Ministerie van Financiën

Persbericht

PERS-2002-299

Den Haag, 20 december 2002

Departementen komen met concrete actieplannen voor toepassing van publiek-private samenwerking

Minister Hoogervorst heeft de Kamer een brief gezonden met de actieplannen van verschillende departementen voor toepassing van publiek-private samenwerking. Uit eerdere evaluaties van drie jaar pps in Nederland is gebleken dat met pps beleidsdoelen gerealiseerd kunnen worden hetzij tegen lagere kosten, hetzij met een hogere kwaliteit. Ondanks deze overtuiging heeft pps in bepaalde sectoren nog geen hoge vlucht genomen. Om de markt voor pps verder tot ontwikkeling te brengen is het noodzakelijk te starten met een concreet vervolgprogramma van kansrijke pps-projecten. Deze concrete projecten kunnen dan weer dienen als voorbeeld voor andere projecten.

De kwaliteit van de publieke dienstverlening moet beter; het publieke rendement van voorzieningen moet omhoog. Alle partijen zijn het hierover eens. De vraag is alleen hoe? Meer overheid, of juist meer markt? Publiek-private samenwerking (pps) is een uitvoeringsinstrument dat aan beide krachten binnen dit spanningsveld tegemoet komt. Bij een goed opgezette pps zijn aan de ene kant de publieke belangen verankerd terwijl aan de andere kant private partijen de ruimte krijgen om, binnen de gestelde kaders, naar eigen inzicht creatieve antwoorden en oplossingen te vinden.

Eerdere evaluaties en een rapport van de Rekenkamer hebben duidelijk gemaakt dat pps meerwaarde kan bieden ten opzichte van traditionele uitvoeringsvarianten. Zo was bij een aantal projecten, zoals de HSL Infraprovider, Waterzuiveringsproject Haagse regio en de A59 Rosmalen-Geffen, sprake van duidelijke meerwaarde door hetzij lagere kosten voor hetzelfde voorzieningenniveau, hetzij betere kwaliteit voor dezelfde kosten. Het Kenniscentrum PPS biedt ook hulpmiddelen waarmee deze voordelen vooraf inzichtelijk gemaakt kunnen worden.

De evaluaties maaken echter ook duidelijk dat er nog de nodige schroom bestaat om pps daadwerkelijk in te zetten omdat toepassing van pps een andere denkwijze van overheidsinstanties vereist. En, wat minstens zo belangrijk is, men ervaart het nut van pps onvoldoende omdat er nog te weinig voorbeelden zijn van succesvolle pps-projecten.

Daarom hebben de departementen van VenW, VROM, LNV, EZ, BZK en OCenW actieplannen gemaakt voor een aantal concrete pps-projecten. De actieplannen hebben betrekking op:


- meer plannen in de rail-, wegen- en nutssector, waarbij kan worden voortgebouwd op genoemde succesvolle eerder projecten

- nieuwe plannen in de overheidsgebouwen- en scholensector

- inzet van pps bij gebiedsontwikkeling
Naast concrete actieplannen is ook kennisoverdracht en standaardisatie noodzakelijk, bijvoorbeeld in de vorm van contractmodellen, projectbeschrijvingen, cursussen, zodat de drempel om pps in te zetten wordt verlaagd. Het Kenniscentrum PPS zal in 2003 o.a. zorgen voor de ontwikkeling van modellen voor pps-contracten, betalingsmechanismen en checklisten, het beschikbaar stellen van een bestand met casussen en het organiseren van pps-cursussen t.b.v. projectleiders en beleidsmedewerkers bij het Rijk en andere overheden.

Jaarlijks zal het Kenniscentrum PPS van het ministerie van Financiën rapporteren over de voortgang van pps en concrete pps-projecten.

De actieplannen en de begeleidende brief met een samenvatting van de plannen kunt u vinden op het volgende Internet-adres:

http://www.minfin.nl/FIN02-296.doc