P E R S B E R I C H T
Internationale Niet-Winkeldag valt op 30 november
EINDHOVEN - De jaarlijkse Internationale Niet-Winkeldag valt
dit jaar op zaterdag 30 november. Naar verwachting zullen
consumenten overal in Nederland en in tientallen andere landen
op die dag met ludieke acties hun protest tegen de Westerse
consumptiecultuur vormgeven.
De Niet-Winkeldag ('Buy Nothing Day') is de protestdag bij
uitstek van iedereen die zich verzet tegen het consumentisme,
het najagen van economische groei, de macht van de grote
bedrijven, de 24-uur-stressmaatschappij, de zevendaagse koopweek
en een leven in dienst van de economie.
Koop niets!
Een nieuw product is volop verkrijgbaar op 30 november: het
product Niets! Er is veel vraag naar Niets. Miljoenen mensen
hebben Niets nodig. Het nieuwe product is nu verkrijgbaar voor
een aantrekkelijke prijs: je krijgt Niets voor niets. De
toepassingsmogelijkheden zijn legio. Niets geeft ruimte in huis,
vraagt geen onderhoud, hoeft niet verzekerd te worden en
verbruikt geen energie. Het geeft zelfs energie, want voor Niets
gaat de zon op. Niets is beter! Koop Niets!
Milieu en eerlijk delen
Niets kopen komt bovendien het milieu ten goede. Elk product
kost grondstoffen en energie tijdens de productie en het
gebruik. En na gebruik doet het de afvalhopen groeien.
Niets kopen bevordert een rechtvaardiger verdeling van de
rijkdommen die de aarde biedt. Momenteel verbruikt de rijkste
twintig procent van de wereldbevolking (Europa, Noord-Amerika,
Japan, Australie) 86 procent van de beschikbare grondstoffen en
energie. En toch lopen er in die landen mensen rond die beweren
dat ze nog niet genoeg hebben en dat de economie verder moet
groeien!
Gewoon genoeg
Een groeiende groep Nederlanders is het zat om steeds maar
achter meer materiele welvaart aan te jagen. De prijs die ze
ervoor betalen - leven in een voortdurende stress - is te hoog
geworden. Het product Niets geeft ruimte en vrijheid, en het
spaart enorm veel tijd. Minder geld hoeven verdienen, minder
hoeven winkelen, minder naar reclamespots op de tv hoeven
kijken, minder hoeven opletten wat de buren hebben
aangeschaft...
Opeens is er ruimte voor de dingen die echt tellen: een boek
lezen, een filosofisch gesprek voeren, luisteren naar de vogels,
een potje schaken, een paar dagen niks doen en onthaasten. De
mooiste dingen zijn niet te koop, dus daarvoor hoef je in elk
geval niet naar de winkel!
De Niet-Winkeldag ('Buy Nothing Day') ontstond in 1992 in
Canada. Omslag werkplaats voor duurzame ontwikkeling heeft de
Niet-Winkeldag in 1995 in Nederland geintroduceerd.
De campagne is jaar na jaar gegroeid en heeft zich uitgebreid
naar andere landen.
-----
Noten voor de pers
* Voor nadere informatie 040-2910295
Dick Verheul en Marta Resink
Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling
* Achtergronden en laatste nieuws op
http://www.koopniets.nl
-- Lees ZOZ - tijdschrift voor doen-denkers - vraag proefnummer!
Omslag - Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling - omslag@omslag.nl
Postbus 81 - 5600 AB Eindhoven - 040-2910295 - http://www.omslag.nl