Den Haag, 12 december 2002
Vragen van het lid Netelenbos (PvdA) aan de minister van Economische Zaken
1. Bent u op de hoogte van de berichtgeving omtrent de afsluiting van
mobiele telefoons van 177.000 klanten door KPN in het afgelopen kwartaal,
zo'n 150.000 meer dan normaal?
2. Wat is uw oordeel over deze handelwijze?
3. Is het juist dat er hier sprake is van een tussentijdse wijziging
van de voorwaarden, in de zin van kortere periodes voor opwaardering en
hogere bedragen? Is dit juridisch toelaatbaar en hoe verhoudt zich dit tot
het overige verbintenissenrecht?
4. Bestaat er een wettelijke verplichting om de klanten hierover vooraf
duidelijk te informeren, zodat zij de gelegenheid krijgen om van aanbieder
te wisselen? Zo nee, waarom niet? Deelt u de mening dat er een dergelijke
verplichting zou moeten zijn?
5. Deelt u de mening dat het vooraf informeren ook op andere wijze zou
moeten dan alleen via SMS, aangezien weinig bellers deze functie (kunnen)
gebruiken?
6. Is het telecombedrijf verplicht om een schadevergoeding te betalen
indien de mobiele telefoon onbruikbaar wordt door toedoen van het
telecombedrijf, ook voor het beltegoed dat dan ongebruikt blijft? Zo nee,
waarom niet? Deelt u de mening dat een dergelijke schadevergoeding verplicht
zou moeten zijn?
7. Deelt u de mening dat het beltegoed meegenomen zou moeten kunnen
worden naar een andere maatschappij? Deelt u de mening dat de SIM-lock moet
verdwijnen, indien overgegaan wordt tot afsluiting? Zo nee, waarom niet?
8. Bent u bereid met wetgeving te komen om de bij vraag 4, 5, 6 en 7
genoemde consumentenbelangen te waarborgen?