Ministerie van Landbouw, Natuurbeheer en Visserij

De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van

uw kenmerk

ons kenmerk
Viss. 2002/7171
datum
29-11-2002

onderwerp
Verslag van de Visserijraad 28-11-2002
TRC 2002/10243

bijlagen

Geachte Voorzitter,

Hierbij doe ik u ten behoeve van het overleg over de visserij-onderdelen van de LNV-begroting op 2 december 2002 het visserijgedeelte van het verslag van de op 27 en 28 november gehouden landbouw- en visserijraad toekomen. Dit overeenkomstig mijn toezegging in het Algemeen Overleg met de vaste Kamercommissie voor Landbouw, Natuurbeheer en Visserij op 21 november jl. Het verslag over de overige agendapunten zal spoedig volgen.

datum
29-11-2002

kenmerk
Viss. 2002/7171

bijlage

Agendapunt 7: Herziening Gemeenschappelijk Visserijbeleid.

De Raad werd voorafgegaan door een trilateraal overleg tussen Voorzitterschap, Europese Commissie en de lidstaten. Tijdens dit overleg ben ik ingegaan op de hoofdzaken die voor Nederland bij de hervorming van het visserijbeleid van belang zijn. Evenals de Europese Commissie ben ik van mening dat vernieuwings- en moderniseringssteun afgeschaft dient te worden, maar ik heb wel aangegeven dat op dit meest controversiële onderdeel van de hervorming een compromis gevonden moet worden en dat ik mij ten aanzien van een in de tijd en omvang beperkte afwijking van het Commissievoorstel constructief zal opstellen. Dit uiteraard onder voorwaarde dat in een dergelijk compromis ook de Nederlandse wensen bevredigend geregeld moeten zijn. Ik heb bepleit dat in de huidige voorstellen twee belemmeringen moeten worden weggenomen die een effectieve sanering in de weg staan.

In de eerste plaats moet om in aanmerking te komen voor de saneringsnoodmaatregel volledig aan het Meerjarig Oriëntatie Programma worden voldaan. Ik acht dit niet een juiste afweging. Immers lidstaten die in aanzienlijke mate getroffen worden door herstelmaatregelen moeten, ongeacht de MOP-situatie, gebruik kunnen maken van de noodmaatregel. In de tweede plaats heb ik met verwijzing naar de communautaire en nationale budgettaire consequenties van het voorgestelde verkoopverbod van gesaneerde vaartuigen aan derde landen aangedrongen een analyse uit te voeren inzake alle voor- en nadelen van een dergelijk verbod.

Ten aanzien van de relatieve stabiliteit (verdeelsleutel toegestane vangstmogelijkheden over lidstaten) heb ik met klem aangegeven dat dit verdelingssysteem tot nu toe bevredigend heeft gefunctioneerd en dat een juridische grondslag voor relatieve stabiliteit niet acceptabel is. Immers op basis van de huidige intergouvernementele afspraken heeft elke lidstaat een exclusief recht op een aandeel in de toegestane vangstmogelijkheden, terwijl een juridische grondslag betekent dat dit recht gedeeld zou gaan worden met de overige lidstaten en de Europese Commissie.
Met betrekking tot de toegang tot de wateren heb ik mij verzet tegen een automatische beëindiging van het 12 mijlszone regime per 31 december 2012 en een herzieningsclausule bepleit. Ten aanzien van de Spaans/Portugese toegang tot de Noordzee heb ik wederom zorgen geuit over de mogelijke hogere visserijdruk en de Commissie opgeroepen een oplossing te helpen zoeken.

Ik heb benadrukt dat op het terrein van handhaving en controle schort aan een level playing field. Met het oog op het bereiken van een gelijkwaardig controleniveau heb ik communautaire benchmarks voor intensiteit en kwaliteit van controle bepleit.
Ten aanzien van de rol van de Regionale Advies Raden heb ik geconstateerd dat deze enigszins is versterkt, maar dat een invulling van het thema good governance voor Nederland van belang blijft. Ten slotte heb ik erop gewezen dat de financiële dekking van de voorstellen binnen de bestaande financiële voorzieningen gevonden moet worden.

Tijdens de plenaire Raadszitting heeft het Voorzitterschap aangegeven dat er voor moderniserings- en vernieuwingssteun geen overeenstemming is gevonden. Er zal alles aan gedaan moeten worden om in december tot overeenstemming te komen. Ook Commissaris Fischler bevestigde dit maar stelde niet tot elke prijs een compromis te willen. De hervorming van het Gemeenschappelijk Visserijbeleid mag niet uitdraaien op een window-dressing operatie. Over een aantal moeilijke onderwerpen zal in een totaal pakket overeenstemming bereikt moeten worden.

Agendapunt 8: Voorstel voor een herstelplan voor kabeljauw en heek

Voorafgaand aan de plenaire behandeling vond een bilateraal gesprek plaats met het Voorzitterschap en de Commissie. Tijdens dit overleg heb ik een reactie gegeven op de nieuwe ideeën die de Commissie recentelijk heeft gepresenteerd. Daarin worden zeer drastische beperkingen voorgesteld voor de kabeljauwvisserij en direct geassocieerde soorten. Ook is daarin een zeer forse reductie van de platvisvisserij opgenomen. De visserijsterfte van schol zou 40 % verminderd moeten worden en die van tong 30%. De platvissector zou daarnaast het aantal zeedagen met 40% moeten verminderen.

Zowel tijdens het bilaterale overleg als ook in het plenaire debat heb ik aangegeven de noodzaak in te zien van ingrijpende maatregelen voor de bescherming van kabeljauw.
Ik heb aangegeven dat ik in het licht van de zeer zorgelijke kabeljauwstand zonder meer de voorkeur geef aan moratorium op de kabeljauwvisserij maar dat de overwegingen van de Commissie om hiervan af te wijken ook te begrijpen zijn. Dit onder voorwaarde dat de lasten niet op anderen worden afgewenteld. Ik heb uiteengezet dat ik een aantal fundamentele problemen heb met de uitgangspunten en ideeën van de Commissie. Daarbij heb ik vooral gewezen op de disproportionele last die met name op de platvisvloot wordt gelegd. Ik heb bepleit dat de werkelijke veroorzakers van de problemen ook de grootste bijdrage aan het herstel leveren. Tenslotte heb ik benadrukt dat ik verwacht dat de Commissie met voorstellen komt waarvoor draagvlak gecreëerd kan worden en dat Nederland proportioneel bereid is een bijdrage te leveren in het herstelplan.

Ook andere lidstaten spraken hun grote zorgen uit over de stand van de kabeljauw. Met name Zweden en Duitsland dringen aan op een moratorium op de kabeljauwvisserij. Andere lidstaten bepleiten een herstelstrategie, maar enkele lidstaten hebben grote problemen met het voorgestelde visserij-inspanningsregime. In verschillende reacties werd ook aangedrongen op een eerlijker verdeling van de lasten van het plan. Alleen België steunt openlijk de Nederlandse positie ten aanzien van platvis.

De Commissaris heeft in zijn reactie aangegeven dat hij - in het licht van de recente ICES-adviezen - het originele voorstel wel moet aanscherpen. Hij citeerde in dit verband het (negatieve) ICES-advies met betrekking tot de platvisvisserij. Hij deelt niet de mening dat bepaalde visserijen vanuit de herstelplanstrategie onevenredig grote bijdragen moeten leveren. De Commissaris heeft nogmaals de noodzaak van besluitvorming tijdens de Visserijraad van december benadrukt.

Agendapunt 9: Mededelingen van de Commissie aan Raad en Europees Parlement
a. Plan van actie in verband met de sociaal-economische consequenties van de hervorming van het visserijbeleid.
De Raad neemt kennis van de toelichting door Commissaris Fischler. De sociaal-economische analyse geeft aan dat het zeer lastig is om een precieze schatting te doen van de effecten van de hervormingsvoorstellen. De Commissie stelt geen extra middelen beschikbaar voor opvang van deze effecten. Uitgaande van de oorspronkelijke hervormingsvoorstellen van de Commissie zouden de lidstaten 611 miljoen euro beschikbaar kunnen stellen door herprogrammering en ook vanuit regionale structuurfondsen kunnen middelen worden ingezet voor sociaal-economische begeleiding. b. Plan van aanpak discards (teruggooi)
De Raad neemt kennis van de toelichting door Commissaris Fischler. In het plan is een analyse van de discardsproblematiek opgenomen en wordt een aantal acties geformuleerd om tot vermindering van de discards te komen. De Commissie zal deze acties het komende jaar uitwerken en bespreken met de lidstaten en de stake-holders. Een aantal lidstaten deelt de analyse van de Commissie. Mijnerzijds is aangegeven dat alle voorgestelde maatregelen gericht op beperking van discards in samenhang met de besluitvorming in december bezien moeten worden.

Agendapunt 11: Diversen

De Raad neemt kennis van informatie van de Spaanse delegatie over de Internationale Conferentie over de illegale visserij. De conclusies van deze Conferentie zullen worden voorgelegd aan de volgende FAO-Raad in 2003. Commissaris Fischler merkte op dat de conclusies van de Conferentie geheel in lijn zijn met het door de Commissie opgestelde Actieplan inzake de illegale visserij.
De Spaanse delegatie informeert de Raad over de getroffen visserijmaatregelen in verband met de ramp met de olietanker Prestige voor de Spaanse kust. Deze delegatie verzoekt de Commissie om ten aanzien van de inzet van de structuurfondsen een soepele houding in te nemen. Commissaris Fischler stelt binnen de bestaande mogelijkheden naar oplossingen te zoeken.

De staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,

ir. B.J. Odink


---