CONNEXXION

Concessie Openbaar Vervoer Noord-Holland noord is een feit

Vanaf 15 december aanstaande gaat de nieuwe dienstregeling in werking

Hen de Boer, Gedeputeerde Verkeer en Vervoer van Provincie Noord-Holland, Victor Kloos, wethouder Verkeer en Vervoer gemeente Alkmaar en Jan Willem v.d. Wetering van Connexxion hebben op vrijdag 22 november jl. gezamenlijk een overeenkomst van de openbaar vervoer-taxi ondertekend. Tevens is de beschikking van het busvervoer voor Noord-Holland noord aan Connexxion overhandigd. Vanaf 15 december a.s. verzorgt Connexxion het busvervoer in Noord-Holland noord gedurende zes jaar.Vanaf 1 juni 2003 verzorgt Connexxion ook het vervoer met de OV-taxi Dit is het eindresultaat van de aanbesteding van het openbaar vervoer Noord-Holland noord en het collectief vraagafhankelijk vervoer.
Met ingang van 15 december gaat een nieuwe dienstregeling van start. Daarnaast gaan een drietal experimenten van start: Citybus in Hoorn, de niteliner Alkmaar-Bergen en 'Ho & Go', het vraaggestuurd vervoer West-Friesland).

De grootste aanbesteding
De aanbesteding is één van de grootste tot nog toe in Nederland. In Noord-Holland noord is het openbaar vervoer gesplitst in twee onderdelen:
De concessies voor het openbaar vervoer (lijngebonden openbaar vervoer) met een looptijd van 15 december 2002 tot 14 december 2008 voor Alkmaar en Noord-Holland Noord en de Openbaar Vervoer Taxi Noord-Holland (Noord) met een looptijd van 1 juni 2003 tot 14 december 2008.

Samenwerking provincie Noord-Holland en gemeente Alkmaar De aanbesteding is een gevolg van de afspraak die de provincie Noord-Holland en de gemeente Alkmaar in juni 2001 hebben gemaakt om de krachten in het openbaar vervoer in Noord-Holland noord te bundelen. De gemeente Alkmaar is bevoegd voor het openbaar vervoer binnen haar gemeentegrenzen en de provincie Noord-Holland is bevoegd voor het openbaar vervoer in de rest van Noord-Holland noord..

Experimenten
Naast het lijnennet gaan er een aantal experimenten vanaf 15 december a.s. van start. Het gaat hier om proeven met vervoer waarvan de opdrachtgevers verwachten dat zij succesvol kunnen zijn. Deze experimenten worden aanbesteed voor een periode van één jaar. Blijken zij succesvol dan worden zij opgenomen in het basisnet.
- Citybus in Hoorn: deze bus gaat op zaterdagen, koopavonden, koopzondagen en tijdens evenmenten door de binnenstad van Hoorn rijden. De citybus richt zich voornamelijk op het winkelend publiek.
- Ho & Go, vraaggestuurd vervoer West-Friesland: het gaat hier om een pilot in de gemeenten Noorder Koggenland en Opmeer. Dit vervoerssysteem is gebaseerd op de vraag van de reiziger. In overleg met Noorder Koggenland en Opmeer en de dorpsraden en gemeenschapsraden van beide gemeenten is uiteindelijk voor deze vervoersvorm gekozen. Er zullen om de drie maanden gesprekken met de reizigers worden gevoerd om te kijken of de dienstregeling voldoet. Zonodig wordt deze bijgesteld.

- Niteliner Alkmaar-Bergen: het gaat hier om een buslijn voor het uitgaanspubliek. Voornamelijk jongeren. In overleg met de gemeente Alkmaar en Connexxion is zowel in Alkmaar als in Bergen een dienstregeling afgestemd op de sluitingstijden van de horeca.

Tenslotte hebben de gemeenten de mogelijkheid aanvullende wensen te formuleren. Deze wensen worden alleen aanbesteed als gemeenten bereid zijn een financiële bijdrage te leveren van 50%. Gemeente Hoorn maakt hier als eerste gebruik van. Op hun verzoek rijdt stadsbuslijn 41/43 een alternatieve route door de wijk Kersenboogerd. Dit is een langere route dan de huidige buslijn 41/43.

Meer aandacht voor de reiziger
Om beter in te kunnen spelen op de wensen van de reiziger worden er klantenpanels samengesteld. Via posters in de bussen worden reizigers gevraagd om zitting te nemen in een klantenpanel. De vervoerder voert regelmatig overleg met zogenoemde commissie consumentenorganisaties waarin verschillende maatschappelijke organisaties
vertegenwoordigd zijn (o.a. Ouderenbond, Rover, NS, Kamer van Koophandel).
De consumentenorganisaties geven advies over het openbaar vervoer in Noord-Holland noord. Het gaat hier om zaken als sociale veiligheid, dienstregeling, wijze van informatievoorziening aan de reizigers, toegankelijkheid van voorzieningen.

Eén infolijn voor bus en OV-taxi
De informatielijn van de bus en de OV-taxi wordt per 1 december aanstaande verbeterd door een keuzemenu dat eenvoudig en snel te bedienen is. Via een centraal nummer 0900-8878 (10 euroct p.m.) kun je informatie opvragen, klachten melden of een OV-taxi bestellen. Daarnaast wordt voor de OV-taxi bij proef op bepaalde locaties in de regio Alkmaar/Heerhugowaard de vaste ophaalplaatsen beter aangeduid. Denk hierbij aan de NS-stations en grote winkelcentra, zodat opstaplaats van de OV-taxi voor zowel chauffeur als de reiziger duidelijker wordt . Als dit een succes is wordt de proef uitgebreid.

De Wet verplicht een Europese aanbesteding
De Wet personenvervoer 2000, die op 1 januari 2001 in werking is getreden, vormt de basis voor de uitvoering van het openbaar vervoer in Nederland. Om openbaar vervoer te verrichten, moeten vervoerbedrijven in het bezit zijn van een concessie. Een concessie is het recht om, met uitsluiting van anderen, openbaar vervoer te verrichten in een bepaald gebied gedurende een bepaald tijdvlak. In deze concessie staan de rechten en plichten van concessieverleners en concessiehouder ter uitvoering van het openbaar vervoer. De Wet Personenvervoer 2000 maakt marktwerking mogelijk. Concessies kunnen dus in concurrentie worden uitgegeven, hetgeen voordelen kan bieden voor de opdrachtgever en uiteindelijk de reiziger.


---