Ministerie van Justitie
De aard en omvang van arbitrage en
bindend advies in Nederland
Samenvatting
Uitgevoerd door Research voor Beleid en het
E.M. Meijers Instituut
Een onderzoek in opdracht van Het Wetenschappelijk Onderzoek-
en Documentatiecentrum (WODC), ministerie van Justitie
Alex Brenninkmeijer
Michael van Ewijk
Cornelis van der Werf
B2649
Leiden, 10 december 2002
Samenvatting en conclusies
De overheid, in de hoedanigheid van het ministerie van Justitie, wil een impuls geven aan het ge-
bruik van andere vormen van geschillenbeslechting dan via de overheidsrechter. Het merendeel
van de voornemens van Justitie heeft betrekking op de introductie van mediation in de rechts-
praktijk, maar ook de traditioneel sterk gewortelde vormen van arbitrage en bindend advies vra-
gen om een nadere analyse. Deze behoefte aan een beeld van de praktijksituatie is aanleiding
geweest voor dit onderzoek, dat het karakter draagt van een quick-scan.
De probleemstelling van het onderzoek is: Wat is er bekend over de aard en de omvang van arbi- trage en bindend advies ten opzichte van rechterlijke geschillenbeslechting en wat zijn eventuele belemmeringen bij de toegang tot arbitrage en bindend advies?
De onderzoeksvragen luiden als volgt:
1. Wat is bekend over de feitelijke aard en omvang van de verschillende soorten arbitrage en
bindend advies?
2. Hoe verhoudt zich de aard en omvang van arbitrage en bindend advies ten opzichte van
rechterlijke geschillenbeslechting?
3. Wat is bekend over eventuele belemmeringen bij de toegang tot arbitrage en bindend advies?
Te denken valt aan financiële belemmeringen, de (on)bekendheid van de mogelijkheden van
ADR, de deskundigheid van de rechtsbijstandverleners en overige belemmeringen die tijdens
het onderzoek naar voren komen.
Het onderzoek richt zich op arbitrage en bindend advies. Naar mediation wordt al onderzoek ge-
daan.
In dit onderzoek is op basis van bestaande bronnen onderzoek gedaan naar aard en omvang van
de verschillende soorten van arbitrage en bindend advies in Nederland. Zo is een analyse ge-
maakt van gedeponeerde arbitrale vonnissen bij de rechtbanken, zijn gegevens verzameld aan
de hand van literatuur (jaarverslagen, onderzoeksrapporten/proefschriften en overige publicaties)
en zijn enkele gesprekken gehouden met deskundigen.
De belangrijkste conclusies uit het onderzoek worden hierna, aan de hand van de drie onder-
zoeksvragen gepresenteerd.
Aard en omvang van arbitrage en bindend advies
· Arbitrage is het door partijen onderwerpen van een geschil aan een derde, die niet in de
hoedanigheid optreedt van overheidsrechter, en een bindende beslissing neemt over de op-
lossing van het geschil. Het geschil kan voortkomen uit een overeenkomst, maar kan ook
voortvloeien uit een andere rechtsbetrekking, zoals bijvoorbeeld een onrechtmatige daad. De
procedure van geschiloplossing bij arbitrage is geregeld in de proceswetgeving en lijkt in veel
opzichten op overheidsrechtspraak. Bovendien wordt het arbitrale vonnis in principe gedepo-
neerd bij de rechtbank;
· Bij bindend advies komen partijen overeen om hun geschil aan een derde te onderwerpen, die
niet optreedt in de hoedanigheid van overheidsrechter, dan wel een tussen hen bestaande
overeenkomst aan te vullen en de beslissing van deze derde als geldige overeenkomst tussen
hen te aanvaarden;
---
· Arbitrage en bindend advies zijn beide privaat georganiseerd, met als gevolg dat cijfers over de
omvang van beide vormen van geschilbeslechting niet in publieke en openbare systemen zijn
opgenomen. Voor arbitrale vonnissen geldt wel dat het aantal gedeponeerde zaken uit de re-
gisters van de rechtbanken blijkt. Arbitrage en bindend advies komen zowel in georganiseerde
vorm institutioneel als in ongeorganiseerde vorm ad hoc voor. Institutionele vormen
gaan in een aantal gevallen gepaard met openbare (jaar)verslaglegging1, hoewel daaruit niet
altijd duidelijk wordt in welke mate van arbitrage of bindend advies gebruik wordt gemaakt.
De belangrijkste conclusies ten aanzien van de omvang van arbitrage en bindend advies zijn de
volgende:
Arbitrage
· Het aantal gedeponeerde arbitrale vonnissen bedraagt over de afgelopen 5 jaren (1997-2001)
in totaal ongeveer 5.806 uitspraken. Er is geen opwaartse- of neerwaartse trend te bespeuren
in het jaarlijks aantal arbitrale vonnissen. Het gemiddeld aantal gedeponeerde arbitrale von-
nissen schommelt rond de 1.150. Indien ook rekening wordt gehouden met niet-
gedeponeerde vonnissen en onvolledige gegevens van de rechtbanken, wordt het totale aan-
tal arbitrale vonnissen geschat op niet meer dan 2.000 per jaar;
· Het betreft bij de gedeponeerde vonnissen zowel ad hoc als institutionele arbitrage. Om zicht
te krijgen op het aandeel ad hoc versus institutionele arbitrage, is aan de hand van gegevens
in de depots een ondergrens berekend voor het aandeel ad hoc arbitrages. Over de afgelopen
5 jaren bedraagt het aandeel ad hoc arbitrages zeker niet meer dan eenvijfde (20%) van het
totaal aantal gedeponeerde arbitrale vonnissen in Nederland. Het werkelijke aandeel ad hoc
arbitrages is waarschijnlijk nog kleiner, maar de exacte omvang is niet op basis van de regi-
stratiewijze van de vonnissen te achterhalen;
· Opvallend is de mate van institutionalisering; een tiental arbitrage-instituten is verantwoordelijk
voor ruim driekwart (78%) van het aantal gedeponeerde vonnissen. Met name in de bouw en
de landbouw is arbitrage sterk vertegenwoordigd.
Bindend advies
· Bindend adviezen worden niet gedeponeerd, dus is er voor een beeld van de omvang ook
geen landelijke registratie beschikbaar. Dit maakt het zoeken naar met name ad hoc bindend
advies vergelijkbaar met het spreekwoordelijke zoeken naar een naald in een hooiberg. Des-
kundigen kunnen hier ook geen schattingen voor geven. Voor wat institutioneel bindend ad-
vies betreft, is er via jaarverslagen van instituten een overzicht gemaakt van de omvang voor
het jaar 2001; in dat jaar zijn er voor zover bekend in totaal bijna 3.700 bindend adviezen ge-
geven, voornamelijk door Geschillencommissies die opereren onder de paraplu van de Stich-
ting Geschillencommissies Consumentenzaken (SGC). Ook wanneer wordt aangenomen dat
er nog enkele kleine scheidsgerechten of instituten geschillen via bindend advies beslechten,
is het aannemelijk dat het landelijk aantal bindend adviezen voor het jaar 2001 niet meer dan
4.000 bedraagt;
· De omvang van het bindend advies neemt in de loop der jaren toe, vanwege het toenemende
aanbod in de markt. Er komen namelijk meer instituten c.q. geschillencommissies bij. De toe-
name van het aantal bindend adviezen drukt dus eerder een toename uit van het geïnstitutio-
naliseerde aanbod aan geschillenbeslechting via bindend advies, dan een toename van het
aantal geschillen in Nederland.
1 Bijvoorbeeld van Geschillencommissies en Arbitrage instituten.
---
Verhouding arbitrage en bindend advies in relatie tot overheidsrechtspraak
Hier wordt een vergelijking van de omvang van arbitrage en bindend advies met overheidsrecht-
spraak gepresenteerd.
· Arbitrage leent zich in sterkere mate voor een vergelijking met reguliere rechtspraak dan bin-
dend advies. Zo is er in het Wetboek van Burgerlijke Rechtsvordering apart procesrecht aan
arbitrage gewijd en is een arbitraal vonnis na het deponeren bij de rechtbank en het verkrijgen
van een verlof van de voorzieningenrechter executabel. Tenslotte kan een geschil, wanneer
eenmaal door middel van arbitrage beslecht, in beginsel niet meer aan de overheidsrechter
voor een inhoudelijke toetsing worden voorgelegd;
· Bij bindend advies is een vervolgprocedure voor de overheidsrechter niet uitgesloten, omdat
het bindend advies op zich geen executoriale titel oplevert. In de praktijk komen dergelijke
vervolgprocedures overigens niet vaak voor;
· Voor wat de omvang van arbitrage betreft, blijkt dat het aantal arbitrages in Nederland vrij be-
perkt is en dat het aantal arbitrages anders dan het aantal rechterlijke uitspraken per jaar
geen stijgende lijn vertoont. In absolute cijfers gaat het naar schatting om 2.000 arbitrale von-
nissen versus bijna 55.000 rechterlijke uitspraken per jaar;
· Bindend advies komt globaal meer dan twee keer zo vaak voor als arbitrage; het afgelopen
jaar naar schatting zo'n 4.000 uitspraken. Ook bindend advies is in verhouding tot 55.000
rechterlijke uitspraken beperkt van omvang. Bovendien zou een deel van de geschillen die nu
via bindend advies worden beslecht naar verwachting niet voor de overheidsrechter worden
gebracht indien er geen aanbod van geïnstitutionaliseerd bindend advies zou zijn. In die zin is
dus sprake van een aanvullend aanbod.
Toegang tot arbitrage en bindend advies
Er is in het onderzoek ook nagegaan wat bekend is over de toegankelijkheid van arbitrage en
bindend advies en welke mogelijke belemmeringen daarbij optreden.
Typering van het aanbod
Het aanbod van arbitrage en bindend advies berust veelal op de algemene voorwaarden of stan-
daardcontracten ("de kleine lettertjes"). Het aanbod van arbitrage en bindend advies komt globaal
gesteld in drie hoofdvormen voor:
· `Gereguleerd aanbod'
In bepaalde sectoren, zoals in consumentengeschillen en bijvoorbeeld bij aandelentransac-
ties, bestaat een laagdrempelig aanbod van bindend advies waar veelvuldig `gebruik' van
wordt gemaakt. In beide gevallen is het gebruik toe te schrijven aan het kwalitatief goede aan-
bod van de desbetreffende Geschillencommissie of scheidsgerecht.1 Dit aanbod moet deels
concurreren met overheidsrechtspraak, omdat bindend advies niet verplicht kan worden ge-
steld in contracten met consumenten. Consumenten kunnen bij een aanbod van bindend ad-
vies binnen één maand alsnog voor overheidsrechtspraak kiezen. De marktpositie van
bindend advies wordt, anders gezegd, bepaald door de aantrekkingskracht van het aanbod
aan geschillenbeslechting. Die aantrekkingskracht hangt af van de laagdrempeligheid van de
voorziening en van de betrouwbaarheid (onpartijdigheid) van de geschiloplossing. Het goede
aanbod schept de vraag;
1 Geïnstitutionaliseerd bindend advies heeft ook een zekere preventieve werking op het ontstaan van geschillen. De
instanties die bindend advies aanbieden zien er veelal op toe dat in de betreffende sector zoveel als mogelijk ge-
schillen worden voorkomen, door het controleren van de redelijkheid van de algemene voorwaarden en het opleg-
gen van een klachtenregeling die voorafgaat aan de procedure van bindend advies.
---
· `Gedwongen winkelnering'
Arbitrage kan verplichtend worden opgelegd, in die zin dat een partij consument of niet-
consument die toetreedt tot een contract waarop algemene voorwaarden met arbitrage van
toepassing zijn, of een standaardcontract waarin arbitrage is voorgeschreven, daar niet zon-
der instemming van de andere partij van kan afwijken. In die zin is dus sprake van gedwongen
winkelnering. In bepaalde branches (met name de bouw) gebeurt dat vrijwel systematisch. De
waardering van de wederpartijen die op deze wijze bij arbitrage betrokken zijn lijkt bepaald
niet altijd positief. Het risico bestaat dat er onvoldoende waarborgen voor onpartijdige en on-
afhankelijke geschillenbeslechting worden gegeven;
· `Closed shop'
In bepaalde sectoren zoals bijvoorbeeld ICT, bloembollen en boomkwekerij, kiezen betrokken
partijen er voor om bij geschillenbeslechting zoveel als mogelijk de tussenkomst van de rech-
ter (en desnoods juristen) tegen te gaan. Geschilbeslechting vereist specifieke en professio-
nele kennis van zaken van de sector. Hier manifesteert zich de eigen identiteit van de private
sector.
Faciliterende- en belemmerende factoren
Naast het type aanbod kunnen ook aspecten als bekendheid, benodigde deskundigheid en finan-
ciële middelen een rol spelen bij de toegankelijkheid van arbitrage en bindend advies. Globaal
zijn de volgende factoren te onderscheiden:
· Deskundigheid van de aanbieders.
Hoe groter de deskundigheid van de aanbieders in de ogen van partijen is, hoe lager de drem-
pel voor hen zal zijn om gebruik te maken van het aanbod. Bij deskundigheid valt onder meer
te denken aan de garanties die aanbieders van arbitrage en bindend advies kunnen geven
aan de uitvoer van hun uitspraken c.q. vonnissen, de onpartijdigheid van de derde partij die
uitspraak doet. Verder speelt de deskundigheid van de derde partij op zowel het terrein van
het geschil zelf als in het voeren van een proces dat aan de wettelijke eisen voldoet en het
rechtsgevoel van partijen bevredigt;
· Financiële drempels.
Het is duidelijk dat bindend advies in de regel goedkoper is dan arbitrage en dat de hoogte
van de (zichtbare) kosten van de procedure van invloed is op de toegankelijkheid van alterna-
tieve geschillenbeslechting.1 Zo zijn de kosten van bindend advies in de betreffende sectoren
afgestemd op het belang van de zaak, zodat er niet van een financiële drempel kan worden
gesproken, tenzij de administratieve kosten in verhouding tot het belang van de zaak relatief
hoog zijn;
In arbitrale procedures ziet het kostenplaatje er anders uit. Enerzijds worden hogere admini-
stratiekosten gehanteerd, die veelal als voorschot werken, omdat uiteindelijk de werkelijke
kosten in rekening worden gebracht. De werkelijke kosten hebben een open einde. Anderzijds
komt het regelmatig voor dat er hoge kosten voor rechtsbijstand gemaakt moeten worden.
Dergelijke hoge kosten kunnen wellicht een belemmering vormen voor de start van een arbi-
trale procedure, zelfs wanneer er sprake is van gedwongen winkelnering;
---
1 De gang naar de overheidsrechter brengt soms ook kosten met zich mee die bij aanvang niet zichtbaar waren,
zoals relatief dure deskundigenrapportages. Deskundigenrapportages kunnen bij arbitrages soms overbodig zijn,
vanwege de inhoudelijke deskundigheid van de arbiters.
---
· Bekendheid.
Naast het aanbod is ook de bekendheid met het aanbod een factor bij de toegankelijkheid. Als
partijen bekend zijn met de mogelijkheid en de consequenties van arbitrage of bindend ad-
vies, verhoogt dit de kans dat zij een weloverwogen keuze maken, als zij tenminste een keus
hebben. Onbekendheid of onwetendheid kan ook in het nadeel van één van de partijen wer-
ken. Uit onderzoek blijkt dat partijen die via algemene voorwaarden gebonden zijn aan arbi-
trage, en die anders dan consumenten bij bindend advies niet kunnen opteren voor
overheidsrechtspraak, vaak op het moment dat zij zich aan de arbitrageclausule binden niet
eens weten dat ze hun weg naar de overheidsrechter prijsgeven.
Conclusie
Arbitrage en bindend advies kennen zowel voor- als nadelen. Voor een optimaal gebruik is het
nodig dat partijen zowel bekend zijn met het bestaan, als de inhoud en de consequenties van
beide vormen van alternatieve geschillenbeslechting. Met de bekendheid van beide vormen is het
nu onder (potentiële) gebruikers niet goed gesteld. Meer bekendheid maakt het voor partijen dui-
delijk waar zij aan beginnen, zodat er geen onrealistische verwachtingen over de uitkomst be-
staan. Dit pleit voor meer gerichte voorlichting, zodat partijen optimaal gebruik kunnen maken het
geïnstitutionaliseerd aanbod. Meer bekendheid kan ook leiden tot een toename van met name
het gebruik van het geïnstitutionaliseerd aanbod.
Uit de praktijk van institutioneel bindend advies blijkt dat aan de voorwaarden wordt voldaan voor
een eerlijke, efficiënte en laagdrempelig (goedkoop) alternatief voor de overheidsrechter. Deze
vorm van ADR is wegens plaatsing op de zwarte lijst van onredelijk bezwarende voorwaarden
immers in concurrentie met overheidsrechtspraak.1 Dit geldt niet voor arbitrage in de vorm van de
`gedwongen winkelnering', waar partijen gedwongen zijn hun weg naar de overheidsrechter prijs
te geven. Deze exclusiviteit kan ongedaan worden gemaakt door arbitrage in rechtsverhoudingen
met particulieren net als bindend advies op de zwarte lijst van onredelijk bezwarende voor-
waarden te plaatsen. Dat creëert concurrentie met overheidsrechtspraak, net zoals dit bij instituti-
oneel bindend advies het geval is, van welke concurrentie een positieve werking op de kwaliteit
van de organisatie van de arbitrage kan uitgaan.
Zowel arbitrage als bindend advies ontlasten de rechterlijke macht, hoewel de omvang gering is.
Arbitrage heeft een ontlastend effect door als stok achter de deur te fungeren, zodat partijen eerst
proberen via onderhandeling uit het geschil te komen. Bij geïnstitutionaliseerd bindend advies zo-
als aangeboden door de SGC geldt het ontlastend effect voor geschillen die bij het ontbreken van
een Geschillencommissie voor de rechter zouden belanden. Hierbij oefenen de evenwichtige al-
gemene voorwaarden die aangesloten leveranciers moeten hanteren, tevens een preventieve
werking uit op het ontstaan van geschillen.
Concluderend kan worden gesteld dat er gebruik wordt gemaakt van arbitrage en bindend advies,
zij het dat de omvang van het gebruik ten opzichte van overheidsrechtspraak bescheiden is. Het
gebruik van beide vormen van alternatieve geschillenbeslechting kan onder bepaalde voorwaar-
den toenemen.
---
1 `Zwart' betekent in dit verband dat het gaat om bepalingen die voor een contractpartij onredelijk bezwarend zijn en
dat daarom die bepalingen uitgesloten zijn, of onder voorwaarden mogelijk zijn. Het gaat om contracten met con-
sumenten.
---
Research voor Beleid
E.M. Meijers Instituut Schipholweg 13 - 15
Witte Singel 103 Postbus 985
2313 AA Leiden 2300 AZ Leiden
telefoon : (071) 5275200 telefoon: (071) 5253737
fax: (071) 5275221 telefax: (071) 5253702
e-mail: a.f.m.brenninkmeijer@law.leidenuniv.nl e-mail: rvb@rvbh.nl
www.meijers.leidenuniv.nl www.researchvoorbeleid.nl
---