichting omtrent dit persbericht kunt u telefonisch contact opnemen met: Fred van Eijk, CEO MyTravel Nederland, 0180 39 33 00 Marc Van Maldegem, Manager PR MyTravel Nederland, 0180 39 34 66