CHECKIT BV
Politieke partijen online nieuws barometer
Nijmegen, 23 december 2002 Met de nieuwe verkiezingen in zicht heeft
online marketingbureau Checkit door middel van haar online
knipseldienst Clipit, net als bij de voorgaande verkiezingen,
politieke partijen online gevolgd. Vanaf 7 november is bijgehouden hoe
vaak de verschillende partijen op Internet werden genoemd in diverse
nieuwsbronnen.
Nummer 1 is het CDA, met vermeldingen in 6.149 nieuwsartikelen. Goede
2e met vermeldingen in 5.747 artikelen is de VVD, op de voet gevolgd
door de PvdA met 5.635 artikelen.
Zwevende kiezers?
Partij Nieuwssites Percentage
CDA 6.149 (18,2%)
VVD 5.747 (17,0%)
PvdA 5.635 (16,7%)
LPF 4.628 (13,7%)
GroenLinks 3.226 (9,6%)
SP 2.569 (7,6%)
D66 2.362 (7,0%)
LN 1.372 (4,1%)
ChristenUnie1. 135 (3,4%)
SGP 912 (2,7%)
(Politieke Partijen online in het nieuws op Internet / Nov-Dec 2002)Onder de nieuwsbronnen (plusminus 500) vallen onder andere de websites van De Telegraaf, NRC Handelsblad en Nu.nl.
Politieke barometer: meeste stemmen gelden?
Gesteld dat het aantal vermeldingen in het nieuws graadmeter zou zijn voor het aantal zetels in de Kamer, dan geeft dat op basis van het onderzoek de volgende uitslag: CDA aan kop met 27 zetels, gevolgd door de VVD met 26 en de PvdA met 25 zetels.
Partijen Zetels
CDA 27
VVD 26
PvdA 25
LPF 21
GroenLinks 14
SP 11
D66 11
LN 6
ChristenUnie 5
SGP 4
(Percentages nieuwsvermeldingen omgerekend naar aantal zetels)
Hiernaast is bijgehouden hoe vaak de partijen werden genoemd in nieuwsgroepen en discussieforums. Opvallend is dat als deze nieuwsbronnen ook meegenomen worden de verhoudingen heel anders liggen. De partijen waar op dit moment nog het meest over gediscussieerd (en getwijfeld?) lijkt te worden zijn de SP (7.068 keer genoemd), LPF (6.186) en de PvdA (4.219).
Partijen Nieuwsgroepen/Discussieforums
SP 7.068 (23,5%)
LPF 6.186 (20,6%)
PvdA 4.219 (14,0%)
VVD 3.367 (11,2%)
CDA 3.028 (10,1%)
GroenLinks 2.839 (9,5%)
D66 1.524 (5,1%)
LN 914 (3,0%)
SGP 518 (1,7%)
ChristenUnie 373 (1,2%)
(Politieke Partijen online in het nieuws op Internet / Nov-Dec 2002)
Checkit zal het onderzoek blijven verrichten tot en met de
verkiezingen. Op deze manier wordt tot 22 januari 2003 precies
bijgehouden wie op Internet de meest genoemde partij is van
Nederland.
Over Checkit
Checkit is een online marketingbureau dat producten en diensten levert
op het gebied van online marketing & communicatie. Een van de
producten van Checkit is haar online knipseldienst, Clipit.
Deze service registreert continu hoe en waar opgegeven zoektermen,
bijvoorbeeld bedrijfsnaam, product of concurrent, zich op het internet
manifesteren. Abonnees van de service krijgen deze informatie
dagelijks overzichtelijk per e-mail gepresenteerd. De online
knipseldienst is een onmisbare tool voor marketingmanagers en
pr-managers die de effectiviteit van hun PR- en marketinginspanningen
willen meten.
Informatie voor de redactie
Checkit BV, Paul Aelen (024) 352 88 99 of per e-mail paul@checkit.nl
23 dec 02 10:06