Provincie Limburg

Buiten- en binnenring Parkstad Limburg (374)

Provincie start met voorbereidingen van groot verkeersproject

In november heeft de Provincie overleg gevoerd met het bestuur van Parkstad Limburg over de ontwikkeling en de aanleg van de Buitenring en de afbouw van de Binnenring Parkstad. Gedeputeerde Staten stellen voor aan Provinciale Staten om 2.200.000,- vrij te maken voor Fase 1. Hiermee wordt een belangrijke stap gemaakt met de voorbereiding van dit grote infrastructurele project in de Parkstadregio. Een belangrijke voorwaarde is de bereidheid van de Parkstadgemeenten om de helft van de kosten van de Buiten- en Binnenring te betalen. Dit wordt vastgelegd in een nog te sluiten convenant tussen de Provincie en de Parkstadgemeenten. Deze overeenkomst moet gesloten zijn voor het opstellen van het nieuwe Basisakkoord 2003-2007 van Provinciale Staten omdat daarin de financiering van de grote project geregeld dient te worden.

Problemen door onevenwichtige infrastructuur
Als gevolg van de voormalige mijnindustrie kent de Parkstadregio een onevenwichtige infrastructuur. Deze belemmert op belangrijke onderdelen een goede ruimtelijke inrichting en een efficiënte afwikkeling van personen- en vrachtautoverkeer. De afgelopen jaren heeft de regio een deel van de Binnenring reeds gerealiseerd. Maar een Buitenring ontbreekt nog steeds. Hierdoor gaat veel doorgaand verkeer binnen Parkstad door woongebieden. Ook de aansluitingen met de autosnelweg en de vele bedrijventerreinen zijn niet goed op elkaar aangesloten.
In het huidige provinciale Basisakkoord is een sterke infrastructuur een speerpunt. Natuurlijk met aandacht voor een goede verkeersafwikkeling, de economische belangen en de leefbaarheid.

Buitenring en Binnenring vormen één project
Om de infrastructuur te verbeteren is de aanleg van een Buitenring rondom Parkstad, plus het afbouwen van de Binnenring, noodzakelijk. Op onderdelen is reeds sprake van stukken Buitenring, maar er is geen sprake van een complete doorgaande route. Een complete Buitenring voor Parkstad vraagt dan ook om de aanleg van diverse nieuwe wegdelen, in combinatie met wegverbreding en verbetering van bestaande wegdelen. Bestuurlijke afspraken moeten vastgelegd worden Op 22 november dit jaar zijn tijdens een bestuurlijk overleg tussen Parkstad en Provincie afspraken gemaakt over de aanpak van de Buiten- en Binnenring Parkstad. Belangrijkste afspraak is de verdeling van de totale projectkosten, circa 200 miljoen euro. Voor de ontwikkelings- en bouwkosten van het wegenproject gaat de Provincie uit van het 50/50 principe. Hiervoor wordt een convenant gesloten tussen de Provincie Limburg en de Parkstadregio waarin resultaatsverplichtingen worden vastgelegd.
De Provincie is bereid om de helft mee te betalen voor de kosten van de afbouw van de Binnenring (totaal 37 miljoen euro) als de regio verklaart bereid te zijn om de helft van de kosten van de Buitenring te betalen. Zo zijn de Buitenring en de Binnenring ook in financiële zin aan elkaar gekoppeld.

Eerst convenant plus nieuw Basisakkoord
GS hebben besloten dat zij 2.200.000,- vrijmaken voor de voorbereiding van fase 1 van het project. Met dit bedrag worden voor de duur van drie jaar de voorbereidende werkzaamheden van fase 1 verricht. Fase 1 omvat het meest kritische onderdeel van de Buitenring; een nieuw aan te leggen weggedeelte om of door Brunssum (tussen de N276 en de N299).

GS hebben besloten dat pas gestart wordt met de oprichting van de projectorganisatie nadat de Parkstadgemeenten verklaard hebben, om de helft van de totale projectkosten van de Buiten- en Binnenring te betalen. Een overeenkomst tussen Provincie en Parkstad moet gesloten worden voordat het nieuwe Basisakkoord 2003-2007 van Provinciale Staten wordt opgesteld. In het Basisakkoord dient immers de financiering van het project geregeld te worden. 19-12-2002 16:55