VVD



Nieuws

19 dec 2002 - Inbreng Plenair debat Rapport
Commissie Van den Haak

Inbreng Plenair debat Rapport Commissie Van den Haak betreffende beveiliging Fortuyn

MdV

Zoals wij eergisteren reeds in een eerste reactie hebben laten weten, heeft de VVD-fractie met veel waardering kennis genomen van het gedegen feitenonderzoek naar de veiligheid en beveiliging van Pim Fortuyn. De commissie Van den Haak heeft naar ons oordeel haar tweeledige opdracht naar behoren vervuld. Zij heeft ons integraal inzicht verschaft omtrent zowel de feitelijke gang van zaken m.b.t. de veiligheid van de heer Fortuyn alsmede de activiteiten van overheidsinstanties die in dat verband verantwoordelijkheid dragen. Dat de heer Fortuyn niet de een of andere vorm van persoonsbeveiliging heeft gekregen heeft twee hoofdoorzaken volgens de commissie. Eén van de twee hoofdoorzaken betreft het functioneren van de overheid en dat gaat ons aan. Wij waarderen het dat het kabinet zo snel met een regeringsstandpunt n.a.v. het feitenonderzoek is gekomen, waarin veel - niet alle - conclusies worden onderschreven en dat de aanbevelingen worden overgenomen. De VVD-fractie stemt in met de instelling van een nationale coördinator bewaking en beveiliging die verantwoordelijk wordt voor de beleidsvoorbereiding alsmede de uitvoering van objectbeveiliging en persoonsbeveiliging.

Met de regering zijn wij er niet van overtuigd dat het ministerie van Justitie de plek is om de nieuwe DG te plaatsen.

Voor het ministerie van BZK pleit dat onder de minister van BZK ook de AIVD en de politie vallen (inclusief de KPLD). Plaatsing bij BZK sluit ook beter aan bij de huidige bevoegdheidsverdeling. Bovendien zullen de activiteiten van de coördinator vaak betrekking hebben op zaken waar nog geen sprake is van concrete strafbare feiten.

We delen dus de twijfel van de regering op dit punt.

De VVD steunt ook de voorstellen m.b.t. stroomlijning van de informatiehuishouding en het streven naar verdere professionalisering van de persoonsbeveiliging.

Voorzitter, hierover valt veel te zeggen maar ik beperk mij tot de opmerking dat de uitgangspunten die de commissie Van den Haak formuleert in paragraaf 2.1 wat de VVD betreft ten grondslag dienen te liggen aan een nieuw geïntegreerd, geprofessionaliseerd en gemoderniseerd stelsel van persoonsbeveiliging.

Neemt de regering deze uitgangspunten over?

Voorzitter, nu wil ik ingaan op de kwestie:

* Heeft de BVD goed werk afgeleverd

De conclusie die commissie Van den Haak trekt over de kwaliteit van de dreigingsanalyse is niet mals. Met nadruk wil ik hier stellen dat tijdens de briefing de heer Fijnaut heeft verklaard dat het hier niet het functioneren van deze dienst als zodanig betreft, maar uitsluitend is onderzocht of er sprake was van een grondige dreigingsanalyse. Het kabinet besteedt in het kabinetsstandpunt ruim aandacht aan het functioneren van de BVD in algemene zijn en geeft aan dat deze dienst in algemene zin uitstekend functioneert.

Voorzitter, dát is een geruststellende gedachte die ook spoort met mijn eigen ervaringen. Maar vandaag spreken wij over het bijzondere geval van de bedreigingen van de heer Fortuyn. En daar is het niet goed gegaan.

Reeds begin november 2001 deelt de heer Dijkstal in het Torentjesoverleg en later in de commissie voor de Inlichtingen- en veiligheidsdiensten mee dat hij zich zorgen maakt over de veiligheid van Fortuyn. De MP zegt dat hij er van uitgaat dat hieraan zonder twijfel aandacht zal worden besteed. De Minister van BZK neemt de suggestie in overweging Fortuyn te waarschuwen voor zijn veiligheid. Nu was Dijkstal niet zomaar een burger maar een ervaren politicus die ook minister van BZK was geweest. Bij het overleg van de commissie voor de Inlichtingen- en veiligheidsdiensten is ook de BVD altijd aanwezig. Toch is er naar mijn indruk niets met deze waarschuwing gedaan.

Pas op 20 maart vraagt de Minister van BZK om een dreigingsanalyse, die hij overigens niet krijgt. De BVD reageert snel met een melding: 'geen dreiging'.

De tijdelijke evaluatiecommissie (TEC) en de grote evaluatie driehoek (GED) gaan hiermee akkoord. M.a.w. zij verlangen geen grondige dreigingsanalyse van de BVD. Blijkbaar wordt deze reactie op dat moment adequaat gevonden. Ook de Minister van BZK informeert niet meer naar een dreigingsanalyse. Al met al was dit niet best.

De huidige regering stelt achteraf vast dat, ik citeer, "de BVD in de TEC en de GED explicieter en uitvoeriger had moeten zijn in de informatie verstrekking en analyse". Zelfs wordt door de regering gesteld dat dit de dienst terecht kan worden tegengeworpen. Het is niet voor niets dat een verbeterproces wordt gestart door te gaan werken met een protocol m.b.t. dreigingsanalyses en het schriftelijk en het vastleggen van de uitkomsten van de analyses (bladzijde 21).

Ik vraag aan de regering of zij hiermee niet erkent, en daarmee impliciet deze conclusie van de commissie Van de Haak onderschrijft, dat er geen gedocumenteerde en geprotocolleerde dreigingsanalyse is gemaakt?

MdV

Niet alleen op het punt van het documenteren en protocolleren van de dreigingsanalyse is een verbeter-traject gestart. Ook de informatievoorziening verdient verbeterd te worden, zowel vanuit de politiekorpsen in de richting van de KLPD, als van de Regionale Informatie Diensten in de richting van de AIVD. Wel willen wij vooropstellen dat personen die bedreigd worden de volle medewerking moeten geven. Zo zullen zij altijd aangifte moeten doen van iedere bedreiging en samen moeten werken met de politie en andere autoriteiten. Het lijkt me verder een goede gedachte dat politieke partijen worden gecoacht op dit punt.

Afsluitend, mdv., kom ik tot de concslusie dat de Commissie Van den Haak goed werk heeft geleverd en nuttige aanbevelingen heeft gedaan. Het is nu aan de regering om er verder werk van te maken.