De Voorzitter van de Tweede Kamer der Staten-Generaal
Postbus 20018
2500 EA Den Haag
uw brief van
uw kenmerk
ons kenmerk
Viss. 2002/7171
datum
29-11-2002
onderwerp
Verslag van de Visserijraad 28-11-2002
TRC 2002/10243
bijlagen
Geachte Voorzitter,
Hierbij doe ik u ten behoeve van het overleg over de visserij-onderdelen van de LNV-begroting op 2 december 2002 het visserijgedeelte van het verslag van de op 27 en 28 november gehouden landbouw- en visserijraad toekomen. Dit overeenkomstig mijn toezegging in het Algemeen Overleg met de vaste Kamercommissie voor Landbouw, Natuurbeheer en Visserij op 21 november jl. Het verslag over de overige agendapunten zal spoedig volgen.
datum
29-11-2002
kenmerk
Viss. 2002/7171
bijlage
Agendapunt 7: Herziening Gemeenschappelijk Visserijbeleid.
De Raad werd voorafgegaan door een trilateraal overleg tussen Voorzitterschap, Europese Commissie en de lidstaten. Tijdens dit overleg ben ik ingegaan op de hoofdzaken die voor Nederland bij de hervorming van het visserijbeleid van belang zijn. Evenals de Europese Commissie ben ik van mening dat vernieuwings- en moderniseringssteun afgeschaft dient te worden, maar ik heb wel aangegeven dat op dit meest controversiële onderdeel van de hervorming een compromis gevonden moet worden en dat ik mij ten aanzien van een in de tijd en omvang beperkte afwijking van het Commissievoorstel constructief zal opstellen. Dit uiteraard onder voorwaarde dat in een dergelijk compromis ook de Nederlandse wensen bevredigend geregeld moeten zijn. Ik heb bepleit dat in de huidige voorstellen twee belemmeringen moeten worden weggenomen die een effectieve sanering in de weg staan.
In de eerste plaats moet om in aanmerking te komen voor de
saneringsnoodmaatregel volledig aan het Meerjarig Oriëntatie Programma
worden voldaan. Ik acht dit niet een juiste afweging. Immers lidstaten
die in aanzienlijke mate getroffen worden door herstelmaatregelen
moeten, ongeacht de MOP-situatie, gebruik kunnen maken van de
noodmaatregel. In de tweede plaats heb ik met verwijzing naar de
communautaire en nationale budgettaire consequenties van het
voorgestelde verkoopverbod van gesaneerde vaartuigen aan derde landen
aangedrongen een analyse uit te voeren inzake alle voor- en nadelen
van een dergelijk verbod.
Ten aanzien van de relatieve stabiliteit (verdeelsleutel toegestane
vangstmogelijkheden over lidstaten) heb ik met klem aangegeven dat dit
verdelingssysteem tot nu toe bevredigend heeft gefunctioneerd en dat
een juridische grondslag voor relatieve stabiliteit niet acceptabel
is. Immers op basis van de huidige intergouvernementele afspraken
heeft elke lidstaat een exclusief recht op een aandeel in de
toegestane vangstmogelijkheden, terwijl een juridische grondslag
betekent dat dit recht gedeeld zou gaan worden met de overige
lidstaten en de Europese Commissie.
Met betrekking tot de toegang tot de wateren heb ik mij verzet tegen
een automatische beëindiging van het 12 mijlszone regime per 31
december 2012 en een herzieningsclausule bepleit. Ten aanzien van de
Spaans/Portugese toegang tot de Noordzee heb ik wederom zorgen geuit
over de mogelijke hogere visserijdruk en de Commissie opgeroepen een
oplossing te helpen zoeken.
Ik heb benadrukt dat op het terrein van handhaving en controle schort
aan een level playing field. Met het oog op het bereiken van een
gelijkwaardig controleniveau heb ik communautaire benchmarks voor
intensiteit en kwaliteit van controle bepleit.
Ten aanzien van de rol van de Regionale Advies Raden heb ik
geconstateerd dat deze enigszins is versterkt, maar dat een invulling
van het thema good governance voor Nederland van belang blijft.
Ten slotte heb ik erop gewezen dat de financiële dekking van de
voorstellen binnen de bestaande financiële voorzieningen gevonden moet
worden.
Tijdens de plenaire Raadszitting heeft het Voorzitterschap aangegeven
dat er voor moderniserings- en vernieuwingssteun geen overeenstemming
is gevonden. Er zal alles aan gedaan moeten worden om in december tot
overeenstemming te komen. Ook Commissaris Fischler bevestigde dit maar
stelde niet tot elke prijs een compromis te willen. De hervorming van
het Gemeenschappelijk Visserijbeleid mag niet uitdraaien op een
window-dressing operatie. Over een aantal moeilijke onderwerpen zal in
een totaal pakket overeenstemming bereikt moeten worden.
Agendapunt 8: Voorstel voor een herstelplan voor kabeljauw en heek
Voorafgaand aan de plenaire behandeling vond een bilateraal gesprek plaats met het Voorzitterschap en de Commissie. Tijdens dit overleg heb ik een reactie gegeven op de nieuwe ideeën die de Commissie recentelijk heeft gepresenteerd. Daarin worden zeer drastische beperkingen voorgesteld voor de kabeljauwvisserij en direct geassocieerde soorten. Ook is daarin een zeer forse reductie van de platvisvisserij opgenomen. De visserijsterfte van schol zou 40 % verminderd moeten worden en die van tong 30%. De platvissector zou daarnaast het aantal zeedagen met 40% moeten verminderen.
Zowel tijdens het bilaterale overleg als ook in het plenaire debat heb
ik aangegeven de noodzaak in te zien van ingrijpende maatregelen voor
de bescherming van kabeljauw.
Ik heb aangegeven dat ik in het licht van de zeer zorgelijke
kabeljauwstand zonder meer de voorkeur geef aan moratorium op de
kabeljauwvisserij maar dat de overwegingen van de Commissie om hiervan
af te wijken ook te begrijpen zijn. Dit onder voorwaarde dat de lasten
niet op anderen worden afgewenteld. Ik heb uiteengezet dat ik een
aantal fundamentele problemen heb met de uitgangspunten en ideeën van
de Commissie. Daarbij heb ik vooral gewezen op de disproportionele
last die met name op de platvisvloot wordt gelegd. Ik heb bepleit dat
de werkelijke veroorzakers van de problemen ook de grootste bijdrage
aan het herstel leveren. Tenslotte heb ik benadrukt dat ik verwacht
dat de Commissie met voorstellen komt waarvoor draagvlak gecreëerd kan
worden en dat Nederland proportioneel bereid is een bijdrage te
leveren in het herstelplan.
Ook andere lidstaten spraken hun grote zorgen uit over de stand van de
kabeljauw. Met name Zweden en Duitsland dringen aan op een moratorium
op de kabeljauwvisserij. Andere lidstaten bepleiten een
herstelstrategie, maar enkele lidstaten hebben grote problemen met het
voorgestelde visserij-inspanningsregime. In verschillende reacties
werd ook aangedrongen op een eerlijker verdeling van de lasten van het
plan. Alleen België steunt openlijk de Nederlandse positie ten aanzien
van platvis.
De Commissaris heeft in zijn reactie aangegeven dat hij - in het licht
van de recente ICES-adviezen - het originele voorstel wel moet
aanscherpen. Hij citeerde in dit verband het (negatieve) ICES-advies
met betrekking tot de platvisvisserij. Hij deelt niet de mening dat
bepaalde visserijen vanuit de herstelplanstrategie onevenredig grote
bijdragen moeten leveren. De Commissaris heeft nogmaals de noodzaak
van besluitvorming tijdens de Visserijraad van december benadrukt.
Agendapunt 9: Mededelingen van de Commissie aan Raad en Europees
Parlement
a. Plan van actie in verband met de sociaal-economische consequenties
van de hervorming van het visserijbeleid.
De Raad neemt kennis van de toelichting door Commissaris Fischler.
De sociaal-economische analyse geeft aan dat het zeer lastig is om
een precieze schatting te doen van de effecten van de
hervormingsvoorstellen. De Commissie stelt geen extra middelen
beschikbaar voor opvang van deze effecten. Uitgaande van de
oorspronkelijke hervormingsvoorstellen van de Commissie zouden de
lidstaten 611 miljoen euro beschikbaar kunnen stellen door
herprogrammering en ook vanuit regionale structuurfondsen kunnen
middelen worden ingezet voor sociaal-economische begeleiding.
b. Plan van aanpak discards (teruggooi)
De Raad neemt kennis van de toelichting door Commissaris Fischler.
In het plan is een analyse van de discardsproblematiek opgenomen
en wordt een aantal acties geformuleerd om tot vermindering van de
discards te komen. De Commissie zal deze acties het komende jaar
uitwerken en bespreken met de lidstaten en de stake-holders. Een
aantal lidstaten deelt de analyse van de Commissie. Mijnerzijds is
aangegeven dat alle voorgestelde maatregelen gericht op beperking
van discards in samenhang met de besluitvorming in december bezien
moeten worden.
Agendapunt 11: Diversen
De Raad neemt kennis van informatie van de Spaanse delegatie over de
Internationale Conferentie over de illegale visserij. De conclusies
van deze Conferentie zullen worden voorgelegd aan de volgende FAO-Raad
in 2003. Commissaris Fischler merkte op dat de conclusies van de
Conferentie geheel in lijn zijn met het door de Commissie opgestelde
Actieplan inzake de illegale visserij.
De Spaanse delegatie informeert de Raad over de getroffen
visserijmaatregelen in verband met de ramp met de olietanker Prestige
voor de Spaanse kust. Deze delegatie verzoekt de Commissie om ten
aanzien van de inzet van de structuurfondsen een soepele houding in te
nemen. Commissaris Fischler stelt binnen de bestaande mogelijkheden
naar oplossingen te zoeken.
De staatssecretaris van Landbouw, Natuurbeheer
en Visserij,
ir. B.J. Odink
---