Nederlandse Kankerbestrijding

Jongeren onbekend met UV-risico op wintersport

Jongeren onbekend met
UV-risicoop wintersport

eenderde smeert zich onvoldoende in

Amsterdam, 19 december - Smeren is vet is de campagne waarmee de Nederlandse Kankerbestrijding/Koningin Wilhelmina Fonds (KWF) in samenwerking met de Nederlandse Ski Vereniging aandacht vraagt voor de gevaren van overmatige blootstelling aan UV-straling tijdens de wintersport. Door overmatige blootstelling is het aantal nieuwe gevallen van huidkanker toegenomen van 15.000 in de jaren 80 tot 25.000 nu. Uit onderzoek onder jonge wintersporters blijkt dat eenderde zich zelden of nooit insmeert. Reden voor het KWF om hier opnieuw aandacht voor te vragen.

Onderzoek
Uit onderzoek, (Qrius, december 2002) dat verricht is onder 200 jongeren tussen de 15 en 20 jaar, blijkt dat een kwart wel eens verbrandt op wintersport; 36 procent zelfs twee keer of vaker. Opvallend is dat jongeren minder vaak verbranden als zij zélf de zonnebrandcrème hebben aangeschaft. Positief nieuws is ook dat ervaren wintersporters minder vaak verbranden en dat zij bescherming belangrijker vinden dan jongeren die voor het eerst of voor de tweede keer op wintersport gaan.

Risoco's
Van de ondervraagden heeft 82 procent wel eens gehoord over de risicos van overmatige blootstelling aan UV-straling. Maar uit eerdere gesprekken met jongeren (Ferro, oktober 2001) blijkt dat de risicos alleen in verband worden gebracht met de zomervakantie en niet met wintersport. Op een hoogte van zon 2000 meter verbrandt de huid echter bijna twee keer sneller dan normaal. UV-straling in de bergen is ongeveer 30 procent sterker dan in ons land en sneeuw weerkaatst zon 85 procent. Door deze combinatie van zon en sneeuw verdubbelt het effect van UV-straling op de huid. Door de kou wordt het verbranden vaak te laat gevoeld. Dit kan (ernstige) verbranding van de huid tot gevolg hebben. Hoe vaker men op jonge leeftijd zonnebrand oploopt, hoe hoger het risico op huidkanker later.

'Smeren is vet
Snowboardster Nicolien Sauerbreij promoot dit jaar de campagne. Je kunt jezelf nooit genoeg insmeren!, aldus Sauerbreij. Als kampioene weet zij als geen ander hoe belangrijk het is om je huid in de bergen goed te beschermen tegen UV-straling. Met deze campagne Smeren is vet wil zij jongeren hieraan helpen herinneren. Vanaf 20 december t/m eind februari 2003 zal, door middel van advertenties, ansichtkaarten op scholen, posters bij wintersportspeciaalzaken en drogisterijen, promo-acties (op 21 en 28 februari) bij busopstapplaatsen en internetsite www.smerenisvet.nl, de boodschap bij jongeren onder de aandacht worden gebracht.

Beeldmateriaal campagne 'Smeren is vet' factsheet 'Huidkanker in Nederland'