Realisatieovereenkomst Merwehoofd getekend
Burgemeester De Bruin van de gemeente Papendrecht en de heer Van
Breugel namens Van der Vorm Bouw B.V. ondertekenden vrijdag 20
december de realisatieovereenkomst voor het nieuwbouwproject
Merwehoofd. Van der Vorm Bouw B.V. ontwikkelt (en bouwt) dit project
in samenwerking met Rabo Vastgoed B.V. Daarmee is de uitvoering van
dit aansprekende project een forse stap dichterbij gekomen. Op basis
van een mondelinge overeenstemming op hoofdlijnen voor de eerste
bouwfase was met de verkoop van de woningen al begonnen. In het
ondertekende contract zijn nu ook de afspraken voor de volgende
bouwfasen schriftelijk vastgelegd.
Het project
Het Merwehoofd telt ca. 385 woningen en 3 bedrijfsruimten. Veel
woningen, vooral de grondgebonden woningen langs de rivierkade, zijn
zo ontworpen dat ze geschikt zijn voor een combinatie van wonen en
werken. Het project bevat koopwoningen uit het midden- en topsegment
variërend van 200.000 tot 900.000. Er is een grote variatie in
woningtypen: appartementen (allen met lift, dus uitermate geschikt
voor ouderen), eengezinswoningen (in 2 lagen plus kap met
lessenaarsdak), loftwoningen, patio-woningen, stadswoningen (in 3 tot
4 lagen) en 8 woningen in eigenbouw.
Het Merwehoofd vormt het toekomstige gezicht van Papendrecht aan het
drierivierenpunt. De bebouwing langs de rivier is geïnspireerd door
het rivierfront van Dordrecht: verschillende bouwblokken die - tegen
elkaar geplaatst een aaneengesloten bebouwingswand crëeren. Om de
gewenste variatie te bereiken worden de bouwblokken door 8
verschillende architecten ontworpen.
Het rivierfront van het Merwehoofd wijkt qua architectuur uiteraard af
het oude Dordt; hetzelfde geldt voor de maatvoering. Die is iets
forser met een gemiddelde bouwhoogte van 7 lagen. Er is bewust voor
gekozen om niet hoger te bouwen: hogere bebouwing tast de essentie, de
weidsheid van het drierivierenpunt aan.
Parkeren en verkeer
De nieuwe wijk wordt aangelegd op de in de toekomst noodzakelijk
dijkhoogte. Onder de woningen komen enkele grote parkeerkelders waar
de bewoners hun autos kunnen stallen (gemiddeld 1,7 parkeerplaats per
woning). Doordat iedere bewoner een parkeerplaats pal onder zijn eigen
woning krijgt en direct vanuit de parkeerkelder het huis binnengaat
ofwel via een trap ofwel met een lift zal de garage optimaal gebruikt
worden. Daardoor zullen er dus zeer weinig autos in de wijk zelf
worden aangetroffen. Daarbij is nog parkeerruimte voor bezoekers
gerekend (0,3 auto per woning).
Zowel de kade als het binnengebied worden ingericht als woonerf.
Planning
Als alles volgens plan verloopt, start de bouw van fase 1 in februari
2003, fase 2 ongeveer een jaar later en fase 3 weer een jaar later.
Fase 1 wordt opgeleverd eind 2004, fase 2 eind 2005 en fase 3 eind
2006.
Volgens de huidige inzichten is het hele project, inclusief
buitenruimte met vijver en watertrap, dus uiterlijk in 2007 afgerond.