09/02/02
Treindienst tussen Kerstmis en nieuwjaar
Opgepast: deze wijzigingen staan los van de aanpassingen aan de
treindienst vanaf 15 december.
Ieder jaar vermindert het aantal reizigers voelbaar tussen Kerstmis en
nieuwjaar en tijdens de eerste dagen van het nieuwe jaar. Voor velen
is dit een uitgelezen moment voor een korte vakantie. Steeds vaker
spelen werkgevers (vooral uit grote bedrijven en administraties) in op
deze wens van hun werknemers en sluiten hun deuren tijdens deze
periode. De NMBS vindt het dan ook billijk om tijdens deze periode het
treinaanbod aan te passen in functie van de vraag en zo een aantal
spoorwegmensen ook de gelegenheid te geven enkele dagen verlof te
nemen.
Op basis van de opgetekende reacties, meer bepaald door de Ombudsman
en het Raadgevend Comité van de Gebruikers, op de aangeboden
treindienst verleden jaar, heeft de NMBS een aanbod uitgedokterd dat
een compromis zou zijn tussen de verwachtingen van de reizigers en een
rationeel gebruik van personen en materieel.
De verbeteringen t.o.v. de treindienst van verleden jaar kunnen als
volgt worden samengevat:
* 24 december wordt beschouwd als een weekdag, evenals 23, 26, 27 en
30 december. In 2001 was op 24 december de zondagdienst van
toepassing;
* op 31 december wordt net als verleden jaar de zondagdienst
toegepast, met evenwel bijkomende maatregelen. In 53 stopplaatsen
die verleden jaar niet werden bediend, zullen dit jaar wel
bijkomende treinen stoppen of bestaande treinen uitzonderlijk halt
houden;
* op de weekdagen van maandag 23 tot en met 30 december rijden de
treinen volgens de normale dienstregeling op weekdagen, maar de
P-treinen worden geschrapt. Niettemin worden er drie
maatregelingen genomen om de reeds geringe impact van het
wegvallen van die P-treinen te beperken:
+ een aantal bijkomende treinen worden ingelegd of de treinen
uit het basisaanbod houden bijkomend halt in de stopplaatsen
te bedienen waar op weekdagen normaal enkel P-treinen
stoppen.
+ de samenstelling van sommige IC- of IR-treinen worden
versterkt (langere treinen);
+ op de lijnen met hoofdzakelijk pendelaars rijden bijkomende
treinen als zelfs langere treinen onvoldoende capaciteit
bieden, `s morgens naar Brussel en 's namiddags vanuit
Brussel.
Op commercieel vlak worden de Rail Pass in eerste klas en de Golden
Railpass tussen Kerstmis en nieuwjaar nog voordeliger. De Rail Pass
kost EUR 70,00 i.p.v. EUR 90,00 voor 10 trajecten in 1ste klas. Voor
de Golden Railpass betaalt de klant slechts EUR 35,00 i.p.v. EUR 46,00
voor 6 trajecten in 1ste klas.
Ook de geldigheidsperiode van het Weekendbiljet wordt aanzienlijk
uitgebreid, nl. van vrijdag 20 december (vanaf 19.01 uur) tot en met
woensdag 1 januari zonder onderbreking.
Al deze uitzonderlijke tarifaire maatregelen worden in detail
uitgelegd op de NMBS- internetsite (www.nmbs.be).
Op 2 en 3 januari 2003 rijden de treinen volgens de dienstregeling van toepassing tijdens jaarlijkse vakantieperiode. De treinen die tijdens deze periode niet rijden staan vermeld in het spoorboekje en op de gele dienstregelingsaffiches vermeld met het symbool triangle .
Een brochure met alle wijzigingen zal in de week van 16 tot 20
december beschikbaar zijn in de stations. De informatie kan ook worden
geraadpleegd op de internetsite: www.nmbs.be.
© 2002 NMBS