Multiscope

P E R S B E R I C H T



TOP 20 SITES VAN 2002

's-Hertogenbosch - 12 december 2002. Online onderzoeksbureau Multiscope heeft voor het derde achtereenvolgende jaar een ranglijst opgesteld van de best bezochte Nederlandse sites. De lijst is tot stand gekomen met behulp van Visiscan, het online bereiksmetingsysteem van Multiscope.

De dit jaar gepresenteerde ranglijst is gebaseerd op 12 verschillende maandranglijsten voor 'grouped sites' (1). Hiervoor is gekozen aangezien steeds meer grote sites met subdomeinen werken en alleen met deze methode correct te meten zijn.


---
2002 2001 Site

---

1 17 pagina.nl
2 3 msn.nl
3 1 startpagina.nl
4 2 ilse.nl
5 5 detelefoongids.com
6 - google.nl
7 4 omroep.nl
8 12 telegraaf.nl
9 14 planet.nl
10 16 kpn.com
11 13 clubs.nl
12 8 rabobank.nl
13 7 postbank.nl
14 21 nu.nl
15 15 kaartenhuis.nl
16 10 ns.nl
17 22 hetnet.nl
18 11 lycos.nl
19 6 tiscali.nl
20 23 wehkamp.nl

---

DE TOPPERS

De dochterpagina's van Startpagina voeren deze jaarranglijst aan, maar MSN was in de laatste maanden van dit jaar duidelijk aan de winnende hand. Deze opmars gaat ten koste van Startpagina en Ilse. Google is absoluut de snelste stijger in de ranglijst. De zoekmachine springt handig in de leegte die achtergelaten werd door Altavista. Alle sites die gerekend kunnen worden tot het KPN concern presteren goed. Wat verder opvalt is dat sites die eerder in een uitbreiding van de redactie geïnvesteerd hebben, dit jaar weten te groeien. Saillant detail is echter dat op de meeste redacties nu weer wordt bezuinigd vanwege slechte financiële resultaten.

DE VERLIEZERS
De site van de publieke omroep daalt van 4 naar 7. Dit staat in schril contrast met de sterke groei van de portal van RTL. Deze runner-up valt echter voor 2002 nog net buiten de top 20. Verder dalen de banken, de portals van Lycos en Tiscali alsmede de site van de NS. Ebay en BOL weten de top 20 positie van vorig jaar niet te consolideren. Daarnaast hebben de mobiele portals Vizzavi en Genie hun sterke groei van vorig jaar niet vast weten te houden. Het veroveren van een vaste positie als toonaangevende site binnen Nederland blijkt steeds moeilijker te worden zonder grote
investeringen. Bezuinigingen hebben direct hun weerslag op de positie in de ranglijst. Vele grote sites hebben echter steeds meer moeite om een rendabel businessmodel te vinden.

VERANTWOORDING RANGLIJST
Twee criteria zijn gebruikt om de volgorde van de 'top 20 sites van 2002' te bepalen. Allereerst is gekeken hoe vaak een betreffende site in de maanden december 2001 t/m november 2002 in de uitgebreide top 100 ranglijst van Multiscope vertegenwoordigd was. Sites die 12 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen staan per definitie hoger in de ranking dan sites die maar 11 keer in de uitgebreide ranglijst voorkomen. Daarna is gesorteerd op het gemiddeld aantal unieke bezoekers per maand om de verdere ranking te bepalen. De ranglijst die op deze manier tot stand komt bevat alle sites die tot de vaste waarden in de Multiscope Visiscan top 100 gerekend kunnen worden, gesorteerd naar unieke bezoekers. Sites die in de loop van het jaar zijn overgegaan naar een andere partij of een naamswijziging hebben doorgevoerd zijn met de nieuwe naam opgenomen.

VISISCAN BEREIKSMETING
De data voor het bereiksmetingsysteem van Multiscope worden realtime en op continu basis verzameld door geavanceerde logsoftware, welke op de Pc's van een representatief panel van meer dan 1.500 internetgebruikers het surfgedrag registreert. Hierbij wordt zowel thuis als op de werkplek surfgedrag geregistreerd. De software biedt daarbij een oplossing voor het onderscheiden van verschillende 'profielen' indien meerdere personen gebruik maken van dezelfde PC.

Alle informatie over het Visiscan systeem kunt u uitgebreid bekijken via de Visiscan pagina:
http://www.multiscope.nl/visiscan.phtml

Een uitgebreide top 100 van 2002 is tegen betaling te bestellen bij Multiscope. Dit kan via de rapportshop op de website of telefonisch via 073-6212122.


---
(1) In deze ranglijst worden verschillende url's samengevoegd welke duidelijk bij elkaar horen. Voorbeelden van een grouping zijn:

- verschillende subdomeinen van éénzelfde hoofddomein (vb: info.multiscope.nl en onderzoek.multiscope.nl wordt multiscope.nl)

- dezelfde sites met of zonder www. ervoor
(vb: www.multiscope.nl, multiscope.nl en www1.multiscope.nl wordt multiscope.nl)

- sites met exact dezelfde content maar met een ander hoofddomein
(vb: www.visiscan.nl en www.multiscope.nl wordt
multiscope.nl)

Van het opnieuw gedefinieerde hoofddomein wordt een ongedupliceerd bereik berekend.

M U L T I S C O P E
__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/
. online research & surveying
. site audience measurement
. internet performance scans

Multiscope research program:
. communication & multimedia
. e-commerce, e-business
. profiling, internet advertising

P.O. Box 2126, 5202 CC
Helftheuvelpassage 6/11
Den Bosch, The Netherlands
t. +31 (0)73 621 21 22
f. +31 (0)73 624 14 62
info@multiscope.net
www.multiscope.net
__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/__/