CHECKIT BV

Politieke partijen online nieuws barometer


Nijmegen, 23 december 2002 Met de nieuwe verkiezingen in zicht heeft online marketingbureau Checkit door middel van haar online knipseldienst Clipit, net als bij de voorgaande verkiezingen, politieke partijen online gevolgd. Vanaf 7 november is bijgehouden hoe vaak de verschillende partijen op Internet werden genoemd in diverse nieuwsbronnen.

Nummer 1 is het CDA, met vermeldingen in 6.149 nieuwsartikelen. Goede 2e met vermeldingen in 5.747 artikelen is de VVD, op de voet gevolgd door de PvdA met 5.635 artikelen.


Partij Nieuwssites Percentage

CDA 6.149 (18,2%)
VVD 5.747 (17,0%)
PvdA 5.635 (16,7%)
LPF 4.628 (13,7%)
GroenLinks 3.226 (9,6%)
SP 2.569 (7,6%)
D66 2.362 (7,0%)
LN 1.372 (4,1%)
ChristenUnie1. 135 (3,4%)
SGP 912 (2,7%)
(Politieke Partijen online in het nieuws op Internet / Nov-Dec 2002)

Onder de nieuwsbronnen (plusminus 500) vallen onder andere de websites van De Telegraaf, NRC Handelsblad en Nu.nl.

Politieke barometer: meeste stemmen gelden?
Gesteld dat het aantal vermeldingen in het nieuws graadmeter zou zijn voor het aantal zetels in de Kamer, dan geeft dat op basis van het onderzoek de volgende uitslag: CDA aan kop met 27 zetels, gevolgd door de VVD met 26 en de PvdA met 25 zetels.

Partijen Zetels
CDA 27
VVD 26
PvdA 25
LPF 21
GroenLinks 14
SP 11
D66 11
LN 6
ChristenUnie 5
SGP 4
(Percentages nieuwsvermeldingen omgerekend naar aantal zetels)

Zwevende kiezers?
Hiernaast is bijgehouden hoe vaak de partijen werden genoemd in nieuwsgroepen en discussieforums. Opvallend is dat als deze nieuwsbronnen ook meegenomen worden de verhoudingen heel anders liggen. De partijen waar op dit moment nog het meest over gediscussieerd (en getwijfeld?) lijkt te worden zijn de SP (7.068 keer genoemd), LPF (6.186) en de PvdA (4.219).

Partijen Nieuwsgroepen/Discussieforums
SP 7.068 (23,5%)
LPF 6.186 (20,6%)
PvdA 4.219 (14,0%)
VVD 3.367 (11,2%)
CDA 3.028 (10,1%)
GroenLinks 2.839 (9,5%)
D66 1.524 (5,1%)
LN 914 (3,0%)
SGP 518 (1,7%)
ChristenUnie 373 (1,2%)
(Politieke Partijen online in het nieuws op Internet / Nov-Dec 2002)

Checkit zal het onderzoek blijven verrichten tot en met de verkiezingen. Op deze manier wordt tot 22 januari 2003 precies bijgehouden wie op Internet de meest genoemde partij is van Nederland.

Over Checkit
Checkit is een online marketingbureau dat producten en diensten levert op het gebied van online marketing & communicatie. Een van de producten van Checkit is haar online knipseldienst, Clipit. Deze service registreert continu hoe en waar opgegeven zoektermen, bijvoorbeeld bedrijfsnaam, product of concurrent, zich op het internet manifesteren. Abonnees van de service krijgen deze informatie dagelijks overzichtelijk per e-mail gepresenteerd. De online knipseldienst is een onmisbare tool voor marketingmanagers en pr-managers die de effectiviteit van hun PR- en marketinginspanningen willen meten.

Informatie voor de redactie
Checkit BV, Paul Aelen (024) 352 88 99 of per e-mail paul@checkit.nl

23 dec 02 10:06