CONNEXXION
Concessie Openbaar Vervoer Noord-Holland noord is een feit
Vanaf 15 december aanstaande gaat de nieuwe dienstregeling in
werking
Hen de Boer, Gedeputeerde Verkeer en Vervoer van Provincie
Noord-Holland, Victor Kloos, wethouder Verkeer en Vervoer gemeente
Alkmaar en Jan Willem v.d. Wetering van Connexxion hebben op vrijdag
22 november jl. gezamenlijk een overeenkomst van de openbaar
vervoer-taxi ondertekend. Tevens is de beschikking van het busvervoer
voor Noord-Holland noord aan Connexxion overhandigd. Vanaf 15 december
a.s. verzorgt Connexxion het busvervoer in Noord-Holland
noord gedurende zes jaar.Vanaf 1 juni 2003 verzorgt Connexxion ook
het vervoer met de OV-taxi Dit is het eindresultaat van de
aanbesteding van het openbaar vervoer Noord-Holland noord en het
collectief vraagafhankelijk vervoer.
Met ingang van 15 december gaat een nieuwe dienstregeling van start.
Daarnaast gaan een drietal experimenten van start: Citybus in Hoorn,
de niteliner Alkmaar-Bergen en 'Ho & Go', het vraaggestuurd vervoer
West-Friesland).
De grootste aanbesteding
De aanbesteding is één van de grootste tot nog toe in Nederland. In
Noord-Holland noord is het openbaar vervoer gesplitst in twee
onderdelen:
De concessies voor het openbaar vervoer (lijngebonden openbaar
vervoer) met een looptijd van 15 december 2002 tot 14 december 2008
voor Alkmaar en Noord-Holland Noord en de Openbaar Vervoer Taxi
Noord-Holland (Noord) met een looptijd van 1 juni 2003 tot 14 december
2008.
Samenwerking provincie Noord-Holland en gemeente Alkmaar
De aanbesteding is een gevolg van de afspraak die de provincie
Noord-Holland en de gemeente Alkmaar in juni 2001 hebben gemaakt om de
krachten in het openbaar vervoer in Noord-Holland noord te bundelen.
De gemeente Alkmaar is bevoegd voor het openbaar vervoer binnen haar
gemeentegrenzen en de provincie Noord-Holland is bevoegd voor het
openbaar vervoer in de rest van Noord-Holland noord..
Experimenten
Naast het lijnennet gaan er een aantal experimenten vanaf 15 december
a.s. van start. Het gaat hier om proeven met vervoer waarvan de
opdrachtgevers verwachten dat zij succesvol kunnen zijn. Deze
experimenten worden aanbesteed voor een periode van één jaar. Blijken
zij succesvol dan worden zij opgenomen in het basisnet.
- Citybus in Hoorn: deze bus gaat op zaterdagen, koopavonden,
koopzondagen en tijdens evenmenten door de binnenstad van Hoorn
rijden. De citybus richt zich voornamelijk op het winkelend publiek.
- Ho & Go, vraaggestuurd vervoer West-Friesland: het gaat hier om een
pilot in de gemeenten Noorder Koggenland en Opmeer. Dit
vervoerssysteem is gebaseerd op de vraag van de reiziger. In overleg
met Noorder Koggenland en Opmeer en de dorpsraden en gemeenschapsraden
van beide gemeenten is uiteindelijk voor deze vervoersvorm gekozen. Er
zullen om de drie maanden gesprekken met de reizigers worden gevoerd
om te kijken of de dienstregeling voldoet. Zonodig wordt deze
bijgesteld.
- Niteliner Alkmaar-Bergen: het gaat hier om een buslijn voor het
uitgaanspubliek. Voornamelijk jongeren. In overleg met de gemeente
Alkmaar en Connexxion is zowel in Alkmaar als in Bergen een
dienstregeling afgestemd op de sluitingstijden van de horeca.
Tenslotte hebben de gemeenten de mogelijkheid aanvullende wensen te
formuleren. Deze wensen worden alleen aanbesteed als gemeenten bereid
zijn een financiële bijdrage te leveren van 50%. Gemeente Hoorn maakt
hier als eerste gebruik van. Op hun verzoek rijdt stadsbuslijn 41/43
een alternatieve route door de wijk Kersenboogerd. Dit is een langere
route dan de huidige buslijn 41/43.
Meer aandacht voor de reiziger
Om beter in te kunnen spelen op de wensen van de reiziger worden er
klantenpanels samengesteld. Via posters in de bussen worden reizigers
gevraagd om zitting te nemen in een klantenpanel.
De vervoerder voert regelmatig overleg met zogenoemde commissie
consumentenorganisaties waarin verschillende maatschappelijke
organisaties
vertegenwoordigd zijn (o.a. Ouderenbond, Rover, NS, Kamer van
Koophandel).
De consumentenorganisaties geven advies over het openbaar vervoer in
Noord-Holland noord. Het gaat hier om zaken als sociale veiligheid,
dienstregeling, wijze van informatievoorziening aan de reizigers,
toegankelijkheid van voorzieningen.
Eén infolijn voor bus en OV-taxi
De informatielijn van de bus en de OV-taxi wordt per 1 december
aanstaande verbeterd door een keuzemenu dat eenvoudig en snel te
bedienen is. Via een centraal nummer 0900-8878 (10 euroct p.m.) kun je
informatie opvragen, klachten melden of een OV-taxi bestellen.
Daarnaast wordt voor de OV-taxi bij proef op bepaalde locaties in de
regio Alkmaar/Heerhugowaard de vaste ophaalplaatsen beter aangeduid.
Denk hierbij aan de NS-stations en grote winkelcentra, zodat
opstaplaats van de OV-taxi voor zowel chauffeur als de reiziger
duidelijker wordt . Als dit een succes is wordt de proef uitgebreid.
De Wet verplicht een Europese aanbesteding
De Wet personenvervoer 2000, die op 1 januari 2001 in werking is
getreden, vormt de basis voor de uitvoering van het openbaar vervoer
in Nederland. Om openbaar vervoer te verrichten, moeten
vervoerbedrijven in het bezit zijn van een concessie. Een concessie is
het recht om, met uitsluiting van anderen, openbaar vervoer te
verrichten in een bepaald gebied gedurende een bepaald tijdvlak. In
deze concessie staan de rechten en plichten van concessieverleners en
concessiehouder ter uitvoering van het openbaar vervoer.
De Wet Personenvervoer 2000 maakt marktwerking mogelijk. Concessies
kunnen dus in concurrentie worden uitgegeven, hetgeen voordelen kan
bieden voor de opdrachtgever en uiteindelijk de reiziger.
---