Jaarprogramma Economische Gebiedspromotie 2003
Gedeputeerde Staten van Flevoland hebben het Jaarprogramma Economische
Gebiedspromotie 2003 vastgesteld. Dit Jaarprogramma bevat diverse
activiteiten om Flevoland bij bedrijven buiten Flevoland meer op de
kaart te zetten. De provincie trekt er volgend jaar ruim 156.000 euro
voor uit om de vestiging van bedrijven in Flevoland extra te
stimuleren.
Het gaat met de economie van Nederland wat minder dan in de afgelopen
jaren. Ook in Flevoland zal dat naar verwachting de komende jaren
zichtbaar worden. Hoewel de werkgelegenheidscijfers over het afgelopen
jaar voor Flevoland, ten opzichte van andere provincies, nog zeer
gunstig waren sluit de provincie niet uit dat die groei door de
economische situatie minder zal worden. Zo ondervindt Nederland, en
dus ook Flevoland, een afname in de belangstelling bij buitenlandse
bedrijven om in Nederland te investeren. Bovendien blijken Nederlandse
bedrijven hun beslissing om te investeren soms uit te stellen.
Het beleid van de provincie Flevoland en de zes gemeenten is erop
gericht om zoveel mogelijk sterke bedrijven naar Flevoland te halen.
Daarom is een pakket activiteiten in het Jaarprogramma Economische
Gebiedspromotie 2003 opgenomen om bedrijven te stimuleren vestiging in
Flevoland in overweging te nemen. De provincie zoekt actieve vormen
van samenwerking met de gemeenten en stelt daarvoor zelf geld
beschikbaar. Toonaangevende projecten zoals het Bioscience Park
Lelystad en het World Trade Center in Almere kunnen op ondersteuning
rekenen. Ontvangsten van bijzondere doelgroepen, waarbij het
Statenjacht Carla Lammers ingezet kan worden, kan bijdragen aan het
promoten van Flevoland als geschikte vestigingslocatie voor bedrijven.
En wie meer wil weten over de mogelijkheden om een bedrijf te beginnen
in Flevoland, kan ook terecht op de website bussinessinflevoland.nl.
Ook reserveert de provincie geld om het eigen promotiemateriaal
actueel te houden.
Daarnaast wil de provincie internationalisering van het Flevolandse
bedrijfsleven bevorderen. Door hiervoor geld beschikbaar te stellen
hoopt de provincie de drempel voor bedrijven te verlagen om zaken doen
in het buitenland. Hierdoor wordt de internationale
concurrentiepositie van het Flevolandse bedrijfsleven versterkt. Bij
alle promotieactiviteiten houdt de provincie nauw contact met de
gemeenten en vertegenwoordigers van het regionale bedrijfsleven.