Vlaamse overheid

De afdeling studietoelagen van het departement onderwijs heeft alle aanvragen voor studietoelagen voor het Hoger Onderwijs een eerste keer gecontroleerd. Dit is ongeveer 2 maanden vroeger dan in het academiejaar 2001-2002. Vorig jaar werden veel meer aanvragen ingestuurd door de wijzigingen aan de wetgeving inzake studietoelagen (o.a. de invoering van een bodem-KI, de jokerbeurs en de ontbrekende ouder die als persoon ten laste erkend werd).
Alle aanvragers wiens dossier in orde werd bevonden, zullen voor het einde van dit jaar bericht krijgen over het resultaat van het onderzoek.

Het aantal aanvragen bleef ongeveer hetzelfde, net als in het vorige academiejaar kwamen ongeveer 53.000 aanvragen voor het hoger onderwijs binnen op de afdeling Studietoelagen. Dat dit aantal na de grote sprong van vorig jaar, gelijk blijft, toont aan dat er een nieuwe groep beursgerechtigden blijvend de weg naar een studietoelage heeft gevonden.

Het grootste deel van deze aanvragen werd nu reeds volledig in orde bevonden.
Dit is het resultaat van de inspanningen die werden geleverd om het aanvraagformulier eenvoudiger te maken en om de administratieve last te verminderen voor de burger. Informatie die nodig is om de dossiers af te handelen werd pro-actief samengesteld voor die kandidaten die reeds een aanvraag indienden in het vorige academiejaar. Gegevens van kandidaten die reeds aanwezig zijn in het databestand van de afdeling worden dus efficiënter gebruikt.
Bovendien kreeg de afdeling toegangsrecht tot het databestand van de woningenbank, waardoor de informatie inzake kadastrale inkomsten van woningen door de administratie zelf kan worden geraadpleegd.

Het resultaat van deze maatregelen is een stijging van bijna 5% van de dossiers die onmiddellijk volledig in orde waren en onmiddellijk konden worden afgehandeld.

Ook de actie waarbij alle leerlingen van het zesde jaar secundair onderwijs bij hun eindrapport een informatiefolder meekregen waarin het bestaan en de voorwaarden van studietoelagen werden aangekondigd heeft een positief effect gehad. Er werd een stijging vastgesteld in het aantal kandidaten die voor de eerste keer een aanvraag voor studietoelagen indiende.

Vanaf nu wordt gestart met het verwerken van de bijkomende informatie die voor de onvolledige dossiers werd opgevraagd.
Gelet op het verhoogd aantal betalingen, drie maal per maand waar dit in het verleden slechts een maal per maand gebeurde, zullen deze kandidaten waarvan de dossiers niet alle documenten bevatten en die nu hun dossiers vervolledigden ook niet lang meer op hun studietoelage moeten wachten.

Minister Vanderpoorten is blij met de vaststelling dat de nieuwe wetgeving haar succes blijft bewijzen en dat de extra inspanningen van de afdeling studietoelagen resulteren in een (nog) betere dienstverlening aan de aanvragers.

Voor de minister is er nu nog één grote uitdaging inzake de dienstverlening voor het insturen en behandelen van aanvragen. Deze uitdaging bestaat erin de mogelijkheid te creëren dat de aanvragen elektronisch kunnen worden ingediend en afgehandeld. Een 'E-Government'-werkgroep is dit project verder aan het uitwerken.

info : Jo De Ro, woordvoerder van minister Vanderpoorten - tel. (0475) 98 33 73 -
(02) 553.99.23 - fax. (02) 553 99 19
e-mail: persdienst.vanderpoorten@vlaanderen.be


---