Ingezonden persbericht


PERSBERICHT WEEK 51

Debat: MERKWAARDIG
Merken bij de reality generation

Jonge vrouw, H&M, PUMAschoenen, leest VIVA, Oor en Utrechts Nieuwsblad, luistert Radio3FM, zoekt man om samen McDonalds hamburgermenu te nuttigen

Hoe belangrijk zijn merken voor jongeren? Is het dragen van Levi's broeken, Tommy Hilfinger truien en Nike schoenen nog steeds een must om erbij te horen? Is de huidige generatie jongeren nog wel te beïnvloeden met mooie praatjes? Een debat op woe 18 december, 20.00 uur in Hofman Café, Janskerkhof 17A, Utrecht, vrij entree.

Onder leiding van Elisabeth van den Hoogen, jourmalist, discussieren Huub Nelis, directeur Youngworks en Trendwise, Hieke Barends en Jens van Eerden namens The Fashion Files, en Martijn Lampert, onderzoeker bij Motivaction. Het debat start met fragmenten uit: De Nieuwe Wereld (vpro, 22 november 1998) over Brands.

In dit debat willen we uitzoeken hoeveel belang jongeren aan merken hechten. Uit diverse marketingonderzoeken blijkt dat de huidige generatie jongeren niet meer zo makkelijk te bereiken is met reclameslogans. De 'reality generation' moet met andere marketingstrategieën worden aangesproken. Producenten richten zich daarom op het creëren van een totaal-belevenis rondom producten. Zo is het sigarettenmerk Marlboro minstens zo bekend als organisator van Flashback Concerten. Ook Swatch verkoopt meer dan horloges alleen. In een pretpark in Parijs moet het Swatchgevoel doordringen bij jongeren. Maar het is de vraag of die geforceerde pogingen de jeugd te triggeren wel werken. Feit is dat merken nog altijd een belangrijke rol spelen in het uitdragen van een identiteit. Jongeren communiceren zelfs met een mix van merken. Een advertentie via Branddating geeft misschien wel een beter beeld dan een nauwkeurig opgestelde contactadvertentie. Er gaan stemmen op om jongeren beter te beschermen tegen de invloed van reclame. Het is de vraag of dat nodig is. De jongeren van nu zijn zo doordrongen van merken en logo's dat ze er in de toekomst misschien helemaal immuun voor geworden zijn. Bovendien horen we steeds vaker protest vanuit jongerengroepen. Ze wensen geen reclame op het schoolplein of eisen dat hun kleding schoon geproduceerd wordt.

TUMULT& de Jeugdraad en Ministerie van VWS



Ingezonden persbericht