Ingezonden persbericht

P E R S B E R I C H T

Internationale Niet-Winkeldag valt op 30 november

EINDHOVEN - De jaarlijkse Internationale Niet-Winkeldag valt dit jaar op zaterdag 30 november. Naar verwachting zullen consumenten overal in Nederland en in tientallen andere landen op die dag met ludieke acties hun protest tegen de Westerse consumptiecultuur vormgeven.

De Niet-Winkeldag ('Buy Nothing Day') is de protestdag bij uitstek van iedereen die zich verzet tegen het consumentisme, het najagen van economische groei, de macht van de grote bedrijven, de 24-uur-stressmaatschappij, de zevendaagse koopweek en een leven in dienst van de economie.

Koop niets!

Een nieuw product is volop verkrijgbaar op 30 november: het product Niets! Er is veel vraag naar Niets. Miljoenen mensen hebben Niets nodig. Het nieuwe product is nu verkrijgbaar voor een aantrekkelijke prijs: je krijgt Niets voor niets. De toepassingsmogelijkheden zijn legio. Niets geeft ruimte in huis, vraagt geen onderhoud, hoeft niet verzekerd te worden en verbruikt geen energie. Het geeft zelfs energie, want voor Niets gaat de zon op. Niets is beter! Koop Niets!

Milieu en eerlijk delen

Niets kopen komt bovendien het milieu ten goede. Elk product kost grondstoffen en energie tijdens de productie en het gebruik. En na gebruik doet het de afvalhopen groeien.

Niets kopen bevordert een rechtvaardiger verdeling van de rijkdommen die de aarde biedt. Momenteel verbruikt de rijkste twintig procent van de wereldbevolking (Europa, Noord-Amerika, Japan, Australie) 86 procent van de beschikbare grondstoffen en energie. En toch lopen er in die landen mensen rond die beweren dat ze nog niet genoeg hebben en dat de economie verder moet groeien!

Gewoon genoeg

Een groeiende groep Nederlanders is het zat om steeds maar achter meer materiele welvaart aan te jagen. De prijs die ze ervoor betalen - leven in een voortdurende stress - is te hoog geworden. Het product Niets geeft ruimte en vrijheid, en het spaart enorm veel tijd. Minder geld hoeven verdienen, minder hoeven winkelen, minder naar reclamespots op de tv hoeven kijken, minder hoeven opletten wat de buren hebben aangeschaft...

Opeens is er ruimte voor de dingen die echt tellen: een boek lezen, een filosofisch gesprek voeren, luisteren naar de vogels, een potje schaken, een paar dagen niks doen en onthaasten. De mooiste dingen zijn niet te koop, dus daarvoor hoef je in elk geval niet naar de winkel!

De Niet-Winkeldag ('Buy Nothing Day') ontstond in 1992 in Canada. Omslag werkplaats voor duurzame ontwikkeling heeft de Niet-Winkeldag in 1995 in Nederland geintroduceerd. De campagne is jaar na jaar gegroeid en heeft zich uitgebreid naar andere landen.


-----

Noten voor de pers


* Voor nadere informatie 040-2910295
Dick Verheul en Marta Resink
Omslag, Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling


* Achtergronden en laatste nieuws op
http://www.koopniets.nl


-- Lees ZOZ - tijdschrift voor doen-denkers - vraag proefnummer! Omslag - Werkplaats voor Duurzame Ontwikkeling - omslag@omslag.nl Postbus 81 - 5600 AB Eindhoven - 040-2910295 - http://www.omslag.nl