Beste lezer,
Vandaag is "Ouders bij de les. Betrokkenheid van ouders bij de school van hun kinderen." verschenen.
ISBN: 9037700918
199 paginas, prijs EUR 19,90
Hieronder volgt een beknopte samenvatting. Wilt u meer weten,
raadpleeg onze website: http://www.scp.nl/boeken/titels/2002-14/nl/metainfo.htm
In het funderend onderwijs neemt de rijksoverheid een steeds terughoudender
rol in, door bevoegdheden over te dragen aan gemeenten, schoolbesturen
en de schoolleiding. Ook de ouders bedenkt zij een taak toe. Een grotere
invloed van de ouders zou de kwaliteit van het onderwijs ten goede
komen. Of de ouders daar ook zo over denken, en behoefte hebben aan
een prominentere rol, is echter niet duidelijk. Daarom is deze studie
de ouders gevraagd hoe zij zich opstellen tegenover de school en wat
hun opvattingen zijn over school en onderwijs.
Allereerst wordt
gekeken naar de betrokkenheid van ouders bij de school van hun kinderen.
Ingegaan wordt op hun participatie in schoolorganen (bijvoorbeeld
ouderraad) en activiteiten (bijvoorbeeld excursies), en hun rol in
het onderwijs zoals die door hen wordt gezien. Ook komen daarbij verschillen
aan bod, tussen ouders onderling en tussen ouders van kinderen in
het basis- en het voortgezet onderwijs. Hebben ouders en overheid
bovendien wel dezelfde opvattingen over ouderparticipatie?
Een
heikel punt is vervolgens de financiële ouderbijdrage, immer onderwerp
van discussies. Hier wordt gekeken of de ouders bekend zijn met de
hoogte en bestemming van die bijdrage, en dat die feitelijk vrijwillig
is. Ook is hun gevraagd hoe zij over de bijdrage en eventuele verhogingen
denken.
Tot slot wordt ingegaan op de indeling van de schoolweek
en tussen- en naschoolse opvang, onderwerpen die grote maatschappelijke belangstelling genieten. Vooral de onverwachte en structurele uitval van lessen houdt de gemoederen bezig. Wat zijn de ervaringen van ouders hiermee en hoe luiden hun wensen? Dit onderzoek brengt dat alles in kaart.