BAVARIA

Bavaria wint in hoger beroep van Reclame Code Commissie

Lieshout, 19 december 2002. Bavaria heeft afgelopen dinsdag het hoger beroep gewonnen, dat zij had aangespannen tegen de uitspraak van de Reclame Code Commissie (RCC) inzake de Art-Gallery commercial.

Deze commercial, waarin de kunstscene in New York op de hak wordt genomen en het onhandige en wereldvreemde gedrag van de hoofdpersoon centraal staat, werd door de RCC in strijd met de goede smaak gevonden.
Het College van Beroep deelde deze opvatting niet en vernietigde de beslissing van de RCC.

De uiting is onmiskenbaar bedoeld om humoristisch te zijn. De commercial is niet zodanig schokkend dan wel denigrerend dat daarmee de grenzen van de goede smaak zijn overschreden, zo luidde de strekking van de uitspraak van het College van Beroep.

Wij waren het van begin af aan al niet eens met de uitspraak van de Reclame Code Commissie. En ook de enorme hoeveelheid steunbetuigingen die wij hierna ontvingen van het publiek, bevestigden ons gevoel dat de commercial zeker niet te ver gaat. Uiteraard zijn we dan ook zeer tevreden dat het College van Beroep ons nu gelijk heeft gegeven. We gaan de commercial snel weer uitzenden!, zo laat Paul van den Acker, marketingmanager bij Bavaria, weten.