Agalev (Vlaanderen)

P E R S M E D E D E L I N G
A G A L E V F R A C T I E
V L A A M S P A R L E M E N T

Brussel, 20 december 2002

Dewael droomt hardop:
intunneling Krijgsbaan nog lang niet rond.


De privé-partners in de mogelijke PPS-constructie voor de tunnel aan de luchthaven Deurne denken voldoende middelen bij elkaar te hebben om de helft van de kosten van de ondertunneling op zich nemen. Tegelijk echter verwachten zij van de Vlaamse overheid veel meer nieuwe investeringen en engagementen. Agalev vindt DIT DE WERELD OP ZIJN KOP. De voorbije weken konden we hier en daar al opvangen welke schitterende plannen de regionale partners hebben bedacht.

Onze bedenkingen:

- Dit is geen luchthavenproject maar een immodossier en een project ter ontwikkeling van nieuwe bedrijventerreinen. Men stelt voor dat de bijdrage van de Vlaamse overheid gedeeltelijk zou kunnen bestaan uit de inbreng van de gronden op en rond het luchthaventerrein . . 25 ha nieuwe bedrijfsterreinen.
- Er wordt nergens aangetoond waarom de luchthaven van vitaal belang is voor de economische gemeenschap van Antwerpen. En over de rendabiliteit van de luchthaven horen we helemaal niets. Toch is dat een voorwaarde die de inspectie van financiën aan de Vlaamse overheid oplegt : er is een koppeling tussen financiering en rendabiliteit van de luchthavenactiviteiten.
- De inspectie van financiën stelt zeer duidelijk dat de 'in te brengen landingsrechten als mogelijke inkomsten zodanig moeten zijn dat de investering (van de Vlaamse overheid) binnen redelijke termijn volledig wordt terugverdiend'.
- De kostprijs van de ondertunneling ligt veel hoger dan altijd gezegd: 41 miljoen euro. De helft is voor rekening van de Vlaamse overheid.
- Bijkomend verwachten de privé-partners dat diezelfde overheid nog eens investeert in de ontsluiting van de terreinen naar bestaande wegeninfrastructuur. Kostprijs niet gekend ! Ook de huidige sportvelden en -infrastructuur zouden verdwijnen . En voor nieuwe sportmogelijkheden zou alweer diezelfde overheid mogen/moeten zorgen !!!!
- Maar het wordt helemaal te gek wanneer zij verwachten dat de overheid gedurende minimaal 10 jaar een exploitaite- en investeringsdotatie garandeert. Ook willen zij een blijvende ondersteuning vanuit Vlaanderen voor brandweer en veiligheidspersoneel. Deze overheid wilt hier net af van investeringen in een al jaren verlieslatende luchthaven. En er is maar een akkoord voor 5 jaar investering. Bovendien horen we dat men helemaal niet zeker is van een positief rendement.
Bovendien:
Een ondertunneling kan maar overwogen worden als alle alternatieven zijn onderzocht. Een U-bocht bijvoorbeeld. Dat staat in het luchthavenakkoord afgesloten op 23/2/2000 tussen de vier meerderheidspartijen.

Ria Van Den Heuvel, Vlaams Volksvertegenwoordiger
0477-59 22 54

---
Meer informatie:
Agalev fractie, Vlaams Parlement, 1011 Brussel
Tel. 02-552 42 13 fax: 02 552 44 31
e-mail: vl.parlm@agalev.be