Onderwijsraad


KENMERK P E R S B E R I C H T
20020455/685

DATUM 20 december 2002

MEER ERKENNING VOOR SOCIALE TAAK
VAN DE SCHOOL

De Onderwijsraad wil meer waardering voor de bijdragen die scholen leveren aan de sociale samenhang. De school kan zijn sociale taak alleen goed vervullen als ouders, de buurt, wijkorganisaties hierbij helpen. De school doet al veel aan sociale taken. Dat kan wellicht versterkt worden door voor het gehele onderwijs `burgerschap' als richtsnoer te nemen. De raad stelt aandacht voor de sociale taak van de school en voor een integrerende doelstelling als `burgerschap' aan de orde in zijn verkenning Samen Leren Leven. Verkenning onder wijs, burgerschap en gemeenschap die aan de minister van Onderwijs is aangeboden.

De verkenning is het startpunt van een traject. Uit de verkenning vloeien discussiepunten voort die de raad gaat bespreken in een aantal debatten op scholen in basisonderwijs, voortgezet onderwijs en beroepsonderwijs met direct betrokkenen uit de onderwijssectoren en met vertegenwoordigers uit het netwerk van scholen (politie,wijkorganisaties en dergelijke). Daarnaast voert de raad een debat met de wethouders van de grote steden en de VNG en een debat met de diverse (koepel)organisaties uit het onderwijs. De inzichten
uit al deze debatten kunnen de bouwstenen zijn voor een advies dat de raad in de zomer van 2003 wil uitbrengen.

Hoe kan de samenleving de school helpen?
De plaatselijke gemeenschap kan de school beter ondersteunen. Het eigenaarschap
van scholen door de plaatselijke gemeenschap vraagt dat deze gemeenschap ook bereid is tijd, geld en energie in te zetten voor de school. Wat kan gedaan worden om deze participatie te bevorderen? Ook moet gekeken
worden of en hoe de betrokkenheid via ouderraad,
medezeggenschapsraad
of schoolbestuur kan worden aangemoedigd. Van belang is daarnaast de veronderstelling dat sociale samenhang in de omgeving van scholen een gunstige invloed heeft op die scholen. Een belangrijke omgevingsfactor is ook de veiligheid in en rondom scholen. Via het gemeentelijk volkshuisvestingsbeleid
kunnen manieren gevonden worden om de verdergaande segregatie
binnen het onderwijs aan te pakken.

Hoe kan de school zijn sociale taak vormgeven?
Mag van de school verwacht worden dat ze uitdrukkelijker bijdraagt aan vorming tot burgerschap, mag van universiteiten gevraagd worden dat ze meer doen aan maatschappelijk verantwoordelijkheidsbesef? En wat kunnen de school, hogeschool en universiteit dan bijdragen? Bij vakken als geschiedenis
en maatschappijleer die het burgerschap bij leerlingen zouden kunnen stimuleren, worden de mogelijkheden nog onvoldoende benut. Burgerschap is bijvoorbeeld het leveren van een bijdrage aan het functioneren van de gemeenschap. Maar wat kunnen vakinhouden bijdragen aan vorming tot burgerschap? Is in dit verband een vak als maatschappijleer toe aan een `revival'?
En is een afzonderlijk vak wel wenselijk? Gaat het niet meer om de leeromgeving, het leerklimaat in de school?
Wat betreft segregatie is de vraag aan de orde in welke mate schoolbesturen bereid zijn te streven naar een plaatselijk vastgesteld aandeel van achterstandsleerlingen.

Hoe kunnen de vaardigheden van docenten op het gebied van morele en sociale opvoedingsdoelen worden versterkt?