NMBS

03/12/02

Nieuwe treindienst vanaf 15 december

Ieder jaar past de NMBS, in meer of mindere mate, de dienstregeling van de binnenlandse treinen aan. Ze houdt hierbij rekening met de evolutie van de vraag, nieuwe mogelijkheden, grote werkzaamheden... Internationaal is afgesproken om die aanpassing voortaan in december door te voeren. De nieuwe dienstregeling gaat dit jaar in op zondag 15 december 2002. In juni veranderde er al een aantal zaken.

Samen met deze aanpassingen komen er vanaf 15 december ook extra nieuwe dubbeldekstreinen op de sporen. Geleidelijk aan zullen vanaf dan alle klanten die gebruik maken van de treinen van de IC K-verbinding Gent-Brusssel-Genk met de moderne dubbeldekkers kennis maken en hun comfort kunnen beoordelen. Vandaag rijden de nieuwe M6 dubbeldekstreinen uitsluitend als P-treinen tussen Oostende en Brussel en tussen Kortrijk en Brussel. Op de piekuurverbinding Oostende - Brussel zullen de nieuwe dubbeldekkers tijdelijk (wellicht tot februari) terug worden vervangen door de even comfortabele I11-rijtuigen.

De voornaamste aanpassingen van de dienstregeling zijn:
* Uurfrequentie L-treinen Brugge-Kortrijk tijdens weekend Voortaan zal er tijdens het weekend, het hele jaar door, een L-trein per uur tijden tussen Brugge en Kortrijk. Tot hiertoe reed er enkel tijdens de zomer (van juni tot september) elk uur een L-trein tussen Brugge en Kortrijk, en een trein per twee uren de rest van het jaar.


* Uurfrequentie op Hasselt-Mol
Het aantal L-treinen tussen Hasselt en Mol zal, tijdens de week, stijgen tot een trein per uur in plaats van een trein per twee uren zoals dat nu buiten de spitsuren het geval is, wat neerkomt op 12 bijkomende treinen. In Mol zal de aansluiting met de IR e-trein Neerpelt - Antwerpen worden verzekerd.


* Opening van een aantal stopplaatsen tijdens het weekend In overleg met het Raadgevend Comité van de Gebruikers heeft de NMBS de heropening, tijdens het weekend, van een aantal stopplaatsen onderzocht. Hierbij werden de technische haalbaarheid en het te verwachten reizigersaantal in overweging genomen. Vanaf 15 december stoppen in negen stopplaatsen, die tijdens de week al worden bediend door stoptreinen, ook in het weekend treinen:
- op lijn 35 Leuven-Hasselt: Wezemaal;

- op lijn 162 Namen-Aarlen-Luxemburg: Leignon, Chapois, Aye, Forrière, Viville;

- op lijn 125 Luik-Namen: Sclaigneaux;

- op lijn 92 Aat-Bergen: Maffle;

- op lijn 43 Luik-Rivage-Gouvy: Méry.

* Extra P-trein Luik - Brussel
Momenteel gebruikt een meerderheid van de klanten de IC A-trein (Luik-Brussel met halte in Leuven) of de IC F-trein (Luik-Brussel met haltes in Ans, Borgworm, Tienen en Leuven). Met de opening van de hogesnelheidslijn tussen Leuven en Luik op 15 december kan de IC A-trein over de nieuwe lijn (aan 200 km/h) rijden, wat zijn rittijd tussen Luik en Brussel verkort. Daarom verwacht de NMBS een stijging van het aantal reizigers in die treinen. Het comfort van de klanten indachtig en om te voldoen aan de vraag, wordt een bijkomende piekuurtrein ingelegd, zowel 's morgens als 's avonds. Deze zullen eveneens via de hogesnelheidslijn rijden. De IC A-trein houdt binnenkort ook halt in Welkenraedt en Eupen. De verbindingen met Duitsland worden verzorgd door hogesnelheidstreinen en een nieuwe IR-verbinding tussen Luik en Aken.

* Wijziging van de dienstregeling in Luik voor de IC A-treinen Oostende-Brussel-Luik-Eupen en de Thalys Brussel-Luik De IC A-treinen vertrekken 6 minuten later richting Brussel (op .55 i.p.v. .49 nu) en in de andere richting komen ze 6 minuten vroeger aan in Luik (op .05 i.p.v. 11 nu). De rittijd van de Thalys wordt met ongeveer 10 minuten ingekort en vertrekt later in Luik richting Brussel.

* Rechtstreekse verbinding Brussel-Namen-Luik/Dinant hersteld De werkzaamheden in het station Namen schieten goed op. Daarom kan de IC M-trein opnieuw worden gesplitst richting Dinant en Luik. Daardoor hoeven de reizigers niet meer over te stappen in Namen.
* Nieuwe IR-trein Luik - Aken
Op weekdagen rijdt er elke 2 uur een nieuwe trein op de lijn Luik-Verviers. Die trein stopt in Angleur, Pepinster, Verviers en Welkenraedt en rijdt verder tot in Aken. Die trein vervangt de IC F-trein (Quiévrain-Bergen-Brussel-Luik-Verviers) tussen Luik en Verviers.

* Verminderde rittijd Charleroi - Couvin, Dinant - Bertrix en Bertrix - Virton
Door de indienstneming van de nieuwe dieselmotorstellen 41 (modern treinmaterieel met een hoger comfortniveau) op de verbinding Charleroi-Couvin in de loop van 2002, kan de snelheid van en het aantal treinen op die as worden verhoogd. In Charleroi verbeteren de aansluitingen.
Ook op de lijn Athus-Maas rijden nieuwe dieselmotorstellen. Daardoor vermindert de reistijd op de verbindingen Dinant-Bertrix en Bertrix-Virton met telkens 8 minuten.


* Meer treinen tussen Ciney en Aarlen
Tussen Namen en Ciney blijft er om de twee uur een trein rijden en dit wordt ook het geval tussen Ciney en Aarlen. Nu rijdt daar slechts om de vier uur een trein.

Voor bijkomende inlichtingen heeft de klant de keuze uit een waaier van mogelijkheden: het spoorboekje of Aridisc (te koop in alle stations), deze internetsite, de telefonische infodienst (02/528.28.28), de infokantoren in de stations. Natuurlijk staan ook het stations- en treinpersoneel ter beschikking voor vragen.

© 2002 NMBS