De Rabobank breidt samen met seniorweb aantal internetcursussen
50-plussers uit
Rabobank Nederland, 19/12/2002 09:36 AM
---
In 2003 zal naar verwachting 60.000 senioren worden opgeleid. De
Rabobank, de 'Dichtbijbank', gaat samen met SeniorWeb het cursusaanbod
en de voorlichting over het gebruik van Internet en bancaire diensten
aan 50-plussers uitbreiden. Daartoe hebben de Rabobank en SeniorWeb
gisteren een branche-exclusieve samenwerkingsovereenkomst ondertekend.
Naast de reeds bestaande trainingen over modern geldverkeer,
internetbankieren en computergebruik, zal de Rabobank in samenwerking
met SeniorWeb internetcursussen voor 50-plussers gaan ontwikkelen over
thema's als beleggen, lijfrente, pensioen en hypotheken. Bovendien
zullen er in dorpskernen in Midden- en West-Brabant veertig Leercentra
komen, die veelal worden gehuisvest in Rabobanken en die zijn
ingericht voor het geven van praktijktrainingen. Bij gebleken succes
zal dit project een landelijk vervolg krijgen.
Klaas van der Laan, manager Distributiekanalen Rabobank Nederland:
"Ons uitgangspunt is dat al onze klanten in beginsel zelfstandig
gebruik moeten kunnen maken van het betalingsverkeer. Door het
aanbieden van cursussen met als onderwerp Modern betalingsverkeer en
Internetbankieren helpen wij senioren vertrouwd te raken met deze
nieuwe vormen van dienstverlening. SeniorWeb is voor ons een
belangrijke partner, omdat zij deze doelgroep beter kent."
Rabobank en SeniorWeb werken al sinds 1997 samen. Via tweehonderd Rabobanken zijn er door SeniorWeb inmiddels 40.000 cursisten opgeleid. Daarnaast worden er in eigen beheer door vrijwilligers en medewerkers van lokale Rabobanken dagelijks voorlichtingsbijeenkomsten verzorgd. De overeenkomst voorziet in een uitbreiding van het aantal cursussen computergebruik en internetbankieren. In 2003 zal hieraan naar verwachting door circa 60.000 senioren worden deelgenomen.
Bert Kokshoorn, directeur SeniorWeb: "Het fijnmazige kantorennetwerk
van de Rabobank stelt ons in staat om dichtbij de senioren in o.a.
kleine kernen en buurten te komen. Door intensief samen te werken met
de lokale Rabobanken kunnen we ons cursusaanbod beter afstemmen op de
lokale behoefte." De Rabobank stelt zich op het standpunt dat ook
ouderen en mensen met een functiebeperking in beginsel zelfstandig
gebruik moeten kunnen maken van het betalingsverkeer. Om de financiële
zelfstandigheid van deze klanten te waarborgen, worden door de
Rabobank speciale services aangeboden. Naast 400 periodieke zittingen
op speciale plaatsen (bejaardentehuizen, gemeentehuizen, dorpshuizen)
startte de Rabobank in 2000 met de Rabobank Geldexpres: levering van
geld aan huis voor immobiele klanten, en in 2001 met de Rabobank
Zorgservice: invoering van chipknip betaalsystemen in zorgcentra. De
Rabobank is bovendien voortdurend op zoek naar initiatieven en ideeën
die de participatie van ouderen en mensen met een functiebeperking aan
het betalingsverkeer bevorderen. Daarom werkt Rabobank nauw samen met
organisaties als de ANBO, de Landelijke Organisatie Cliëntenraden en
SeniorWeb.