Ontwerp nieuwe milileuvergunning Maastricht Aachen Airport (348)
Gedeputeerde Staten hebben in ontwerp een milieuvergunning vastgesteld
voor Maastricht Aachen Airport. De ontwerpbeschikking volgens de Wet
milieubeheer heeft betrekking op de huidige landgebonden activiteiten
op de luchthaven. De luchtgebonden activiteiten zoals het taxiën,
vertrekken en aankomen van vliegtuigen behoren niet tot deze
vergunning maar vallen onder de werkings-sfeer van de Luchtvaartwet.
De Provincie legt de ontwerpvergunning begin december ter inzage. Na
het verwerken van reacties zullen GS een definitieve vergunning
vaststellen.
De ontwerp-milieuvergunning voor het vliegveld bevat voorwaarden op
het gebied van geluid (het proefdraaien van vliegtuigmotoren en het
verjagen van vogels) en de tussenopslag tijdens vervoer van
gevaarlijke stoffen. De luchthaven heeft nu nog een Wm-vergunning van
de gemeente Beek, waarin deze onderdelen niet zijn opgenomen.
Geluid
De ontwerpvergunning bevat onder meer eisen voor het proefdraaien van
vliegtuig-motoren. Dat is nodig na onderhoud en reparatie. De
ontwerpvergunning schrijft voor dat de luchthaven per 1 januari 2005
een afgeschermde proefdraaiplaats moet hebben (kosten: ruim 2
miljoen). De gekozen locatie daarvoor ligt aan de A2. Een afgeschermde
proefdraaiplaats betekent een aanzienlijke verbetering ten opzicht van
de huidige situatie en is op dit moment het maximaal haalbare. Alleen
(toekomstig ) stillere vliegtuigmotoren kunnen zorgen voor een verdere
afname van het geluid tijdens proefdraaien. Ook het onderdeel
Bird-control is in de ontwerpvergunning geregeld. Het verjagen van
vogels op en rond het vliegveld is noodzakelijk voor de veiligheid.
Maastricht Aachen Airport wil hiervoor knalapparaten gaan inzetten.
Die leveren minder geluidoverlast op dan de huidige methoden.
Overigens leveren ook die weinig klachten op.
Gevaarlijke stoffen
De ontwerp-milieuvergunning bevat ook eisen voor de opslag en
afhandeling van gevaarlijke stoffen op de luchthaven. Die eisen
sluiten aan bij internationaal gangbare normen voor het vervoer van
gevaarlijke stoffen door de lucht. Uitgangspunt is bovendien dat deze
stoffen slechts kort op de luchthaven aanwezig zijn en dan verder
worden getransporteerd.
29-11-2002 13:55