Gemeente Papendrecht

Realisatieovereenkomst Merwehoofd getekend
Burgemeester De Bruin van de gemeente Papendrecht en de heer Van Breugel namens Van der Vorm Bouw B.V. ondertekenden vrijdag 20 december de realisatieovereenkomst voor het nieuwbouwproject Merwehoofd. Van der Vorm Bouw B.V. ontwikkelt (en bouwt) dit project in samenwerking met Rabo Vastgoed B.V. Daarmee is de uitvoering van dit aansprekende project een forse stap dichterbij gekomen. Op basis van een mondelinge overeenstemming op hoofdlijnen voor de eerste bouwfase was met de verkoop van de woningen al begonnen. In het ondertekende contract zijn nu ook de afspraken voor de volgende bouwfasen schriftelijk vastgelegd.

Het project
Het Merwehoofd telt ca. 385 woningen en 3 bedrijfsruimten. Veel woningen, vooral de grondgebonden woningen langs de rivierkade, zijn zo ontworpen dat ze geschikt zijn voor een combinatie van wonen en werken. Het project bevat koopwoningen uit het midden- en topsegment variërend van 200.000 tot 900.000. Er is een grote variatie in woningtypen: appartementen (allen met lift, dus uitermate geschikt voor ouderen), eengezinswoningen (in 2 lagen plus kap met lessenaarsdak), loftwoningen, patio-woningen, stadswoningen (in 3 tot 4 lagen) en 8 woningen in eigenbouw.
Het Merwehoofd vormt het toekomstige gezicht van Papendrecht aan het drierivierenpunt. De bebouwing langs de rivier is geïnspireerd door het rivierfront van Dordrecht: verschillende bouwblokken die - tegen elkaar geplaatst een aaneengesloten bebouwingswand crëeren. Om de gewenste variatie te bereiken worden de bouwblokken door 8 verschillende architecten ontworpen.
Het rivierfront van het Merwehoofd wijkt qua architectuur uiteraard af het oude Dordt; hetzelfde geldt voor de maatvoering. Die is iets forser met een gemiddelde bouwhoogte van 7 lagen. Er is bewust voor gekozen om niet hoger te bouwen: hogere bebouwing tast de essentie, de weidsheid van het drierivierenpunt aan.

Parkeren en verkeer
De nieuwe wijk wordt aangelegd op de in de toekomst noodzakelijk dijkhoogte. Onder de woningen komen enkele grote parkeerkelders waar de bewoners hun autos kunnen stallen (gemiddeld 1,7 parkeerplaats per woning). Doordat iedere bewoner een parkeerplaats pal onder zijn eigen woning krijgt en direct vanuit de parkeerkelder het huis binnengaat ofwel via een trap ofwel met een lift zal de garage optimaal gebruikt worden. Daardoor zullen er dus zeer weinig autos in de wijk zelf worden aangetroffen. Daarbij is nog parkeerruimte voor bezoekers gerekend (0,3 auto per woning).
Zowel de kade als het binnengebied worden ingericht als woonerf.

Planning
Als alles volgens plan verloopt, start de bouw van fase 1 in februari 2003, fase 2 ongeveer een jaar later en fase 3 weer een jaar later. Fase 1 wordt opgeleverd eind 2004, fase 2 eind 2005 en fase 3 eind 2006.
Volgens de huidige inzichten is het hele project, inclusief buitenruimte met vijver en watertrap, dus uiterlijk in 2007 afgerond.